21. اسفند 1396 - 13:02   |   کد مطلب: 21153
سنگ کلیه زمانی بروز پیدا می‌کند که اجزای ادرار (مایع ادرار، املاح مختلف و اسید) از حالت تعادل خارج می‌شوند؛ سنگ کلیه انواع مختلفی دارد و می‌تواند موجب درد شدید، اسپاسم و التهاب در کلیه‌ها شود.
سنگ کلیه,دفع سنگ کلیه,آب سبزیجات,ترب سیاه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

مواد غذایی مؤثر در دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : سنگ کلیه زمانی بروز پیدا می‌کند که اجزای ادرار (مایع ادرار، املاح مختلف و اسید) از حالت تعادل خارج می‌شوند؛ سنگ کلیه انواع مختلفی دارد و می‌تواند موجب درد شدید، اسپاسم و التهاب در کلیه‌ها شود.

سنگ کلیه در برخی مواقع بافت کلیه، حالب‌ها (لوله‌های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند) و مثانه را برش می‌دهد و موجب خونریزی می‌شود.

عوامل مختلفی مانند زمینه‌های ارثی، اختلال در سوخت و ساز بدن، مصرف بیش از حد لبنیات به علت افزایش کلسیم، استفاده بیش از حد از قهوه و گوشت قرمز، مصرف ماهی ساردین، بادام زمینی، نمک، چای و نوشابه‌های گازدار، استفاده خودسرانه از دارو‌های شیمیایی و عفونت‌های مجاری شیمیایی در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند؛ درد در پهلو، لگن و شکم به ویژه در هنگام دفع ادرار، اسپاسم کلیه، تهوع، استفراغ و بی‌حالی از جمله علائم سنگ کلیه هستند.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی می‌توانند در دفع سنگ کلیه مؤثر باشد با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مؤثرترین مواد غذایی برای دفع سنگ کلیه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مؤثرترین مواد غذایی که سبب دفع سنگ کلیه می‌شوند، اظهار کرد: مصرف مایعات فراوان، آب‌میوه‌ها و سبزیجات تأثیر چشمگیری در دفع سنگ کلیه دارد؛ مبتلایان به سنگ کلیه اگزالاتی بهتر است روزانه تا ۲ لیتر آب میل کنند البته می‌توان به این آب مقداری عرق خارشتر، خارخاسک و کرفس هم اضافه کرد.

وی بیان کرد: مبتلایان به سنگ کلیه اگزالاتی نباید سبزیجاتی را که سرشار از اگزالات هستند مانند ریواس، اسفناج، ترهفرنگی و سیبزمینی را مصرف کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: ترب سیاه یکی از بهترین سبزیجات برای دفع سنگ کلیه است؛ مصرف ترب سیاه به صورت رنده شده یا نوشیدن آب آن به صورت ناشتا موجب خُرد شدن سنگ کلیه می‌شود؛ افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید و کمبود ید هستند باید در مصرف ترب سیاه و آب آن احتیاط کنند.

 

 مناسب‌ترین آب سبزیجات برای دفع سنگ کلیه

عظمایی درباره مناسب‌ترین آب سبزیجات برای دفع سنگ کلیه تأکید کرد: افراد دچار این عارضه باید ۲ عدد هویج، ۲ ساقه کرفس، یک عدد سیب و ۲۵ ساقه جعفری را با هم در مخلوط کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

وی تصریح کرد: مبتلایان به سنگ کلیه همچنین می‌توانند ۲ عدد گوجه فرنگی، یک عدد خیار، یک حبه سیر، آب یک عدد لیموترش تازه و ۲ ساقه کرفس را با هم در مخلوط کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

اقدامات درمانی مفید برای دفع سنگ کلیه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی پیاده‌روی و طناب زدن را برای دفع سنگ کلیه مفید دانست و گفت: افراد دچار این عارضه باید آب شلغم، پیاز، ترب سیاه و تربچه را برای رفع مشکلشان میل کنند.

عظمایی درباره خواص ماءالشعیر طبی اظهار کرد: مصرف ماءالشعیر طبی نقش موثری در دفع سنگ کلیه دارد، افراد برای تهیه ماءالشعیر طبی باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم جو را داخل یک و نیم لیتر آب بریزند و بگذارند ۲ ساعت بماند سپس ۱۰ دقیقه آن را با شعله ملایم حرارت دهند و بگذارند ۲ ساعت بماند؛ مبتلایان به سنگ کلیه باید این محلول را صاف و روزانه سه تا چهار لیوان میل کنند.

طرز تهیه سنگ شکنی قوی

وی با اشاره به نقش مؤثر آب هندوانه در دفع سنگ کلیه بیان کرد: مبتلایان به سنگ کلیه باید هر یک از گیاهان دُم و هسته گیلاس و آلبالو، گزنه، بومادران، کاکُل ذرت، ناخنک، خارشتر و خارخاسک را به نسبت مساوی با هم ترکیب و نیم کوب کنند سپس ۲ قاشق غذاخوری از پودر نیم کوب شده را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد، این دمنوش باید ۳۰ دقیقه قبل از غذا تا ۲ ساعت پس از غذا در طول روز میل شود.

انتهای پیام/ص

دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه دفع سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه سنگ کلیه 

دیدگاه شما

آخرین اخبار