9. فروردين 1397 - 8:39   |   کد مطلب: 21325
مالکان خانه‌مسافرها و کارتن به دست‌ها زیر بار ساماندهی نرفته و روز به روز شاهد لجام گسیختگی این افراد در برابر قانون و صنعت گردشگری هستیم.
کارتن به دستان,خانه مسافر غیرمجاز,همدان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : سال‌های متمادی است که مسوولان و مدیران استان همدان به دنبال ساماندهی کارتن‌به دستان و خانه‌‌مسافرهای غیرمجاز در سطح شهر همدان هستند ولی این موضوع هنوز جامه عمل نپوشیده است.

اگر اواخر دهه 80 که تعداد کارتن به دستان هنوز افزایش نجومی نداشت مسوولان وقت به دنبال ساماندهی این قشر از صنعت گردشگری همدان بودند امروز امر ساماندهی آنها با مشکلات و معضلات بسیاری همراه نبود.

در آن زمان تعداد فعالان در این حوزه به 100 خانه هم نمی‌رسید ولی در حال حاضر بیش از 600 خانه مسافر در شهر همدان فعال هستند که در برخی ایام پیک از جمله نوروز و تعطیلات عید فطر تعداد آنها نیز افزایش می‌یابد.

نبود نظارت سبب شده است تا خانه‌مسافرها به هیچ قانونی پایبند نبوده و هر طور که می‌خواهند رفتار کنند تا جایی که دیگر مسائل گردشگری و رعایت نرخ در این واحدها اهمیت ندارد بلکه برخی خانه‌مسافرها در زمینه اخلاقی و امنیتی نیز به وضعیت شهر خدشه وارد می‌کنند.

اداره کل میراث فرهنگی همدان بارها به دنبال ساماندهی این خانه‌مسافرها بوده است ولی هر سال تعداد اندکی از آنها به صورت موقت حاضر به ساماندهی شده‌اند، البته این ساماندهی نیز در همان ابتدای کار با شکست مواجه شده است چراکه خانه‌مسافرهای ساماندهی شده باید نرخ اعلام شده از سوی میراث فرهنگی را رعایت کنند ولی همکاران آنها که ساماندهی نشده‌اند نرخ‌هایچندبرابری نسبت به این افراد دریافت می‌کنند و کسی با آنها برخورد نمی‌کند.

شاید بتوان گفت مهمترین و تنها دلیل اصلی عدم تمایل خانه‌مسافرهای غیرمجاز به ساماندهی، مباحث مالی است چراکه وقتی می‌توانند به ازای یک واحد در برخی شب‌ها 500 تا 700 هزار تومان دریافت کنند چرا باید خود را به ساماندهی و دریافت نهایت 200 هزار تومان محدود کنند.

طرح ساماندهی خانه‌مسافرها زمانی پاسخگو بود که در زمان فعالیت خانه‌مسافرهای دارای مجوز با واحدهای غیرمجاز و بدون مجوز برخورد قضایی و انتظامی لازم صورت می‌گرفت که خلا این مسئله سبب شده تا طرح ساماندهی نیز با شکست مواجه شود.

560 خانه‌مسافر غیرمجاز در همدان فعالیت می‌کنند/ ساماندهی 40 خانه‌مسافر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در طول سال 96 برای ساماندهی خانه‌مسافرها اقدامات و پیگیری‌های بسیاری از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام شد.

علی خاکسار با اشاره به اینکه بررسی و شناسایی مالکان خانه‌های استیجاری غیرمجاز و هدایت آنها برای دریافت مجوز از جمله اقدامات میراث فرهنگی بود، گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی واحدهای غیرمجاز شناسایی و اخطارهای لازم برای آنها صادر شد.

وی با اعلام اینکه 560 واحد خانه‌مسافر غیرمجاز در سطح شهر هشناسایی شد، گفت: توسط دستگاه قضایی برای 450 خانه‌مسافر اخطار صادر و 20 خانه‌مسافر غیرمجاز پلمب شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی همدان با اعلام اینکه تاکنون 40 واحد خانه‌مسافر در سطح شهر همدان ساماندهی شده‌ است، اظهار کرد: متاسفانه دوگانگی فعالیت خانه‌مسافرها و عدم برخورد با درست با واحدهای غیرمجاز سبب شده است تا واحدهایی که مجوز دریافت کرده‌اند انگیزه فعالیت را از دست بدهند و سال آینده برای ادامه فعالیت مجوز خود را تمدید نکنند.

وی با اشاره به اینکه همدان ظرفیت محدودی برای اقامت و اسکان دارد، تصریح کرد: وقتی در ایام پیک ورود مسافر همچون تعطیلات نوروز که ظرفیت اسکان مدارس تکمیل شده و هتل و مهمانپذیرها ظرفیتی برای اسکان ندارند باید از این ظرفیت استفاده کرد اما بدون ساماندهی نمی‌توان وضعیت را مدیریت کرد.

خاکسار با اعلام اینکه بالاترین نرخ واحدهای ساماندهی شده برای یک شب اقامت 200 هزار تومان است، بیان کرد: این در حالی است که نرخ واحدهای غیرمجاز در برخی شب‌ها به 700 هزار تومان نیز می‌رسد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار