14. فروردين 1397 - 8:21   |   کد مطلب: 21361
کارگردان نمایش "کوسه گلین" در خصوص فلسفه این آیین نیز گفت: چوپانان با پایان یافتن زمستان لباس مخصوص کوسه و یک نفر زن پوش بر تن می‌کردند، آنها بر درب خانه‌ها می‌رفتند و از هر خانه‌ای تحفه‌ای دریافت می‌کردند.
نمایش سنتی,نمایش کوسه گلین,آرامگاه بوعلی,معرفی سوغات همدان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : آئین سنتی کوسه گلین همراه با ساز سرنا در آرامگاه بوعلی سینا از یکم فروردین ماه در حال اجرای برنامه است و تا 16 فروردین نیز ادامه خواهد داشت.

کارگردان نمایش «کوسه گلین» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هدف از اجرای این نمایش احیاء آیین‌ها و فرهنگ‌های کهن همدان است، اظهار کرد: آئین کهن «کوسه گلین» به نام همدان به ثبت ملی رسیده است.

سعید باغبانی بیان کرد: این نمایش با استقبال مسافران همراه بوده و هر روز ساعت 11 در محوطه داخلی آرامگاه به همراه ساز سرنا و دُهل سنتی همدان اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش «کوسه گلین» در ادامه با اشاره به اینکه این آئین چندین هزار ساله بوده که در روستاها و برخی محلات اجرا شده است، افزود: این آئین در برخی محلات با نام‌های مختلفی چون کوسه برنشین، کوسه، کوسا، کوساچوپانان، کوسه‌گلین، کوسه‌گلدی و .. اجرا می‌شود.

وی در خصوص فلسفه این آیین نیز گفت: چوپانان با پایان یافتن زمستان لباس مخصوص کوسه و یک نفر زن پوش بر تن می‌کردند، آنها بر درب خانه‌ها می‌رفتند و از هر خانه‌ای تحفه‌ای دریافت می‌کردند.

باغبانی اظهار کرد: ما سعی کردیم علاوه بر احیاء این آئین کهن ، سوغاتِ همدان را مانند گردو، کماج، سیر، سفال، گِرده و... با اجرای این نمایش به مسافران نوروزی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه کوسه‌گلین پیام‌آور شادی است، اظهار داشت: این آیین متعلق به غرب کشور است که در هر منطقه به نوعی اجرا می‌شود.

کارگردان این نمایش عنوان کرد: علاوه بر این، آئین «چهل پنبه» که یکی از آئین‌های منسوخ شده در شهر همدان است نوروز امسال در گنبد علویان همراه با شعرهای فولکلور همدانی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار