14. فروردين 1397 - 12:03   |   کد مطلب: 21376
در گلایه های تولیدکنندگان از مسئولین مطرح شد؛
"حمایت ها هیچ، عملکردها پوچ"
یقینا تحقق شعار سال و بهبود شرایط اقتصادی بدون حمایت از تولیدات داخلی و البته با عملکردهای پوشالی و شعارگونه امکان پذیر نیست.
تولیدات داخلی,حمایت,شعار سال,تولیدکنندگان همدانی,همدان,حمایت از تولید ملی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از راه دانا : شعار امسال هم بنا به تأکید مقام معظم رهبری همانند چند سال اخیر با رویکرد اقتصادی انتخاب شد و این نشان از اهمیت و ضرورت شرایط اقتصادی کشور دارداما اینکه پس از این چند سال چقدر موفق خواهیم بود از تولیدات داخل حمایت کرده و بنیه اقتصادی کشور را بر این مبنا تقویت کنیم سوالی است که سعی کردیم در این گزارش به آن دست یابیم.

 

در همین راستا ابتدا تلاش کردیم تا مهمترین مشکلات یکی از تولیدکننده های موفق استان را از زبان مدیرعامل این شرکت جویا شویم:

 

*شرکت گاز استان حداقل حمایت را از تولید کنتورهای داخلی استان دارد

محمدرضا جعفری مدیرعامل شرکت تولیدی کنترل گاز اکباتان در گفتگو با خبرنگار نافع،با اشاره به سابقه شرکت کنترل گاز اکباتان وابسته به شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی، تنظیم و اندازه گیری گاز شهری در ایران و خاورمیانه مطرح است.

 

وی افزود: شرکت کنترل گاز اکباتان با تکیه بر تجربیات، نیروهای متخصص و امکانات خود توانسته است دستاوردهای ارزشمندی در بومی سازی، نوآوری، توسعه و بهبود مستمر تجهیزات و قطعات صنعت نفت و گاز برای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای داخلی به دست آورد و در حال حاضر انواع رگلاتور گاز طبیعی در ظرفیت های 5 الی 160 مترمکعب بر ساعت و همچنین کنتور گاز شهری در انواع فولادی و آلومینیومی در این واحد صنعتی تولید میشود.

 

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان ادامه داد: درجهت تحقق اهداف و برنامه های کلان ملی در ایجاد و توسعه شبکه گازرسانی سراسری، با هدف خودکفایی و قطع وابستگی کشور در زمینه تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران، شرکتهای گاز استانی و مشترکان گاز طبیعی، از سال 1362 با طراحی و ساخت رگلاتور گاز شهری پا به عرصه تولید تجهیزات صنایع نفت و گاز گذاشت.

 

وی با بیان اینکه شرکت گاز اکباتان با بیش از صد در صد ظرفیت خود مشغول کار است تشریح کرد: این شرکت در حال حاضربرای قریب به 260 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

جعفری بیان کرد: پیشنهاد من این است که برای رونق تولید و اشتغال در کشور هر دولتی میتواند تا حدود ده سال از اخذ مالیات واحدهای تولیدی صرفنظر کند که در چنین حالتی ترغیب و تقویت سرمایه‌گذاری به تولید ایجاد خواهد شد.

 

عضو هیئت مدیره شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه این شرکت قابلیت‌های خود را در سطح ملی و حتی خارج از کشور به اثبات رسانده‌است گفت: متأسفانه مدیرعامل شرکت گاز استان با وجود اینکه خود بومی و اهل همدان است و از وضعیت اشتغال و همچنین کیفیت محصولات ما مطلع است کمترین درخواست خرید را زا ما داشته و یا حتی نداشته‌است.

 

وی با بیان اینکه ما در رده‌های کیفی از بهترین تولید کننده‌های کشور هستیم ادامه داد: در حالی که در استان‌هایی مثل اصفهان خرید شرکت گاز تنها از تولیدات استانی اصفهان است در استان ما بیشترین خرید محصولات کنتور، رگلاتور  و ... از غیر از استان همدان صورت می‌گیرد و حتی خرید از شرکت‌های نوپا را به خرید از تولیدکننده‌های بومی استان ترجیح می‌دهد.

 

جعفری با بیان اینکه دولت باید از واحدهای تولیدی که درحال حاضر فعال هستند به صورت عملی حمایت کند، گفت: علیرغم اینکه محصولات شرکت کنترل گاز اکباتان که می تواند پاسخگوی نیاز استان همدان باشد، اما مسوولان برای پروژه های استانی از تولید کنندگان سایر استان ها کالا می خرند.

 

وی تبیین کرد: شرکت کنترل گاز اکباتان در کنار تولید تجهیزات و محصولات ایمنی، تنظیم و اندازه گیری گاز شهری، توجه ویژه ای به بحث تست و کالیبراسیون این محصولات داشته است که ثمره این امر تولید نسل جدید دستگاه های تست و کالیبراسیون کنتور و رگلاتور گاز جهت آزمایشگاه های کنترل کیفیت و مراکز تست و کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری گاز و همچنین تولید انحصاری دستگاه تست پرتابل کنتور گاز شهری جهت تست و عیب یابی کنتور مشترکان گاز به صورت درجا و در محل سکونت مشترکان می باشد.  

 

*عدم حمایت واقعی ستاد تسهیل از مصوبات

سردخانه نسیم اسدآباد از جمله واحدهایی است که در حمایت از تولید داخل با امکانات و شرایط موجود اقدام کرده اما مشکلاتی در این مسیر داشته است.

 

این واحد تولیدی از تیرماه سال گذشته مصوبه ستاد تسهیل را اخذ کرده اما بانک‌های استان با بهانه‌های واهی از حمایت این واحد و اجرای مصوبه سرباز زده‌اند تا جایی که حتی تأکیدات فرماندار شهرستان اسدآباد که از اهمیت فعالیت این واحد صنعتی در شهرستان اسدآباد آگاه است و دستورات مستقیم و مؤکد شخص استاندار هم نتوانسته بانک طرف قرارداد را وادار به تمیکن کند.

 

در این مجال تلاش کردیم که طی گفتگو با غلامحسین زعفرانی مدیرعامل شرکت سردخانه نسیم اسدآباد علت این فراز و نشیب را از زبان وی جویا شویم.

 

غلامحسین زعفرانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سردخانه نسیم اسدآباد حدود 7سال قبل فعالیت خودرا آغاز کرد که آن زمان باید طبق طرح توجیهی و مصوبات و دستورات کارگروه اشتغال استان باید سرمایه در گردش به این سردخانه دریافت می‌کرد اما متأسفانه بانک نه تنها گامی در جهت تحقق سرمایه در گردش برنداشت بلکه حتی جرایم تسهیلات قبل را هم تقسیط نکرد.

 

 وی تشریح کرد: پس از گذشت یکسال از افتتاح سردخانه که به بهر‌ه‌برداری رسیدیم نسبت به اخذ تسهیلات از بانک برای سرمایه درگردش اقدام کردیم و با عدم اقبال بانک مواجه شده و مساعدتی از این مسیر دریافت نکردیم و علاوه بر سرمایه در گردش درخواست ما برای تسهیلات طرح تکمیلی سردخانه که در قالب ایجاد بخش بسته‌بندی ارائه شده‌بود ابتر ماند.

 

مدیرعامل شرکت سردخانه نسیم اسدآباد با بیان اینکه ما حدود 6 سال است که در این روند قرار گرفته‌ایم و همین موضوع باعث شد تا با یک سوم ظرفیت به فعالیت سردخانه ادامه دهیم گفت: در پی این بهره‌وری حداقلی از ظرفیت سردخانه نتوانستیم به‌طور کامل به تعهدات مالی و بانکی عمل کنیم در نتیجه معوقات بانکی سردخانه افزایش یافت.

 

*کاهش فعالیت سردخانه با کمتر از یک سوم ظرفیت تولید

زعفرانی بیان کرد: ظرفیت این سردخانه 5000تن است اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم با 1400 یا 1500 تن ظرفیت فعال است و این یعنی کاهش ظرفیت تا حد کمتر از یک سوم.

 

وی افزود: ما در این سال‌ها تلاش کردیم با همین حداقل ظرفیت فعالیت کنیم که حداقل کار سردخانه به تعطیلی نکشد تا اینکه از فروردین ماه سال گذشته با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مترصد آن شدیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی در جهت تقویت و توسعه ظرفیت‌این سردخانه گام برداریم بنابراین مشکلات سردخانه و تقاضای مساعدت را به ستاد تسهیل استان تحویل دادیم.

 

مدیرعامل شرکت سردخانه نسیم اسدآباد با اشاره به اخذ مصوبه ستاد تسهیل مبنی بر حمایت بانکی از این واحد صنعتی تبیین کرد: در مورخه 2 تیرماه ستاد تسهیل مصوبه‌ای برای این سردخانه درنظر گرفت که براساس آن بانک موظف شد جرایم بانکی بخشیده شود و حتی طرح‌هایی که به دلیل معوقات توسط بانک تملک شده‌است نیز بازگردانده شود اگرچه سردخانه نسیم مشمول تملک نشده‌بود اما باید پرداخت معوقات و اقساط به تقسیط صورت می‌گرفت و همچنین موضوع سرمایه در گردش برای توسعه ظرفیت سردخانه  مورد همراهی و مساعدت بانک واقع می‌شد اما از یکسال قبل تاکنون بانک هیچ اقدامی در این خصوص نداشته و با استنکاف از اجرای مصوبه ستاد تسهیل ما را در این بحران تنها گذاشته است.

 

*تنها سردخانه صنعتی اسدآباد نیمه‌جان است

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اسدآباد یکی از قطب‌های کشاورزی استان است و این سردخانه تنها سردخانه صنعتی شهرستان اسدآباد است و با درنظرگرفتن موقعیت شهرستان و حساسیت موضوع فرماندار جدید اسدآباد از بهمن ماه به جدّ موضوع را مورد پیگیری قرار داده و نامه‌های متعددی به ستاد تسهیل و بانک ارسال کرد که متأسفانه بانک، بازهم از اجرای مصوبه استنکاف ورزید و علیرغم اینکه هر سه یا چهار ماه یکبار بانک در کارگروه اشتغال متعهد به مساعدت این سردخانه شد اما در عمل بازهم روز از نو و روزی از نو.

 

زعفرانی با بیان اینکه بدهی سردخانه در حال حاضر حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان است گفت: تأخیر در همراهی بانک و صدور اجرائیه‌های پی در پی باعث جریمه و دیرکرد در اصل بدهی شده و همین موضوع سبب شده مبلغ بدهی و جرایم به حدود 3میلیارد و دویست میلیون تومان برسد.

 

او ادامه داد: در شرایطی که مقرر شده بود جرایم و دیرکرد بدهی واحدهای نیمه‌فعال دچار بخشودگی شود بانک هیچ عکس‌العملی به این موضوع نداشت و تنها پس از جندماه پیگیری اعلام کرد باید وثیقه‌ای برای اعطای تسهیلات اخذ شود بنابراین کارشناسان بانک به محل سردخانه مراجعه کرده و این واحد را قیمت‌گذاری کردند که مشخص شد ارزش ملکی سردخانه چندبرابر تسهیلات درخواستی است  اما بازهم بانک برای اعطای تسهیلات اقدامی نکرد.

 

مدیرعامل شرکت سردخانه نسیم اسدآباد با بیان اینکه استاندار همدان مجددا در ستاد تسهیل به شدت موضوع را مورد تأکید قرار داد خاطرنشان کرد: بانک بازهم از اجرذای مصوبه استنکاف ورزید تا اینکه فرماندار جدید اسدآباد به دلیل اهمیتی که این سردخانه برای شهرستان دارد در طی 4-5ماه اخیر بشدت پیگیر موضوع شد و آخرین نتیجه پیگیری‌ها این شده‌است که بانک اعلام کرده باید مصوبه و دستور جدیدی از ستاد تسهیل اخذ شود.

 

*تعداد افرادی که مثل ما از کوتاهی بانک‌ها لطمه می‌بینند بسیارند

وی ضمن تأکید بر اینکه امروز همه مشکلات طرح‌های تولیدی بانک‌ها هستند گفت: افراد بسیاری هستند که شرایط ما را دارند و اگرچه عده‌ای هم از تسهیلات بانک‌ها در جهات دیگر استفاده کردند اما آنها کگه واقعا به فکر کار صادقانه بودند در برابر بانک‌ها تنها مانده‌اند.

 

وی با بیان اینکه بانک طرف قرارداد ما بانک صنعت و معدن بود عنوان کرد: در طی این 6 سال بانک‌ها برای ما مشکلات بسیاری ایجاد کردند و هر سال سه مرتبه مقدار بسیاری از بهره‌وری از ظرفیت سردخانه را از دست داده ایم و علیرغم همه تأکیدات ستاد تسهیل و مسئولین از جمله استاندار، معاون اقتصادی استاندار، تاکنون هیچ گامی در این جهت برداشته نشده و متأسفانه امروز تعداد افرادی که مثل ما از کوتاهی بانک‌ها لطمه می‌بینند بسیار است.

 

در ادامه تلاش کردیم تا طی گفتگو با یککتارشناس اقتصادی مشکلات واقعی امروز تولیدکنندگان را دریابیم و راه های تحقق شعار سال را به بحث بگذاریم.

 

حمایت از تولید داخل با مسدود کردن واردات بی رویه و مبادی قاچاق

دکتر محمدرضا قنبری در گفت و گو با خبرنگار نافع ضمن تأکید بر این امر که حمایت از تولید داخلی از طریق مسدود کردن مبادی قاچاق کالا و واردات بی رویه ممکن خواهد بود اظهار کرد: حمایت از تولید کالای داخلی در جنگ اقتصادی ما با جهان با اتکا به درون مایه های داخلی امکانپذیر است نه مصرف اجناس لوکس خارجی.

 

وی تصریح کرد: مقرر بود ۳۰ درصد از درآمدهای کشور به بخش صنعت و چرخه تولید اختصاص یابد که متأسفانه این رویکرد در این دولت پیگیری نشده و در حالی که تقویت چرخه های صنعت می تواند بنیه ما را در برابر تهدیدات اقتصادی بیمه کند.

 

استاد اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: تقویت چرخه صنعت در داخل و  مسدود کردن مبادی قاچاق شاهراهایی است که می تواند اقتصاد کشور را نجات داده و تا سالها بیمه کند.

 

گردن کلفت بانکها مشکل مضاعف سیستم اقتصادی

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین نقاط ضعف اقتصاد کشور ما در سیستم بانکی است عنوان کرد: متأسفانه گردن کلفت بانکها و عدم حمایت آنها از چرخه تولید و انباشت پولی آنها موجب عقب ماندن و حتی در مواردی  سبب زیان و ضرر به سیستم اقتصادی کشور شده است.

 

قنبری افزود: اینکه یک باره نرخ سود پایین آورده میشود و پس از دوره ای کوتاه دوباره بالا برده می شود نشان از بی ثباتی سیستم بانکی است که باید در هر صورت اصلاح شود و کسی وزیر اقتصاد باشد که بر بانکها تسلط داشته و نگاه ابزاری به نرخ بهره بانکی نداشته باشد.

 

وی متذکر شد: واردات بی رویه، ورود آزادانه کالاهای قاچاق، سیستم بیمار بانکی و مشکل ارزی کشور در کنار بحران های جهانی نرخ ارز شرایط اقتصادی کشور را دچار مشکل و بی ثباتی کرده است که اکر بخواهیم این فضا را به سمت تحقق شعار سال تغییر دهیم باید یک به یک این مسائل را گام به گام برررسی و حذف کنیم.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تأکید کرد: راه حل برون رفت از مسائل اقتصادی امروز و حمایت از تولیدات داخل در اصل با مدیریت صحیح و با برنامه محقق می شود تا راههای اضرار بسته و راههای هببود شرایط همچون تکیه بر درون مایه های داخلی تقویت شود.

 

مع الوصف ب نظر می رسد مهمترین دغدغه در حمایت از تولیدات داخلی و رفع مشکلات اقتصادی کشور با تکیه بر بن مایه های درونی کشور ممکن است که این مهم  نیازمند حمایت از تولید و صنعت در داخل کشور است که باید از طریق اعطای یارانه تولید و حذف مالیات تولیدکنندگان و تدابیر حمایتی دیگری از این دست محقق شود.

 

اگرچه دولت در سال های اخیر همت واقعی برای بیهبود شرایط اقتصادی از طریق انسداد راههای واردات و قاچاق نداشته اما وقت آن رسیده است که این موضوع در سالی که به نام حمایت از تولید داخل نام گرفته است شکلی جدی به خود بگیرد.

 

ناگفته نماند شعار سال جاری تنها متوجه مسئولین نیست اما آنها موظف هستند برای فرهنگ سازی در این زمینه و ایجاد راهبردهای مردمی اقدام کنند که این موضوع در وهله اول با عملکرد جهادی خود آنها ممکن است ولاغیر.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار