20. فروردين 1397 - 8:17   |   کد مطلب: 21456
يك كارشناس مسائل سياسي با بیان اینکه بنابر محتوای برجام طرف مقابل مجاز به کارشکنی است، لغو آن را فرصت جهش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دانست و گفت: جناح تندروی آمریکا دنبال لغو برجام و گرفتن حداقل امتیازات داده شده است، چون اعتقاد دارد ایران در قبال جمع کردن صنایع هسته‌ای خود نباید از هیچ امتیازی برخوردار می‌شد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : حسن رحیمی‌روشن اظهار کرد: دولت برای خودش و مردم در مورد برجام امیدواری زیادی ایجاد کرده بود اما تیر برجام همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد زود به سنگ خورد و متوقف شد.

وی با بیان اینکه دولت بسیاری از مسائل ریز و درشت را به برجام گره زد و این موارد در رسانه‌ها هم مطرح شد، گفت: مردم امیدهایی پیدا کردند که برجام می‌تواند قیمت مسکن و اجاره تا گرانی و تورم را سامان دهد و این امید که در جامعه ایجاد شد دل بستن بخشی از جامعه برای تحقق برجام و عجله دولت را رقم زد که این اشتیاق بخشی از جامعه از طرف مقابل به‌ عنوان نقطه ضعف مورد استفاده قرار گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در روند این توافق از مقطعی غرب احساس کرد که ایران عجله دارد هرچه زودتر به تفاهم برسد، افزود: بر این اساس طرف مقابل به این نتیجه رسید که محتوای تفاهم برای طرف ایرانی در درجه نخست اهمیت نیست هرچند که ایست‌ها و بررسی‌هایی از سوی کارشناسان و دلسوزان ایرانی در این مسیر گذاشته شد اما مسیر اصلی همان بود.

وی با بیان این‌که محتوای برجام به‌گونه‌ای تصویب شد که تا امروز غربی‌ها هرگونه کارشکنی کرده‌اند در محتوای برجام بوده و تخطی صورت نگرفته است، افزود: جناح تندروی آمریکا که توسط لابی‌های عبری و عربی حمایت می‌شود به همین حداقل‌هایی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده در بحث صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها اعتراض دارد و تمام سعی خود را می‌کند که برجام پایدار نماند چون اعتقاد دارد ایران در قبال جمع کردن صنایع هسته‌ای خود نباید از هیچ امتیازی برخوردار می‌شد.

رحیمی‌روشن با یادآوری این‌که بنابر فشارهای تندروها در آمریکا صحبت از این است که احتمالاً اواخر اردیبهشت‌ماه (ماه مه) ترامپ مجدداً تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا نکند، ادامه داد: دولت ما در مسئله هسته‌ای با یک آزمون مواجه شد و دوباره آزموده را آزمود.

وی افزود: ما مشابه این تفاهم را در سالهای نخستین مباحث انرژی هسته‌ای در اوایل دهه 80 داشتیم که با نقض عهد طرف مقابل مواجه شد و پس از آن به گسترش صنایع هسته‌ای بازگشتیم و از یک شرایط حداقلی به ظرفیت‌های بسیار بالایی رسیدیم.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: برای بار دوم ما چیزی را که آزموده بودیم دوباره آزمودیم و صنایع هسته‌ای را محدود کردیم، اورانیوم‌های دپو شده را از کشور خارج کردیم راکتور اراک را تعطیل کردیم بدون این‌که مابه‌ازای مشخصی از لحاظ زمانی و فیزیکی بگیریم.

وی گفت: عملاً همه کارها را ما انجام دادیم بدون این‌که آنها کاری انجام داده باشند بعد منتظر ماندیم تا آنها تحریم‌ها را بردارند که این‌گونه نشد، مبادلات بانکی همچنان مشکل دارد و بسیاری از تحریم‌ها همچنان باقی است.

رحیمی‌روشن عنوان کرد: بزرگ‌ترین ثمر برجام برای ما اثبات چندباره بدعهدی غرب بود و همه در داخل کشور هم دیدند که اگر کاری را مرحله‌ به‌ مرحله و یک‌ قدم در برابر یک قدم پیش نبرند نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: به‌ عنوان‌ مثال باید 12 تن اورانیوم را در یک جدول زمانی از کشور خارج می‌کردیم و در ازای خروج هر یک تن اورانیوم از کشور امتیاز مقابلی را به صورت عملی می‌گرفتیم اما به سبب همان شرایط اجتماعی و تأثیرات این مباحث بر جامعه موانعی هم در این زمینه وجود داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به‌ تناسب ما در همه تعهدات پیش‌قدم شدیم به طوری که امروز غربی‌ها به دنبال آن هستند که همان امتیازات حداقلی را هم عملی نکنند و محدودیت زمانی برجام که پس از هشت سال تمام می‌شود را بردارند تا برجام غروب نکند و این محدودیت‌ها دائمی شود.

وی یادآور شد: این مسئله هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد، اگر افکار خوش‌بینانه و سازشکارانه داشته باشیم این رویه غرب برای ما تهدید محسوب می‌شود اما اگر بر مشی خوداتکایی و انقلابی‌گری بایستیم همان‌گونه که انرژی هسته‌ای از صفر ساخته شد و روی پای خود ایستاد و رشد کرد بار دیگر می‌توانیم جهشی را در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای رقم بزنیم.

رحیمی‌روشن گفت: با این اتفاق، غرب این بار دیگر در این سطح مذاکره نمی‌کند و ما نیز در سطح برداشتن همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها اقدام به مذاکره خواهیم کرد، از این نظر شاید عبرت‌آموز بودن برجام بتواند مایه خیروبرکت برای برداشتن صحیح قدم‌های بعدی باشد.

وی بیان کرد: این وضعیت کاملاً روشن بود و این‌گونه نبود که ما با یک فضای غبارآلود مواجه باشیم بلکه بنابر مبانی عقیدتی و باورهای نظام‌های غربی و لیبرال دموکراسی مشخص بود که اگر برجام را بدین گونه ببندیم که بستیم به این نتایج منتهی می‌شد که شد.

رحیمی تأکید کرد: این اشتباه بود که برخی روی انتخاب هیلاری کلینتون برای استمرار برجام شرط‌بندی کردند چراکه تفاوت ماهوی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد.

وی افزود: در ریاست جمهوری جدید آمریکا به‌ احتمال‌ زیاد همان ریلی که برای ترامپ گذاشته شد برای فرد دیگر هم گذاشته می‌شد چنانکه جان کری در آخرین روزهایی که کاخ سفید را ترک می‌کرد گفت دولت جدید روی محدود کردن توان موشکی ایران متمرکز خواهد شد که این مسئله نشان می‌دهد آمریکا در هر شرایطی شیطان بزرگ است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار