20. فروردين 1397 - 10:55   |   کد مطلب: 21458
مدیرگروه بهداشت محیط خاطر نشان کرد :در طول برنامه سلامت نوروزی که به مدت یک ماه در استان همدان اجرا شد 6000هزار مورد توسط دستگاه های پرتابل مورد سنجش قرار گرفتند .

به گزارش شبنم همدان

رعایت بهداشت مطمئنا تاثیر مستقیمی بر سلامت انسان ها و موجودات زنده دارد گاهی اوقات به راحتی از آلودگی محیط زیست فرار می کنیم و به مناطق بکر و دست نخورده پناه می بریم ما فراموش می کنیم بزرگترین دلیل آلودگی محیط پیرامون  ما انسان ها هستیم .

 

اولین نکته مهم در رعایت بهداشت رعایت اصول بهداشتی در تهیه مواد غذایی است در این خصوص گفتگویی با حسینعلی نوروزی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام دادیم .

 

کنترل کیفیت مواد غذایی با تجهیزات سیار

مدیر گروه بهداشت محیط استان همدان اظهار داشت :یکی از بحث های مهمی که در بازرسی بازرسان بهداشت اهمیت بسزایی دارد بحث کنترل مواد غذایی و نمونه برداری از مواد غذایی است. در گذشته از مواد غذایی نمونه برداری می شد و در ازمایشگاه های مجهز مورد آزمایش قرار می گرفت لذا امروزه  یکی از روش های نوینی که در بازرسی ها به کار گرفته می شود استفاده از تجهیزات پرتابل می باشد بدین ترتیب کنترل کیفیت مواد غذایی در محل و در حضور متصدیان مورد سنجش قرار می گیرد و اعمال قانون می شود .

 

دستگاه شوری سنج نشانگر میزان نمک نان ومواد غذایی

نوروزی به استفاده از تجهیزات پرتابل در محل کنترل کیفیت اشاره داشت و تصریح داشت :چندین دستگاه پرتابل در اختیار بازرسان کنترل کیفیت مواد غذایی قرار می گیرد .یکی از استانداردهای بهداشتی که به آن توجه شده است میزان نمک و شوری مواد غذایی است .نمک یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است لذا تاکید می شود استاندارد میزان استفاده از نمک رعایت شود برای سنجش میزان نمک در نان ها و مواد غذایی بازرسان بهداشت محیط  از دستگاه شوری سنج استفاده می کنند .

 

استفاده از جوش شیرین در تهیه نان خلاف موازین بهداشتی است

برای اندازه گیری افزودنی های غیر مجاز در مواد غذایی از phمتر استفاده می کنند اگر در تهیه  نان از مواد افزودنی غیر مجاز  مانند جوش شیرین استفاده شود به راحتی با این دستگاه قابل تشخیص است در تهیه نان نباید از جوش شیرین استفاده شود .

یکی دیگر از آیتم های شرایط  نگهداری مواد غذایی کنترل دمای مواد غذایی و محل نگهداری مواد غذایی است. برخی از مواد غذایی نباید در دمای کمتر از 5 درجه نگهداری شوند برخی دیگر از مواد غذایی باید در سردخانه و در دمای زیر صفر درجه  نگهداری شوند. دماسنج ها دمای مواد غذایی را به خوبی نشان می دهند. اگر مواد غذایی خارج از دمای استاندارد نگهداری شوند مواد غذایی اعمال قانون و معدوم می شوند .

برای اندازه گیری میزان رطوبت آشپزخانه دستگاه سنجش رطوبت استفاده می شود .

روغن های مصرفی باید در یک دمای مشخص نگهداری شوند دستگاه کنترل سلامت روغن های مصرفی در فست فودها و اشپزخانه ها استفاده می شود .

 

مدیر بهداشت محیط استان: در برنامه سلامت نوروزی 6000 مورد در همدان بررسی شد

مدیرگروه بهداشت محیط خاطر نشان کرد :در طول برنامه سلامت نوروزی که به مدت یک ماه  در استان همدان اجرا شد 6000هزار مورد توسط دستگاه های پرتابل مورد  سنجش  قرار گرفتند .

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار