26. شهريور 1397 - 9:32   |   کد مطلب: 21682
با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده‌ها با افزایش قیمت لوازم‌التحریر و نایاب شدن طرح‌های ایرانی در بازار مواجه هستند.

به گزارش شبنم ها، ب نقل ازنافع

 چند روزی تا آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است، اما اگر سری به لوازم‌التحریر فروشی‌ها بزنیم، همچون سال‌های گذشته چندان استقبالی از این بازار نشده است؛ استقبال کم خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید وسایل مدرسه به طور عمده به دلیل گران شدن بیش از 65 درصدd کالاهای مدرسه است.

نمایشگاه پاییزه تویسرکان نیز روز گذشته پس از حدود 12 روز فعالیت سرانجام به کار خود پایان داد و اگرچه در ظاهر با استقبال روبرو شد، اما قیمت‌های اجناس در نمایشگاه با بازار چندان تفاوتی نداشت؛ در نمایشگاه که قدم می‌زدیم، تنها ذوق با دانش‌آموزان بود اما مادران و پدران به دلیل گران شدن عمده لوازم‌التحریرها با این همه قیمت‌های سر به فلک کشیده، نمی‌دانستند چه باید کنند.

*دستمان برای خرید اندک لوازم التحریر هم خالی است

سوری یکی از بانوان تویسرکانی با بیان اینکه متأسفانه آن طور که باید و شاید با توجه به اوضاع معیشتی کنونی، مسئولی به فکر اقشار ضعیف جامعه نیست، اظهار کرد: همسرم کشاورز است و از اقشار ضعیف جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه حتی افرادی که زمین کشاورزی نداشتند و با کرایه زمین، امسال به تولید سیر پرداختند به دلیل اینکه در نهایت بازار فروشی برای سیرهای تولیدی نداشتند اکنون وضعیت مالی خوبی ندارند، گفت: دستمان برای خرید مایحتاج اصلی زندگی خالی است، چه رسد به اینکه بخواهیم با این قیمت‌ها، کیف و کفش و لوازم‌التحریر خریداری کنیم.

سوری افزود: کیف سال گذشته فرزندم که امسال سومین سال است از آن استفاده می‌کند و قسمتی از آن پاره شده را وصله زده‌ام، به او وعده خرید کیف پس از فروش سیر داده‌ام، اما با این وضعیت اقتصادی که هر روز بر قیمت اجناس نیز افزوده می‌شود، بعید می‌دانم بتوانم برای فرزندم کیفی بخرم.

*حال بازار خرید و فروش لوازم التحریر خوب نیست

از گرانی‌ها و گلایه‌های مردمی در این باره که بگذریم، فروشندگان نیز در از وضعیت اقتصادی و بازار گلایه‌هایی دارند، یکی از فروشندگان در پاسخ به این سئوال که امسال استقبال از بازار در آستانه مهرماه چگونه بوده است، بیان کرد: سابق بر این برای خرید دفتر و وسایل دیگر مدرسه هم دانش‌آموزان و هم والدین ذوق و شوق داشتند.

وی با بیان اینکه حال بازار خرید و فروش لوازم التحریر اصلاً خوب نیست، افزود: در حال حاضر عمدتاً بیشتر مردم می‌آیند، قیمت می‌گیرند در نهایت یک و یا دو دفتر و مداد خریداری می‌کنند و می‌روند؛ جالب است کمتر سراغ خرید مدادرنگی‌ها می‌آیند چراکه این اجناس گران‌تر شده و حق دارند.

این فروشنده لوازم‌التحریر تصریح کرد: البته ما نیز اجناس را به نسبت سال گذشته، گران‌تر از تولیدکنندگان خریداری کرده‌ایم و به اجبار با قیمت بالاتری نسبت به سال گذشته به فروش می‌رسانیم.

*شکرستان نایاب

حاج حقیقت که سابقه طولانی در فروش لوازم‌التحریر دارد و همه، مغازه‌اش را می‌شناسند نیز در باره چرایی کم شدن طرح‌های ایرانی در بازار و نایاب شدن دفترهای با تصاویر کاراکترهای شکرستانی، یادآور شد: دفترهای با طرح شکرستان گران شده است، البته جنس این دفترها از جنس دیگر دفترهاست، اما گران‌تر به فروش می‌رسانند و ما هم خریداری نمی‌کنیم، چرا که خانواده‌ها با این وضعیت اقتصادی از خرید این دفترها، استقبال نمی‌کنند.

*طرح های ایرانی تنوع و جذابیت ندارند

یکی از فروشندگان کیف مدرسه که سال گذشته طرح ایرانی برای فروش ارائه می‌کرد، از نبود رنگ و طرح متنوع برای طرح‌های ایرانی گفت و خاطرنشان کرد: امسال به سراغ تهیه کیف با طرح ایرانی برای فروش در بازار نرفته‌ام.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که کمی دستشان به دهانشان می‌رسد هم برای خرید لوازم‌التحریر در تویسرکان با مشکل مواجه شده‌اند، چه رسد به خانواده‌های نیازمند؛ خدا نکند که مادری یا پدری به مغازه من بیاد و شرمنده برگردد.

*پولی در جیب برای خرید لوازم التحریر نداریم

جعفری یکی دیگر از همشهریان تویسرکانی نیز با بیان اینکه هنوز گردوهای خود را برداشت نکرده و پولی در جیب ندارد، اظهار کرد: هنوز برای فرزندانم حتی یک دفتر و یک مداد هم خریداری نکرده‌ام.

امید است که با این اوضاع و احوال اقتصادی، دولتمردان برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر پای کار بیایند تا خدایی ناکرده دانش‌آموزی به دلیل وضع مالی نامناسب والدین خود مجبور به ترک تحصیل نشود.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار