8. آبان 1397 - 11:15   |   کد مطلب: 21868
بعد از گران شدن لبنیات، گرانی حالا به یک قلم دیگر از کالای سبد خانوار در بازار همدان رسیده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شهروند استان همدان باید هر کیلو گرم رب گوجه فرنگی را که ۱۸ هزار تومان و حتی بالاتر بخرند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

بعد از گران شدن لبنیات، گرانی حالا به یک قلم دیگر از کالای سبد خانوار در بازار همدان رسیده است و یک میلیون و 800 هزار نفر شهروند استان همدان باید هر کیلو گرم رب گوجه فرنگی را که در روز‌های قبل هر کیلو 7 تا 8 هزار تومان می‌خریدند در بسته بندی شیشه‌ای  هر کیلو 13 هزار تومان و در قوطی راحت باز شو، هر کیلو 18 هزار تومان بخرند. فقط داستان این گرانی سریالی در سبد کالای خانوار به رب گوجه فرنگی ختم نمی شود و خبر از افزایش قیمت مواد غذایی دیگر مانند لیمو عمانی و زیره که کمترین مصرف را در غذا ها دارند هم می رسد.

بررسی روند عرضه رب گوجه فرنگی بسته بندی شده به خوبی نشان می دهد که به مقدار نیاز بازار رب گوجه فرنگی تامین نشده است و کاملا کمبود این ماده غذایی در بازار همدان مشهود است. تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده بازار همدان هم دلیل افزایش قیمت این ماده غذایی پر مصرف خانوار‌های همدانی را  کمبود آن عنوان می کنند.  مملو شدن معابر شهری همدان از بوی رب در حال پخت قزاقان همدانی ها مهر تایید دیگری بر این کمبود است و قیمت فروش پایین‌تر آن هم مشتریان خاص خود را دارد.

تولید‌کنندگان دلیل افزایش دیگر قیمت رب گوجه فرنگی را نبود مواد اولیه و افزایش قیمت آن عنوان می‌کنند اما مردم همدان معتقدند نباید به یکباره این همه رب گوجه فرنگی از مغازه های شهر به خصوص مراکز عرضه خواروبار ناپدید شود، حتما گروهی با رصد افزایش  لحظه‌ای  قیمت‌ها، رب ها را در انبار های غیر قانونی و نامشخص ذخیره کرده اند تا سود دو چندانی از محل عرضه آن به جیب بزنند و ضعف نظارت هم بر افزایش این قیمت دامن زده است تا آنها از این خلا جیب پر پول‌تری برای خود بسازند اما امان از دل مردمی که برای خرید و تامین کمبود کالای سبد خانوار خود باید بازار همدان را با کفش های آهنی طی کنند و دست خالی به خانه برگردند.

 احتکار خانگی بی‌معنی است

 بهرام محمدی معروف که در یکی از مغازه‌ها قفسه‌های را زیر و رو کرده و رب گوجه فرنگی پیدا نمی کند به مغازه‌دار می‌گوید پس رب‌هاتان کجاست که مغازه دار جواب می‌دهد نداریم تمام شد. این مشتری به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این منطقی نیست تا دیروز همه مغازه ها رب داشتند اما حالا می گویند نیست همه رب ها را بردند انبار تا کم کم به بازار عرضه کنند و با قیمت بالاتر بفروشند  قیمت روی کالا هم دیگر امروز مفهومی ندارد وقتی مغازه‌داری به راحتی یک تلویزیون را با قیمت روی جعبه و شرکت فاکتور می‌کند و از شما تقاضای چند برابر قیمت آن را خارج از مبلغ فاکتور دارد تا جنس را به شما تحویل دهد که دیگر رب جایگاهی ندارد به راحتی به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند اینکه گفته می شود مردم در خانه انبار کردند بی معنی است وقتی نیست چی را انبار کنند مگر مردم چقدر رب می خرند یا خانه آنها انبار است.

 مریم معصومی مشتری مغازه ای دیگری در همدان که گویی فاتح میدان خرید رب از مغازه‌ بوده است، اظهار داشت: این رب خانگی سفارش دادم برای تهیه کردند قیمتش و کیفیتش هم مناسب تر از رب های شرکتی است. همین نشان تجاری تولید کننده رب در همدان تا دیروز ربش 7 تا 8 هزار تومان ا می‌فروخت اما الان حدود 13 تا 14 هزار تومان آن را قیمت زده است از مغازه دار پرسیدم چرا قیمتش اضافه شده گفت یک سری جنس داشتیم تمام شد الان همان کارخانه دارد رب هایش را با این قیمت می فروشد دلیلش را افزایش هزینه تولید اعلام کرده است در حالی که این رب را خانه دارد تولید کرده است در دبه کوچک شیکی هم ریخته و قیمتش هم کمتر است.

 مردم مقصرند مواد غذایی را  انبار می کنند

رییس اتحادیه خوار و بار همدان با مردود دانستن این موضوع که رب گوجه فرنگی را بازاریان همدان برای بهره‌مندی سود بیشتر انبار کرده اند، اظهار داشت: در گذشته شاید این موضوع معنا داشت که البته من قصد دفاع از کاسبانی که این قصد را داشته اند را ندارم اما باید بدانید فروش به روز هر کالایی امروز بیشتر از انبار کردن آن برای مغازه دار سود دارد.

رضا به زارع تاکید کرد: افزایش قیمت اصلی رب گوجه فرنگی به افزایش قیمت مواد اولیه آن برای تولید ارتباط دارد و اکنون هیچ مغازه‌داری با توجه به این که همه کالا ها قیمت و تاریخ مصرف دارد کالایی  را انبار نمی کند چون  این طوری متضرر خواهد شد و مشتری با قیمت بالا‌تر از روی کالا آن را نمی‌خرد مردم بیشتر خرید می کنند و مواد غذایی را انبار می کنند. تاکنون شاهد عرضه رب گوجه فرنگی خارجی در بازار همدان نبودم و بیشتر شایعه ای است که مردم بدون دقت در صحت آن را در فضای مجازی منتشر می کنند.

 مواد اولیه قیمتش اضافه شده است

 یک تولید کننده رب گوجه فرنگی هم به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قیمت گوجه فرنگی افزایش یافته است در گذشته برای تولید رب گوجه فرنگی هر کیلو گوجه را 220 تومان می‌خریدم اما حالا باید بین 1800 تا 1900 باید به صورت نقد برای آن پول پرداخت کنیم و به مقدار کافی هم در همدان دیگر نیست و از استان ها مجاور باید تهیه شود.

 ناصر اسدی که بعداز چند سال مجدد کارخانه خود را راه اندازی کرده است، افزود: یکی دیگر از مشکلات تولید هم نبود قوطی‌های مخصوص بسته بندی است که قبلا 500 تومان می خریدیم و حالا اگر بتوانیم تهیه کنیم که البته از خارج وارد می شود باید  با قیمت بالاتری بخریم پس روی هزینه تولید نهایی تاثیر دارد.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که چرا از بسته بندی شیشه برای رب استفاده نمی کنید گفت: باید خط تولید را بسته بندی قوطی به شیشه تغییر دهیم که سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد برای راه اندازی مجدد خط تولید 700 میلیو‌ن تومان هزینه کردیم که آنهم وام است برای تغییر خط بسته بندی هم باید حداقل 300 میلیو‌ن تومان هزینه کنیم که در حال حاضر برای ما مقدور نیست. در حال حاضر رب گوجه را فله ای در بشکه 220 لیتری انبار می کنیم تاقوطی آن مهیا شود.

این تولید کننده با گلایه از اجرای تصمیم‌های بدن مشورت با تولید‌کنند گان  و آسیبی که به تولید کشور وارد کرده است اظهار داشت: وقتی صادرات رب گوجه فرنگی ممنوع می شود به یکباره به یک تریلی رب به ارزش 300 میلیو‌ن تومان، 100 میلیو‌ن تومان ضرر می‌زند و این ضرر به کارخانه در حدود 4 تا 5 میلیارد تومان است. نباید بدون مشورت با تولید کننده این تصمیم‌ها را اجرا کنند تا تولید کشور آسیب نبیند.

 غلامحسین تقوی مدیر صنایع جهاد کشاورزی استان همدان هم اظهار داشت: افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به  تولید محصول ارتباط چندانی ندارد و شاید یک سوم به بخش کشاورزی مربوط باشد. بیشترین افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به بازار و دلالی ماده اولیه تامین رب یعنی گوجه فرنگی ارتباط دارد  کشاورز سود چندانی از فروش محصول گوجه فرنگی نصیبش نمی شود. باید چرخه بین تولید محصول کشاورزی تا  تولید محصول نهایی در صنایع غذایی اصلاح شود تا قیمت تمام شده معقول و منطقی باشد. بخش دیگر گرانی هم به افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی رب گوجه فرنگی ارتباط دارد. حمل و نقل هم در افزایش این این قیمت بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، امسال در استان همدان از 1669 هکتار کاشت صیفی گوجه فرنگی که بخش عمده آن هم مربوط به شهرستان اسد‌آباد است 71 هزار تن محصول گوجه فرنگی برداشت شده است. این در حالیست که سال قبل 60 هزار تن گوجه فرنگی برداشت شده بود. اکنون در استان همدان 2 کارخانه فعال تولید رب گوجه فرنگی وجود دارد که یکی محصول خود را از بسته بندی قوطی به شیشه تغییر داده ودیگری هم منتظر تامین قوطی برای عرضه محصول خود به بازار است.

 گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار