28. آبان 1397 - 19:46   |   کد مطلب: 21968
جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان-همدان
کهنه‌اندیشی در حوزه کودک و نوجوان به فراموشی سپرده شود
رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی کودک و نوجوان گفت: شناخت کودک و روان او برای آشنا شدن با لایه‌های پنهان و پیدای کودکان ضروری بوده و باید از کهنه اندیشی پرهیز شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

علیرضا درویش‌نژاد در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی کودک و نوجوان نوشت اظهار داشت: شناخت کودک و روان او برای آشنا شدن با لایه های پنهان و پیدای کودکان ضروری بوده و باید از کهنه اندیشی پرهیز شود.

در متن این پیام آمده است: انسان همزاد آیین است و آیین همزاد نمایش، انسان نخستین از نمایش گری آغاز کرد و در آغاز کلمه بود و دیگر هیچ و یگانه هدیه ی حضرت دوست به آدمی خوانش بود به نام خودش و آدمی، این یگانه نگین آفرینش بر قله های وجود، با تمسک به این آیین دست به آفرینش گری زد به واسطه ی نمایشو این گونه شد که نمایش (در این جا تئاتر، که فرق است بین نمایش و تئاتر) بال شاهینی پرواز انسان شد در وادی بی کرانه ی آدمیت.

در ادامه این پیام آمده است: ما همه از کودکی نمایش گر هستیم و نمایش را ابزاری محکم و رسا و هنرمندانه می‌دانیم، برای اعلام وجود و هویت و دغدغه ها و دل مشغولی های مان، از همان نخستین روزهای بالندگی، بی آن که "بوطیقا"ی ارسطو را خوانده باشیم در مسیر کاتارسیس (تزکیه ی نفس) گام بر می‌داریم و از این نردبان مسیری برای دست یازیدن به خودآگاهی و معرفتی ژرف می سازیم.

درویش نژاد در پیام خود با بیان اینکه کودک و روان او را بشناسیم تا به لایه های پیدا و پنهانش آشنا شویم عنوان کرد: بی تردید تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبین ‌اش زلال هستند و شفاف، می تواند راه گشای راهی تا رسیدن به جامعه ای با نشاط و با هویت باشد. به شرط آن که هم تئاتر و هم روان شناسی کودک و نوجوان را خوب بشناسیم.

در ادامه آمده است: نیازهای چند وجهی کودک را با ارائه ی آثاری ارزشمند و هنرمندانه، با اتکا به فرمالیزم اثر غنا بخشیم و با بهره گیری از ساختار، چیدمانی بهره‌مند از عناصر زیبا شناختی را به صحنه ببریم.اما آن چه در این میان به شناخت ما از کودک و تئاتر و نیازهای روحی و روانی کودک و نوجوان کمک می کند، دانستن و توانستن گریز از کلیشه‌هایی است که نیاز کودک و نوجوان امروز فراتر از آن هاست.

وی اعلام کرد: هجوم و گستردگی رسانه ها و تبادل اطلاعات، چنان با سرعت و برق آسا بر زندگی اجتماعی کودک و خانواده اش سایه افکنده که مجالی برای کهنه اندیشی نمانده است. پس باید دروازه‌های تازه ای بر تئاتر کودک و نوجوان بگشاییم، که روشنی اش راه گشای تولید آثاری متناسب با نیازهای چند گانه ی کودک و نوجوان امروز باشد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «کودک و حقوق اجتماعی» و «کودک و حقوق شهروندی » در امروز 28 آبان با برگزاری مراسم افتتاحیه در سالن فردوسی شهر همدان آغاز به کار می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار