9. ارديبهشت 1398 - 10:25   |   کد مطلب: 22733
یک روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با شبنم ها گفت: طبق آمار های منتشر شده و رسمی وضعیت سلامت روان در ایران بیانگر این است که بیش از 25 درصد ا

به گزارش شبنم ها روز جهانی روانشناس بهانه ای است  تا به اهمیت موضوع روانشناسی و ضرورت آن در زندگی افراد بیشتر فکر کنیم. مشاوره از ریشه شور و مشورت گرفته شده و در همه ادوار از انسانها پیشین تا امروز مشورت جایگاه ویژه ای در جوامع و تصمیم گیری ها داشته است.

جایگاه مشاوران امروز را در گذشته بزرگان هر قوم و فامیل بازی می کردند و در تصمیم گیری ها به عنوان فرد معتمد با تکیه بر تجربه خود وارد عمل می شدند و در دعاوی و مشکلات نیز به عنوان ریش سفید با طرفین دعوا صحبت می کردند. این ریش سفیدان به قول معرف میانه ماجرا را می گرفتند تا مشکل حل شود. این روند نشان دهنده  جایگاه ویژه مشورت و گرفتن مشاوره از دیرباز در زندگی بشر است.

 

زندگی امروز با انبوده دغدغه ها و مشکلاتی که ناشی از مدرنیته و ماشینی شدن است ارمغانی جز اضطراب و دلهره و روان پریشی برای بشر نداشته است. انسان امروز فرد روان رنجور و تنهایی است که پس از ساعتها کار و تلاش و مشکلات کاری انزوا را بر تعاملات اجتماعی ترجیح داده و به تنهایی خود پناه می برد. کاهش ارتباطات خانوادگی و فامیلی و محدود شدن خانواده ه به 3 یا 4 نفر حاصل زندگی مدرن امروز است. در این شرایط حضور روانشناسان و مشاوران بیش از پیش احساس می شود.

 

به بهانه روز روانشناس گفتگویی با دکتر محمد ترکمان که از مشاوران برجسته شهر هدان هستند انجام دادیم که در ادامه می خوانید

 

اهمیت مشاوره در زندگی مدرن چقدر است؟

دکتر ترکان : آنچه  آمارهای  رسمی بیان می کند وضعیت سلامت روان در ایران  مناسب نیست و  تقریبا بیت و پنج  25 درصد مردم ایران از اختلالات روانی رنج می برند . در واقع  ابن موضوع بیانگر این است که در هر جمع 4 نفره در کشور 1 نفر با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می کند. این آمار ناگفته جایگاه ویژه مشاوره و اهمیت علم روانشناسی در کشور را نشان می دهد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی  سلامت روان لزوما داشتن یا نداشتن اختلال روانی نیست .

 

در مورد سلامت روان بیشتر توضیح دهید؟

ترکمان: سلامت روان گستره بزرگی را در بر می گیرد مهارت روانی _اجتماعی که به افراد کمک می کند در برخورد با چالش ها و مقتضیات زندگی سازگارانه عمل کنند، ارتباط خوبی با خودشان و دیگران داشته باشند، مسئولیت پذیر باشند و درست بیاندیشند. طبق معیارهایی که بیان شد همه افراد به گونه ای نیازمند استفاده از خدمات مشاوره هستند. همان گونه که سلامت جسم اهمیت فراوانی دارد سلامت روح نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراجعه به روانشناس می تواند ازبروز مشکلات جلوگیری کند و یا حداقل مشکلات را کاهش دهد. مراجعه به روانشناس حتی می تواند جنبه پیشگیری داشته باشد .

 

مشاوره خوب یا بد....؟

ترکمان :هر فردی که تحصیلات روانشناسی دارد لزوما روانشناس نیست. متاسفانه در آشفته بازار عدم نظارت مسئولین خدمات مشاوره که ازسالها قبل در کشور وجود داشته است افراد بدون داشتن مهارت و تبحر کافی اقدام به ارائه خدمات مشاوره می کنند. همان گونه که یک پزشک نمی تواند با جان بیمار بازی کند یک روانشناس نیز نمی تواند سلامت روح افراد جامعه را به خطر بیاندازد .

 

کتابهای زرد روانشناسی بلای امروز جامعه ما

 

ویژگی های یک مشاور معتمد چیست؟

ترکمان: افرادی می توانند در حوزه روانشناسی و مشاوره خدمات ارائه دهند که اولا تحصیلات کارشناسی ارشد دانشگاهی داشته باشند. بنابراین افرادی که دانشجو و یا حتی تحصیلات کارشناسی دارند نمی توانند خدمات مشاوره ارائه دهند. دوما افراد باید دوره های تخصصی و کارگاهی را بعد از فارغ التحصیلی گذرانده باشند و سوما باید پروانه فعالیت و شماره نظام از سازمان روانشناسی و بهزیستی داشته باشند .موارد یاد شده شروط لازم هستند و متاسفانه دغدغه امروز  جامعه روانشناسی  حضور افرادی است که صلاحیت مشاوره ندارند .گاهی اوقات برخی از مراجعه کنندگان اذعان می کنند مراجعه به روانشناس تاثیری بر زندگی آنها نداشته است و یا حتی بدتر از آن با راهکارهایی که ارائه داده اند باعث آسیب بیشتر به افراد شده اند .از سوی دیگر تعدد کتاب های زرد روانشناسی آسیب زننده است. افراد برای انتخاب کتاب مناسب باید از افراد متخصص کمک بگیرند .

 

در چه شرایطی نیاز به مراجعه به مشاور داریم؟

ترکمان: اولین شاخه مهم برای والدین روانشناسی تربیت و بلوغ نوجوان است؛ مراجعه به روانشناس کودک که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کند کمک می کند تا افراد با سبک های درست فرزند پروری آشنا شوند در خصوص نحوه  برخورد با نوجوان اطلاعات کسب کنند. دوران بلوغ دوران بسیار خاصی است .

مراجعه به روانشناس در دوره ای که در روابطمان شکست خورده ایم؛ دوران بحران دوران خوبی برای دستیابی به خودشناسی است.

زمان انتخاب همسر ؛ خوشبختانه امروزه عده زیادی از افراد در انتخاب همسر از تجربه مشاوران و روانشناسان استفاده می کنند .متاسفانه در کشور ما آمار طلاق روبه افزایش است در دهه خیر آمار طلاق نسبت به ازداج به طور نسبی دو برابر شده است از هر 4 ازدواج یک ازدواج منجر به شکست می شود. افراد فرصت کافی برای انتخاب همسر اختصاص نمی دهند و با جملاتی از قبیل ما خودمان بهتر می توانیم تصمیم بگیریم و یا اینکه مهمترین رکن زندگی عشق است از مشاوره پیش از ازدواج امتناع می کنند. مشاوره پیش از ازدواج 85 درصد ریسک طلاق را کاهش می دهد.

زمانی که افراد تمایل به فرزند آوری دارند باید از همان ابتدای دوران بارداری با یک مشاور گفتگو کنند.

زمان انتخاب رشته _کنکور مشاور کمک می کند افراد با توجه توانمندی ها و سبک شخصیتی  خود اقدام به انتخاب رشته نمایند.

در زمان سوگ حضور یک روانشناس کمک می کند تا غم فقدان را کمتر حس کنند.

زمانی که افراد دچار یک بیماری و مشکل روانشناختی هستند. هدف این است که افراد لزوما نباید در بیماری به روانشناس مراجعه کنند بلکه می توانند برای هم فکری و گفتگو نیز به مشاور و روانشناس مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار