27. آذر 1398 - 8:22   |   کد مطلب: 24091
در روزهایی که آلودگی هوا بالاست با خوردن برخی مواد غذایی میتون بر کاهش اثر آلودگی هوا اثر مثبت گذاشت.

به گزارش شبنم ها، در روزهای سرد به دلیل برودت هوا پدیده وارونگی رخ میدهد و در پی این پدیده غلظت گازهای سنگین مثل منو اکسید کربن و دی اکسید کربن افزایش میابد.

سیستم ایمنی بدن مسئولیت حفظ سلامت ما را به عهده دارد اما در روزهای آلوده سیستم ایمنی هم از پس آلاینده ها بر نمی آید و غلبه آلاینده ها بر بدن منجر به آسیبهای جسمی میشود.

 ریه و سیستم تنفسی، چشم و حتی پوست ارگانهایی هستند که  در زمان بروز آلودگی هوا تحت تاثیر قرار می‌گیرند، در واقع آلودگی هوا با افزایش رادیکا‌های آزاد در بدن به سلولهای ما آسیب مبزند.

افرادی مانند کودکان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و بیمارانی که دارای مشکل سیستم ایمنی هستند، در آلودگی هوا بیشتر دچار آسیب می‌شوند.

اما کاری که ما در زمان بروز آلودگی هوا باید انجام دهیم چیست؟

کدام خواراکی ها میتوانند در تعدیل آلودگی ها به بدن ما کمک کنند.

 

آنتی اکسیدان ها اولین گزینه ها در خنثی کردن اثرات آلودگی هوا هستند.  استفاده از ویتامین E، C و A که دارای آنتی اکسیدان هستند، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آسیب رسانی رادیکال‌های آزاد پیشگیری کند.

علاوه بر گروه بالا  ویتامین D ۳ نیز یکی از موارد مهم در تقویت سیستم ایمنی است. به ویژه زنان ایرانی به دلیل استفاده از پوشش کمتر در معرض آفتاب هستند و کمبود ویتامین دی 3 بین آنها شایع است.  در جامعه‌ی ما، کمبود ویتامین در اکثر گروه‌های سنی وجود دارد، کمبود ویتامین D ۳ در حین بروز آلودگی هوا، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد، ویتامین D ۳ در جذب کلسیم نقش اساسی دارد و کمبود آن نیز ریه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

 می‌توان با استفاده از خوراکی‌هایی مانند مرکبات، سبزیجات دارای برگ سبز، دانه‌های روغنی مانند آجیل، محصولات دریایی از جمله ماهی و میگو، شیر‌های غنی شده که دارای ویتامین C و E و DC هستند، آنتی اکسیدان لازم بدن را تامین کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار