9. مرداد 1401 - 11:35   |   کد مطلب: 25094
یک سازمانی داریم که اینگونه مسائل به آن مرتبط می‌شود به نام «سازمان مدیریت بحران». اما در کمال تعجب در اکثر مواقعی که بحرانی در کشور رخ داده، این سازمان صرفا غافلگیر می‌شود. اگر بنا بر غافلگیر شدن بود که همه مردم از بحران غافلگیر می‌شوند دیگر به سازمانی در این زمینه نیاز نداریم.

به گزارش شبنم ها،بار دیگر متاسفانه نقاطی از کشور درگیر سیل شده است. وقوع سیل قطعا به عوامل طبیعی مرتبط بوده و نمی‌توان گفت تقصیر فلان نهاد است که باران شدید وسط تابستان آمده است.

اما در این میان یک سازمانی داریم که اینگونه مسائل به آن مرتبط می‌شود به نام «سازمان مدیریت بحران». اما در کمال تعجب در اکثر مواقعی که بحرانی در کشور رخ داده، این سازمان صرفا غافلگیر می‌شود. اگر بنا بر غافلگیر شدن بود که همه مردم از بحران غافلگیر می‌شوند دیگر به سازمانی در این زمینه نیاز نداریم.

سوال این است که ما از سازمان مدیریت بحران چه می‌خواهیم؟ وقوع سیل را از چند ماه زودتر پیش‌بینی کند؟ یا اعضای سازمان بیل به دست بگیرند و به جنگ سیل بروند؟ اصلا اینگونه نیست.

 براساس تجربه چندین ساله و مشاهده اینکه چه مناطقی سیل خیز است، براساس علوم زمین شناسی و جغرافیا که توانایی محاسبه و تخمین مناطقی که احتمال وقوع سیل را دارند، براساس نیازهای زیرساختی و اصلاح ساختارها و تجهیزات قدیمی و براساس بسیاری پارامترهای علمی دیگر، سازمان مدیریت بحران می‌تواند و باید بررسی کند که در صورت وقوع بارش شدید، چه مناطقی ممکن است دچار سیل شوند و به طور پیشگیرانه زیر ساخت‌های آب و فاضلاب و کنترل سیلاب در آن مناطق را به گونه‌ای اصلاح کند تا در صورت وقوع سیل دچار کمترین خسارت شده و حداقلِ تلفات را باشد.

طبیعی است که ممکن است سازمان مدیریت بحران در تخمین مناطق دچار خطا شود یا زیر ساخت‌هایی که در نظر می‌گیرد جوابگوی سیلاب‌های بسیار بزرگ را نداشته باشد و این مسئله فقط مخصوص ایران نیست. اما این که این سازمان در طول سال‌ها اقداماتی کارآمد در این راستا انجام نداده، به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

اینکه در حال حاضر چند روز قبل از بارش، هواشناسی هشدار داد، اقدام بسیار مثبتی بود و تا حدودی جلوی تلفات جانی بیشتر را گرفت. اما این اقدام کم کاری سازمان مدیریت بحران در اقدامات پیشگیرانه را جبران نمی‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار