22. مهر 1402 - 10:09   |   کد مطلب: 25280
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان:
همدان، کمبود آنتی‌بیوتیک ندارد
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تغییر مدیریت و سیاست تامین دارو در کشور موجب کاهش کمبود دارو شده است گفت: با توجه به فصل سرماخوردگی، مشکلی در خصوص تامین داروها مخصوصا آنتی‌بیوتیک‌ در همدان وجود ندارد.

قدرت‌الله رستمی در گفتگو با خبرنگار شبنم ها با بیان اینکه وضعیت تأمین دارو نسبت به سال گذشته و حتی دوران همه‌گیری کرونا که غافلگیر کنند بود بهتر است گفت: امسال با پیش‌بینی خوبی وارد فصل سرما شده‌ایم و با توجه به اینکه تجمع ایام اربعین را هم پشت‌سر گذاشتیم مشکلی بابت بیماری‌های واگیردار و تامین داروهای آن نداشتیم.

 

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه شرایط تامین دارو همچون سال‌های قبل از کرونا است و اگر کمبود دارویی باشد، سریع رفع می شود افزود: در مجموع با توجه به مدیریتی که در چندماه اخیر انجام گرفت و سیاست تامین دارو در کشور تغییر کرد کمبود دارو کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه مردم عادت دارند داروها مخصوصا آنتی‌بیوتیک را خودسرانه مصرف کنند که همین موضوع چند ضرر مختلف به فرد، جامعه و خارج شدن آنتی‌بیوتیک از سیستم تأثیرگذاری روی بیماری‌ها دارد.

 

رستمی با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بدن فرد و حتی ویروس را نسبت به آن دارو مقاوم می‌کند تصریح کرد: اگر دارویی بدون جایگاه مصرف شود و یا مقدار آن از مقدار نرمال خارج و یا دوره مصرف آن کوتاه یا بیشتر شود باعث مقاومت میکروب مربوطه نسبت به دارو شده و در آینده بیماری‌هایی که با آن میکروب به‌وجود می‌آیند دیگر از آن آنتی‌بیوتیک تاثر نگیرند.

 

این مقام مسئول با تاکید براینکه داروخانه‌ها نباید بدون نسخه پزشک آنتی بیوتیک را به افراد بدهند گفت: باید این فرهنگ غلط در جامعه تغییر کند و مردم به این دانش برسند که داروها را خودسرانه مصرف نکنند.

 

وی با اشاره به تغییرات دمایی و ورود سرما به استان خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌ها از فصل پاییز آغاز می‌شود و افراد به‌ویژه کسانی که کودک دارند باید لباس مناسب فصل داشته باشند.

 

رستمی در پایان تاکید کرد: واکسن آنفولانزا در نوع ایرانی و خارجی به وفور وجود دارد و افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و کودکان نیازمند به واکسن می‌توانند با تجویز پزشک برای دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار