12. دى 1393 - 19:46   |   کد مطلب: 4535
یک متخصص زنان و زایمان در خصوص تاثیر بیماری التهابی لگن بر ناباروری افراد گفت: «این بیماری موجب ایجاد چسبندگی در لوله‌های رحم می‌شود. در برخی از افراد هم ممکن است با توجه به نوع میکرب آن باعث بروز عوارضی مانند ناباروری شود.»
تاثیر بیماری التهابی لگن بر ناباروری

به گزارش شبنم ها ،دکتر نسیم سنجری، دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و نازایی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز درباره بیماری التهابی لگن در خانم‌ها گفت: «بیماری التهابی لگن که به با نام PID نیز شناخته شده است نوعی عفونت دستگاه تناسلی خانم‌ها است که شامل عفونت رحم، لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها می‌شود.»

دبیر انجمن متخصصان زنان و نازایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اشخاص دچار بیماری التهابی لگن می‌شوند گفت: «بیماری التهابی لگن یک بیماری عفونی است که از طریق مقاربت منتقل می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند از طریق بیماری‌های خونی منتقل شود که بسیار نادر هستند.»

وی ادامه داد: «شایع‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری میکروب‌های کلامیدیا گنوره یا (سوزاک) هستند که ممکن است فرد را دچار یک بیماری لگنی حاد و یا یک بیماری مزمن کند. معمولا متخصصان این بیماری را به دو دسته حاد و تحت حاد دسته بندی می‌کنند.»

سنجری درباره اینکه راه‌های تشخیص این بیماری چیست خاطرنشان کرد: «به طور معمول فرد مبتلا به این بیماری دردهای بسیاری در ناحیه زیر شکم دارند که در هنگام روابط زناشویی یا حرکات دهانه رحم تشدید می‌شود. در برخی از افراد هم ممکن است این درد در هنگام دوران قاعدگی یا کمی بعد از آن شروع شود که در این صورت شخص دچار ترشحات غیر معمول با رنگ و بوی بد می‌شود.»

به گفته نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و نازایی ایران، درباره میزان شیوع این بیماری هم اکنون آماری در دست نداریم اما یک سوم افرادی که دچار این بیماری می‌شوند معمولاً خونریزی‌های غیر طبیعی و تب شدید دارند.

عفونت در خانم‌ها موجب ناباروری می‌شود
این متخصص زنان و زایمان درباره عوارض بیماری التهابی لگن تاکید کرد: «این بیماری موجب ایجاد چسبندگی در لوله‌های رحم می‌شود. در برخی از افراد هم ممکن است با توجه به نوع میکروب آن باعث بروز عوارضی مانند ناباروری شود. به همین دلیل خانم‌ها به خصوص افرادی که هنوز بچه دار نشده‌اند باید به این بیماری توجه ویژه‌ای داشته باشند و عفونت‌های واژن را جدی بگیرند.»

دکتر سنجری همچنین در ادامه درخصوص اینکه این بیماری بیشتر در چه گروه سنی شایع‌تر است خاطرنشان کرد: «بیماری التهابی لگن بیشتر در افرادی که سن کمی دارند و هنوز بچه دار نشده‌اند شایع‌تر است.

عفونت‌های مقاربتی نیز در افرادی که از دستگاه IUD استفاده می‌کنند و شرکای جنسی دارند بیشتر است.»

وی تاکید کرد: «افرادی که از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند نیز بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.»

این مقام مسئول در انجمن متخصصان زنان و نازایی ایران در پایان درباره روش‌های درمانی این بیماری تصریح کرد: «معمولا افرادی که دچار این بیماری می‌شوند در مراحل اولیه با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. در صورتی که این بیماری پیشرفته باشد نیز فرد در بیمارستان بستری و مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.»

منبع:سینا نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار