12. دى 1393 - 20:22   |   کد مطلب: 4538
با پرش از « کشتی زنان»، ایران به میزبانی بعد از ۱۶ سال نزدیک شد

به گزارش شبنم هابه نقل از تابناک،جمهوری اسلامی ایران آخرین‌بار در سال۲۰۰۲میزبان مسابقات جهانی کشتی بود. رقابت‌هایی که با طلای مهدی حاجی‌زاده آخرین قهرمانی در خانه را برای کشتی ایران به ارمغان آورد. از آن زمان تا کنون کشورمان بنا‌به قوانین خاصی که برای میزبانی این رقابت‌ها در نظر گرفته شد، نتوانست تلاشی برای میزبانی انجام دهد. اما در هفته گذشته سرانجام فدراسیون کشتی از ارسال نامه رسمی برای میزبانی رقابت‌های جهانی کشتی در سال ۲۰۱۸ خبر داد. میزبانی که اگر محقق شود، بعد از شانزده ‌سال پای رقابت‌های جهانی کشتی را به سالن‌های پایتخت باز خواهد کرد.

 در اواخر این هفته بود که فدراسیون کشتی ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به اتحادیه جهانی کشتی به صورت رسمی برای میزبانی رقابت‌های جهانی سال 2018 در دو رشته آزاد و فرنگی اعلام آمادگی کرد. این در حالی است که کشورمان از سال ۲۰۰۲ به بعد دیگر هیچ‌گاه میزبان این رقابت‌ها نبوده است. علت اصلی این ماجرا به تصمیم فدراسیون جهانی کشتی وقت (فیلا) برای برگزاری متمرکز هر سه رشته کشتی باز می‌گردد. از سال ۲۰۰۵ به بعد، فیلا تصمیم گرفت تا هر کشوری که میزبانی این رقابت‌ها را کسب می‌کند، مسابقات کشتی آزاد، فرنگی و زنان را برگزار کند و همین قید برگزاری مسابقات کشتی زنان موجب شد تا کشورمان از سال ۲۰۰۲ به این طرف دیگر هیچ‌گاه میزبانی این رقابت‌ها را تجربه نکند.

اما بعد از گذشت بیش از یک دهه از آخرین میزبانی تهران در مسابقات جهانی، آمادگی کشورمان برای میزبانی این پیکارها در حالی به اتحادیه جهانی کشتی اعلام شده است که نناد لالوویچ، رئیس صربستانی این اتحادیه، پس از برگزاری مسابقه‌های کشتی قهرمانی سال 2014 جهان در تاشکند ازبکستان از احتمال ایجاد تغییرات در قوانین و مقررات این اتحادیه برای انتخاب کشورهای میزبان رقابت‌های جهانی و قاره‌ای کشتی پس از بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل صحبت به میان آورد.

در صورت ایجاد این تغییرات که فعلا در حد حرف و صحبت مدنظر و مورد توجه مسئولان اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفته است، کشورهای میزبان مسابقه‌های جهانی و قاره‌ای کشتی در همه رده‌های سنی دیگر مجبور و ملزم نیستند که حتما رقابت‌های هر سه رشته کشتی آزاد، فرنگی و زنان را با هم برگزار کنند و کشورها می‌توانند به انتخاب خود، یک یا دو یا هر سه رشته را با هم برگزار کنند. آنچه ایرانی‌ها را به کسب میزبانی این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۸ و برداشته شدن قانون برگزاری متمرکز این رقابت‌ها امیدوار کرده است، حمایت یک عضو پرقدرت از این طرح است. در واقع پیشنهاد برگزاری متمرکز رقابت‌های جهانی کشتی از سوی الکساندر کارولین و فدراسیون کشتی روسیه ارائه شده است و از آنجایی که روس‌ها نفوذ بالایی در تشکیلات اجرایی و فنی این اتحادیه دارند، بنابراین احتمال به اجرا درآمدن طرح جدید و تفکیک رشته‌های کشتی بسیار است.

تیم ملی کشتی کشورمان تا کنون سه بار میزبان رقابت‌های جهانی بوده که دو قهرمانی از پنج قهرمانی جهان خود را مدیون همین میزبانی‌هاست. به‌جز نایب‌قهرمانی در مسابقات ۱۹۵۹ تهران، ایران دوبار در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ در تهران جام قهرمانی را بالای سر برده است.     

احتمال قبول میزبانی ایران برای پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2018 بزرگسالان جهان با گذشت 16 سال از آخرین میزبانی‌اش، کم نیست؛ با توجه به اینکه کشورمان از قدرت‌های درجه یک کشتی دنیا در هر دو رشته آزاد و فرنگی به حساب می‌آید.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار