14. دى 1393 - 11:20   |   کد مطلب: 4566
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور زنان در بازار کار یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می رود ودرتمام جوامع توسعه یافته نرخ مشارکت زنان در بازارکار بالاست
حضور زنان در بازار کار یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی است

به گزارش شبنم ها ، حسن طایی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حضور زنان در بازار را یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: در تمام جوامع توسعه یافته نرخ مشارکت زنان بالا است.

وی افزود: حضور زنان در بازار کار به معنای آن است که جامعه ای به مرحله ای رسیده که زنان در تأمین هزینه تصمیم می گیرند و در بازار کار حضور می یابند بنابراین صرف درآمدی جامعه و خانواده افزایش می یابد و این موضوع زمینه ای برای فعالیت های گسترده تر وجود می آورد که برخی از فعالیت های اقتصادی خانواده به بازار سپرده شود.

طایی ادامه داد: در کنار درآمدهای جدیدی که خانوار دارد هزینه های جدیدی نیز بر آنها تحمیل می شود در نتیجه زمینه کارآیی اقتصادی جدیدی در جامعه ایجاد می شود.

وی نرخ مشارکت و بیکاری را دو مولفه مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور عنوان کرد و اذعان داشت: هرچه نرخ مشارکت افزایش یابد و نرخ بیکاری کاهش به همان میزان رشد اقتصادی جامعه افزایش خواهد داشت.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بهبود وضعیت حضور زنان در بازار کار از اهداف مهم این تفاهم نامه همکاری است، تاکید کرد: نرخ مشارکت زنان در ایران 12 الی 13 درصد است که این میزان بسیار پایین است و برنامه ریزی می کنیم تا طی سال های آتی میزان مشارکت زنان در امور اقتصادی به 20 درصد افزایش یابد.

طایی تصریح کرد: نرخ بیکاری زنان در ایران بیش از یک و نیم برابر نرخ بیکاری است.

در ادامه، پرند، رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور تحقق عدالت اجتماعی را یکی از راهبردهای پیش بینی شده در سند راهبردی سازمان فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: بر این اساس برنامه ریزی از 4 سال قبل آغاز شده و در حال حاضر بیش از 200 آموزش فنی و حرفه ای کشور برای بانوان است که رشد بسیار مناسبی داشته و نزدیک به 50 درصد آموزش های فنی و حرفه ای مربوط به بانوان بوده و 70 درصد فعالیت های آموزشگاه ها به بانوان اختصاص دارد.

پرند با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون امور زنان رییس جمهور در خصوص حوزه زنان در آینده نزدیک اذعان داشت: در یک ماه گذشته سه طرح در شورای عالی اشتغال مطرح و مصوب شد که اشتغالزایی زنان، توانمندسازی و ارایه آموزش های مهارتی برای روستاییان عشایر، مناطق مرزی و محروم و ارایه آموزش های مهارتی و توانمندسازی فارغ التحصیلان و دانشجویان با تاکید بر اشتغال پایدار عنوان این مصوبات بود.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور یادآور شد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ویژه زنان روستایی از جمله برنامه های این سازمان است که این طرح به صورت پایلوت در روستاهای استان های گلستان و گیلان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: از محل بودجه یک هزار میلیارد تومانی که در اختیار شورای عالی کار قرار داده اند می توانیم تا 200 هزار نفر از دانش آموختگان کشور را در سال 94 وارد بازار کار کنیم.

بر اساس این گزارش، محمدی، مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران نیز از اقدامات تأثیرگذار سازمان فنی و حرفه ای تشکر کرد و افزود: تأثیرگذاری فنی حرفه ای در بخش اشتغال جوانان کشور غیر قابل انکار است.

وی آموزش برای بخش زنان جامعه را رویکرد اصلی این تفاهم نامه برشمرد و افزود: زنان برای ورود به بازار و عرصه های اقتصادی و اجتماعی دانش کافی ندارند و همواره با ترس مواجه هستند بنابراین برگزاری دوره های آموزشی اولویت اصلی ما در این تفاهم نامه است.

محمدی با اشاره به افزایش میزان فارغ التحصیلان بانوان خاطرنشان کرد: تدابیری برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه خانواده های روستایی اندیشیده ایم که تشکیل تعاونی ها در مناطق روستایی و ارایه برنامه های آموزشی ویژه زنان از جمله آنهاست و در حال حاضر آموزش زنان روستایی از استان کردستان آغاز می شود.

وی پیوند کارجو، سرمایه گذار و بازار و شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل اشتغال را رویکرد اصلی بنیاد کارآفرینی برشمرد و گفت: در حال حاضر در 20 استان کشور شعبه داریم و تاکنون به 75 هزار زن مشاوره کارآفرینی و آموزشی داده ایم.

محمدی تصریح کرد: بازاریابی مهمترین دغدغه و مشکل بانوان در بخش فروش محصولات خانگی است که با برنامه ریزی ها و ارایه طرح هایی در این زمینه تلاش می کنیم تا این مشکل و معضل در حوزه تولید محصولات تعاونی های زنان برطرف شود.

منبع:خبرگزاری شبستان

دیدگاه شما

آخرین اخبار