19. دى 1393 - 16:05   |   کد مطلب: 4599
یک مدرس حوزه گفت: حضرت محمد(ص) قبل از بعثت به محمدامین معروف بودند و این حسن شهرت ناشی از تربیتی بود که ایشان در دامن زنان بزرگواری چون آمنه(س)، حلیمه خاتون و فاطمه بنت اسد(س) داشتند.
نقش زنان در تربیت و پرورش پیامبر قبل از بعثت

به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس ،لیلا میرزاخانی، مدرس حوزه ، با اشاره به اینکه زنان نقش بسیار مهمی در زندگی پیامبران الهی داشته اند، اظهار داشت: نقش زنان به عنوان مادر، دایه، همسر و دختر پیامبر اسلام در برهه های گوناگون رشد، تربیت و پرورش و حتی انجام رسالت ایشان بسیار مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه از زمانی که فرزند در بطن مادر دوران جنینی را طی می کند، مادر هدایت او را تا به دنیا آمدن برعهده دارد، افزود: پیامبر اسلام در بطن حضرت آمنه(س) بانوی یکتاپرست ومؤمن رشد کرد و بعد از تولد، تحت سرپرستی دایه بزرگوارشان حلمیه خاتون قرار گرفت و در کنار خواهر رضاعی اش " شیما" رشد کرد.

این کارشناس ارشد مسائل دینی در ادامه با اشاره به سنت های و رفتارهای اجتماعی مردم آن روز عربستان که کودکان خود را بعد از تولد به دست دایه هایی در مناطق خارج از شهر برای شیردهی می سپردند، گفت: از آنجایی که آمنه (س) بعد از فوت عبدالله - شوهرش- دچار مشکلات روحی شده بود و شیر به اندازه کافی نداشت تا فرزند خود را تغذیه کند؛ گرفتن دایه برای محمد در اولویت بیشتر قرار گرفت.

وی افزود: از آنجایی که محمد نوزادی یتیم بود، هر کسی عهده دار دایگی او نمی شد، چرا که اکثرا زنان نیازمند، برای کمک به اقتصاد خانواده، فرزندان اشراف و متمولین را اتنخاب می کردند.

این استاد حوزه ادامه داد: حکمت الهی اینگونه رقم خورده بود، حلمیه خاتون که از نظر مادی وضعیت ضعیفی داشت، وقتی تصمیم به برعهده گرفتن دایگی نوزادی را گرفت تا از درآمد آن بتواند کمک حال اقتصاد خانواده باشد، به محل استخدام دایه ها دیر رسید و زنان نوزادان را انتخاب کرده و دیگر نوزادی نبود، جز محمد یتیم عبدالله...

میرزاخانی با اشاره به اینکه در ابتدای امر حلمیه خاتون هم از گرفتن این فرزند یتیم خودداری کرد، گفت اما نیرویی او را برگرداند و به نزد عبدالمطلب رفت تا با مقرری اندکی، محمد را به خانه خود ببرد.

 این کارشناس مسائل دینی گفت: کرامت و برکت در زندگی حلمیه از لحظه انتخاب محمد، وارد شد. برای مثال سینه راست حلیمه خاتون شیروار نبود و او سینه چپ را در دهان نوزاد گذاشت، اما نوزاد سینه راست را گرفت و از آن سینه خشک آنچنان شیر سرازیر شد که هم نوزاد سیرشد و هم ...

وی ادامه داد: رحمت اللعالمین بود پیامبر در دوران نوزادی نه تنها بر دایه اش بلکه برمحیط و طبیعت اطراف منزل او نیز تأثیرگذار بود به طوری که درختان اطراف بادیه منزل حلمیه خاتون باربر و سبز شدند و اینگونه مردم هم متوجه تغییراتی که به سبب وجود یتیم عبدالله در زندگی حلیمه خاتون پیش آمده بود، شدند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه حضرت محمد(ص) قبل از بعثت به محمدامین معروف بود، گفت: ویژگی های اختلاقی و حسن خلق پیامبر از نحوه تربیت و پرورش ایشان به دست بزرگانی چون عبدالمطلب – پدربزرگ-، ابوطالب –عمو– ، فاطمه بنت اسد – مادرامیرالمؤمنین-   صورت گرفت.

وی تأکید کرد: این امر ناشی از تربیتی بود که ایشان در دامن زنان بزرگواری چون آمنه، حلیمه خاتون و فاطمه بنت اسد داشتند.

 میرزاخانی با اشاره به نحوه ورود پیامبر به کاروان تجاری خدیجه کبری(س) و علاقه مندی این بانوی بزرگ به محمدامین بخاطر حسن شهرت، امانتداری و موفقیت در تجارت، افزود: خدیجه (س) از طریق یکی از مشاوران خود از پیامبر که آن زمان 22 سال داشت، نظرش را در مرود ازدواج پرسید . اما از آنجایی که خدیجه (س) از نظر مادی بانویی ثروتمند بود، عموی ایشان، مهریه ای بالغ بر 4 هزار سکه را مطرح کرد که حضرت خدیجه(س)  قبل از شروع مراسم خواستگاری این مبلغ را به دست عموی پیامبر رسانید و این مسئله هم با پرداخت مهریه حل شد.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه اخلاق، شمشیر حضرت علی(ع) و در آخر ثروت حضرت خدیجه (س) را سه اصل موفق بودن تبلیغ اسلام دانست و افزود: پیغمبر در طول زندگی مقام زن را رفیع دانسته و احترام ویژه ای به حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر خود می گذاشتند و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند ازدواج دیگری نداشتند.

وی تأکید کرد این نگاه والای پیامبر به زنان نه تنها برای خدیجه کبری به عنوان همسر بلکه در خصوص  فاطمه زهرا(س) به عنوان دختر نیز کاملا چشمگیر است، از طرفی نگاه اسلامی به زن حقوق فردی، انسانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی  او را احیا کرد به طوری که قبل از اسلام زنان از حق ارث، شهادت، سواد و.. محروم بودند.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه در دوران جاهلیت فردی که صاحب فرزند پسر نمی شد را ابتر می نامیدند ، گفت:  عاص ابن وائل سهی (پدر عمرو عاص) 16 پسر داشت؛ روزی با پیامبر برخورد و با انگشت به ایشان اشاره کرد و گفت: ابتر؛  قلب پیامبر از این ماجرا مکدر شد اما وحی الهی رسید که ما به تو کوثر عطا می کنیم.

میرزاخانی گفت: کوثر یعنی خیر کثیر و خداوند در زمانی که دختر در میان اعراب جایگاهی نداشت، دختری به پیامبر عطا کرد که کوثر امت اسلام شد و در آن زمان هیچ کسی فکر نمی کرد؛ یک دختر ادامه دهند نسل پیامبر و به وجوآورنده ائمه (ع) باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار