22. فروردين 1399 - 10:53   |   کد مطلب: 9178
کودکان به سادگی از اطراف خود اطلاعات کسب می‌کنند.
 10 روش برای تقویت عزت نفس در کودک

اگر می‌خواهید به ایجاد عزت نفس در کودک خود کمک کنید چند مورد از استراتژی های زیر را امتحان کنید.  هرکسی بچه دارد می‌داند که کودکان هم موهبتی جادویی و هم منبع پایدار استرس هستند. بزرگ کردن کودکان نیاز به تلاش زیادی دارد. تنها غذا دادن، تمیز کردن و لباس پوشاندن آن‌ها مقدار قابل‌توجهی از زمان والدین را می‌گیرد، و تازه همه این کارها قبل از زمانی است که ما شروع به آموزش درباره‌ی جهان پیرامون می‌کنیم. بسیار مهم است که ما چیزهای خوب را به کودکان کوچک خود انتقال دهیم، اما از آن مهم تر، می‌خواهیم آن‌ها به توانایی‌های خود مطمئن بوده و تصوری واقع‌بینانه و مثبت از خود داشته باشند.
 

با کودک خود صحبت کرده و ببینید آیا هیچ مشکلی وجود دارد
ارتباطات مؤثر برای ایجاد یک رابطه‌ی سالم و پایدار ضروری است. کودک بودن هیجان‌انگیز، گیج‌کننده و حتی گاه ترسناک است، بنابراین ممکن است کودک شما درباره‌ی جهان و همچنین ترس‌ها و شک‌هایش سؤالات زیادی داشته باشد. کودکان دیگر ممکن است با کودک شما بد رفتار کنند، کودک شاید از بعضی لحاظ احساس بی‌کفایتی کند، ممکن است درباره بدن خود احساس ناامنی کرده و اعتمادبه‌نفس نداشته باشد و یا از برخوردهای اجتماعی بترسد. بسیار مهم است که برای او ایجاد اعتماد کرده و به کودک اجازه دهید به شما بگوید چرا آن چیز برای او سبب حس عدم اطمینان می‌شود، در نتیجه می‌توانید با هم برای یافتن یک راه حل تلاش کنید.
 

کمک کنید فعالیتی را پیدا کند که برای آن شور و شوق زیادی دارد
برخی افراد با صدایی باورنکردنی متولد می‌شوند. برخی گوش خوبی برای موسیقی دارند. برخی دیگر ساختار ماهیچه‌ای و عضلانی قوی دارند که می‌تواند از آن‌ها یک ورزشکار قهرمان بسازد. و برخی دیگر دارای تخیل و قدرت زیادی در بیان داستان هستند. ببینید نبوغ طبیعی کودک شما چیست و کمک کنید که این نبوغ در فعالیت‌هایی که او بیشتر از آن‌ها لذت می‌برد به کار گرفته شود.  رقص، نقاشی، نواختن یک ساز یا چیزی عملی تر مانند ریاضیات همه گزینه‌های خوبی هستند. تنها اطمینان یابید کودک شما انگیزه کافی دارد. زمانی که کودک کم‌کم سطح بالاتری از یک مهارت را به دست می‌آورد، عزت نفس او بسیار بالا می رود.
 

به کودک یاد دهید روی روابط معنادار تمرکز کند، و به دنبال شادی و تلاش برای موفقیت باشد
برخی افراد به سطح خاصی از ثروت، قدرت و مهارت می‌رسند، اما هرگز بر ترس‌های خود غلبه نیافته و نسبت به خودشان نامطمئن هستند. به کودک خود درباره‌ی ارزش دوستی و اینکه دیگران چگونه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا قوی تر شوند، آموزش دهید. به آن‌ها یاد دهید زمانی که به دنبال کمی شادی هستند و می‌خواهند بلندهمت و با پشتکار باشند به چیزهای کوچک مثبت در زندگی روی آورند.  شکست، تنها فرصتی است که می‌توانید حتی قوی تر از قبل بازگردید و با وجود دوستان خوبی که از شما حمایت می‌کنند حتی تاریک‌ترین لحظات شما می‌تواند کمی روشنتر باشد. برای کمک به ایجاد عزت ‌نفس در کودک هیچ روشی بهتر از آن نیست که به او ارزش حضور افرادی که ما را باور دارند نشان دهید.
 

به کودک یاد دهید اهداف دست‌یافتنی برای خود تعیین کند
این که کودک بخواهد اولین انسان روی مریخ و یا یک ستاره‌ی سینما باشد، اهدافی بسیار جاه‌طلبانه هستند و نشان می‌دهند کودک شما تا چه حد می‌تواند خلاق باشد، اما ممکن است این اهداف دست‌نیافتنی باشند. خوب نیست تمام مدت کودک خود را تحسین و تمجید کرده و به او تصویری غیرواقعی از خود و توانایی‌هایش بدهیم. به او فرصت دهید برای هر چیزی تلاش کند، اما به طور مثال اگر واقعاً مناسب خوانندگی نیست این مطلب را بی‌درنگ به او بگویید. با او راحت بوده و جایگزین‌هایی را معرفی کنید. به او کمک کنید تا اهدافی کوتاه مدت که با کمی سخت‌کوشی امکان‌پذیر هستند را تعیین کند و این اهداف کوچک را در راستای هدفی بلندمدت‌تر اما همچنان دست‌یافتنی به کار گیرد.
 

بخشش داشته باشید و به کودک خود نشان دهید شفقت یک خصلت نیکو است
همه‌ی افراد اشتباه می‌کنند. این مسئله بخشی از بلوغ و مرحله‌ای لازم در کسب معرفت است. با انجام بخشش، به کودک خود می‌فهمانید اگرچه کاری که آن‌ها کرده‌اند بنا به دلایلی اشتباه است، اما هرازگاهی اشتباه کردن قابل‌قبول است. این کار همچنین به آن‌ها نشان می‌دهد که گرچه مردم گاهی بحث کرده و احساساتشان جریحه‌دار می‌شود، تنها با کمی سازش و همدلی آشتی ممکن است. کودک این درس را از شما یاد می‌گیرد و شروع به تمرین بخشش در زندگی روزانه‌ی خود می‌کند.
 

یاد دهید چگونه خود را سازمان‌دهی کرده و چطور برای کسب بهترین نتایج مطالعه کند
بسیاری از افراد اعتقاددارند که مطالعه تنها نشستن و خیره شدن به یک کتاب برای ساعت‌های طولانی است. این کار سبب می‌شود کودک احساس عجز و ناامیدی کرده و این موضوع را باور کند که او برای یادگیری چیزی به اندازه‌ی کافی باهوش نیست. داشتن برنامه و سازمان‌دهی خود، مهارتی است که می‌تواند یاد گرفته شود. یک کودک نیاز به تعادلی درست میان مطالعه، انجام وظایف و تفریح دارد – تعادلی که می‌تواند تنها با سازمان‌دهی مؤثر زمان به دست بیاید. برخی مباحث می‌توانند برای کودک دشوارتر باشند و وقتی کودک حس کند زمان کافی ندارد ممکن است دچار مشکل شود. به خصوص امتحانات می‌توانند پر استرس بوده و همه‌ی لذت یادگیری را بگیرند.
 

خوشبختانه منابع آنلاین متعددی وجود دارند که برای آماده کردن کودک شما برای امتحانات استاندارد در دسترس‌ هستند، بنابراین آن‌ها می‌توانند احساس آرامش بیشتری کرده و به خود مطمئن باشند. شما همچنین باید تلاش کنید تا یادگیری را تبدیل به فعالیتی نسبتاً شاد و سرگرم‌کننده کنید. مثلاً فیلم‌های مستند، فیلم‌های داستانی، بازی‌های ویدئویی و مثال‌های عملی و کاربردی می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی روی جلب علاقه‌ی کودک به موضوعی خاص داشته باشند.
 

هر زمان که می‌توانید با کودک خود بازی کنید
برخی تماس‌های فیزیکی و احساسی با دیگران در طول روز برای کودک شما بسیار مهم است. زمانی از وقت خود را اختصاص دهید تا به داستان‌های آن‌ها گوش‌داده، در فعالیت‌های خلاقانه شرکت کرده و در همین حین به آن‌ها کمی مهارت‌های ارزشمند یاد دهید. هر چیزی را می‌توان تبدیل به یک بازی کرد، بنابراین شما فرصت زیادی دارید تا کودک خود را به کار گروهی، حل مشکلات و بیان آزادانه خودشان عادت دهید.
 

با عمل کردن به نصیحت‌های خود یک الگوی شخصیتی خوب برای آن‌ها باشید
کودکان به سادگی از اطراف خود اطلاعات کسب می‌کنند و در مورد رفتارهای قابل‌قبول به شما به عنوان منبع اصلی اطلاعات خود نگاه می‌کنند. استراتژی اصلی آن‌ها این است که رفتار شما را دیده و آن را عیناً تقلید می‌کنند. اطمینان یابید که با عمل خود به کودک نشان می‌دهید که چگونه یک فرد باید رفتار کند. تنها شفاهی به آن‌ها نگویید چه کاری باید انجام دهند و آن وقت همان کارهایی که به آن‌ها گفته‌اید نباید انجام دهند را انجام دهید.
 

اگر کودک شما ببیند که والدینش ترسی از بیان خود ندارند، تلاش می‌کنند در مقابل دیگران فرد خوبی باشند، و در برابر مردم خیلی اجتماعی و خوش رو هستند، او این رفتارهای پر از اطمینان را در زندگی خود تقلید خواهد کرد.
 

به کودک خود درباره‌ی مسئولیت‌هایش و ارزش سخت‌کوشی آموزش دهید
یک کودک نباید در حد همان استانداردهای بالای یک بزرگ‌سال دیده شود، اما باید متوجه شود کارهایش روی دیگران تأثیر گذاشته و افرادی هستند که روی او حساب می‌کنند. اگر کودک متوجه شود چرا لازم است وظایف خود را انجام دهد، و برای کسب درآمد جهت زندگی نیاز به سخت‌کوشی است، دیدگاه متفاوتی در زندگی خواهد داشت. کودکان همیشه از کمک به والدین خود خوشحال هستند و زمانی که در کارها مشارکت داده می‌شوند احساس غرور می‌کنند. برای مثال، فرزندان بزرگ‌تر شما می‌توانند در طول روز مراقب بچه‌های کوچک‌تر باشند. کودکان همچنین می‌توانند به والدین خود در آشپزخانه کمک کرده، در کارهای تعمیراتی خانه نقش داشته باشند (حتی اگر به معنی نگه‌داشتن ابزار برای پدر باشد)، و یا خانه را تمیز کرده و در سازمان‌دهی برنامه‌هایی مانند دیدارهای خانوادگی یا برگزاری جشن‌ها کمک کنند.
 

کودک خود را در کلاس‌هایی که نیاز به فعالیت فیزیکی دارند ثبت‌نام کنید
همان طور که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید «ذهن سالم در بدن سالم است». فعالیت فیزیکی منظم و کافی در طول روز نه تنها برای سلامتی کودک شما مفید است، بلکه می‌تواند به او کمک کند تا بدنی قوی و چابک داشته باشد که بتواند به آن افتخار کند. ظاهر خوب و احساس خوب به کودک شما کمک می‌کند تا عزت نفس داشته باشد. ضمن این که انجام یک ورزش او را قادر می‌سازد تا اطراف کودکان هم سن و سال و هم فکر خود بوده  و مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشد.
 

با این روش آن‌ها می‌دانند که قادر به انجام کارهای بسیاری هستند و دیگران به آن‌ها اعتماد دارند، که این مسئله شخصیت آنان را شکل داده و به ایجاد عزت نفس در کودک شما کمک می‌کند. زمانی که می‌خواهید به ایجاد عزت نفس در کودک خود کمک کنید این موضوع اهمیت دارد که با آن‌ها ارتباط داشته باشید، زمان بیشتری را با کودک خود گذرانده و به آن‌ها اجازه دهید انتخاب‌های خودشان را داشته باشند، درحالی‌که به طور همزمان آن‌ها را در مسیر درست راهنمایی می‌کنید.

 

نی نی بان /

دیدگاه شما

آخرین اخبار