25. بهمن 1393 - 18:17   |   کد مطلب: 4962
در گفت وگو با یک متخصص زنان و زایمان مطرح شد:
مهم ترین علل، راه های تشخیص و راه های پیشگیری ناباروری در زنان
یک متخصص زنان و زایمان از «اندومتریوز» یا کیست، تنبلی تخمدان و چاقی به عنوان مهم ترین دلایل عدم باروری در بانوان نام برد و گفت: علاوه بر درمان های رایج برای این بیماری ها بهتر است بانوان با بارداری در زمان های مناسبت، تغییر در سبک زندگی، تغذیه و رژیم های درست غذایی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.
مهم ترین علل، راه های تشخیص و راه های پیشگیری

 به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس، همیشه گفته می شود: زنانی که دردهای دوره ماهانه‌شان از روز دوم و سوم بیشتر شده و تا پایان قائدگی ادامه داشته باشد یا در هر سیکل درد بیشتری را تجربه کنند و همیشه لکه بینی داشته باشند در این موارد امکان ناباروری وجود خواهد داشت.

شهرزاد آق عمو، دکترای تخصصی زنان و زایمان سمنان در گفت‌وگویی، با تأیید این مطلب گفت: بررسی های نشان می دهد که "آندومتریوز" به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم که شایع ترین آن " لگن" است برور می کند و این عارضه می تواند یکی از دلایل خون ریزی در بانوان باشد.

وی تأکید: اگر تست های تشخیصی ابتلا به «اندومتریوز» را تأیید کرد هر چه سریع تر باید درمان را آغاز کرد چرا که این بیماری می تواند منجر به خونریزی های شدید و نازایی در بانوان شود.

دردهای قاعدگی را دسته کم نگیرید

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه بیشتر بیمارها ممکن است با درد شدید قاعدگی (دیسمنوره) یا لکه بینی بین قاعدگی‌ها یا درد در طی و یا بعد از نزدیکی با همسر مراجعه کنند، گفت: تمام این موارد را می توان از علایم آندومتریوز نام برد .

وی با بیان اینکه بیمارانی هستند که با گذشت چند سال از ازدواج، هنوز باردار نشده اند در این صورت نخستین احتمال پزشک به وجود آندومتریوز است چرا که اولین علامت آندومتریوز، درد لگن است که اغلب همراه با عادت ماهانه همراه می شود. تفاوت این درد با دردهای معمولی سیکل بانوان این است که با گذشت زمان بدتر می شود، درد لگن و گرفتگی عضلات ممکن است قبل از عادت ماهیانه شروع شده و چندین روز بعد از عادت ماهیانه ادامه داشته باشد.

‎‎دکتر آق عمو، در خصوص راه های تشخیص آندومتریوز به ویژه برای بانوان نابارور گفت: در صورت مراجعه بانوان، پزشک با تامل بیشتر مرحله به مرحله روند بیماری را در نظر گرفته  و حتی در تک تک راه ها  در پی شناخت بیماری آندومتریوز پیش می رود و اگر شک به وجود چنین مشکلی داشته باشند اقدام به انجام" لاپراستاب می کند.

وی با بیان اینکه تشخیص اولیه نیازمند انجام سونوگرافی است، ادامه داد: در سونوگرافی ممکن است کیست های از آندومتریوز را به ما نشان دهد ولی صد در صد نمی توان به جواب قطعی رسید از این رو در مرحله بعدی با انجام آزمایشات هورمونی و عکس رنگی رحم که وضعیت لوله های رحمی را نشان می هد می توان به اطمینان از وجود آندومترویوز رسید. ولی برای تشخیص استاندارد بیمار تحت "لاپراستوپ" قرار می گیرد که ضایعات  درد بیمار را با درصد بالایی نشان می دهد.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد:  تشخیص آندومتریوز در بیماران به راحتی صورت نمی گیرد و تست های اولیه جواب قطعی به ما نمی دهد مگر آنکه بوسیله لاپاراسکوپی ثابت شود لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

این متخصص ادامه داد: لاپاراسکوپی محل، وسعت و اندازه ضایعات را نشان می دهد و می تواند به پزشک و بیمار در تصمیم گیری آگاهانه و بلند مدت در مورد درمان و حاملگی کمک کند.

وی بابیان اینکه ممکن است خیلی از مواقع زنان هیچ درد و علایمی از بیماری  آندومتریوز نداشته باشند، اظهار کرد: ولی به طور اتقاقی یا اینکه در مواقعی که  تحت عمل سزارین  قرار می گیرند کیست های آندو متریوز کشف و مشخص می شود.  

تنبلی تخمدان شایع ترین علل ناباروری در زنان ایرانی

این متخصص زنان و زایمان تنبلی تخمدان یا "تخمدان پلی کیستیک"PCO  که به سندرم هیپرآندروژنیک مزمن همراه با عدم تخمک گذاری نیز معروف است را به عنوان یکی دیگر از علل های شایع ناباروری  نام برد و گفت: این عارضه در 5 تا 10 در صد از زنان دیده می شود و یکی از شایعترین علل ناباروری در خانم هاست.

وی ادامه داد: تنبلی تخمدان یک نوع عامل ژنیتیکی است و در زنانی دیده می شود که سابقه خانوادگی در این بیماری داشته باشند.

این متخصص با بیان اینکه تنبلی تخمدان در زنانی که چاق هستند زودتر بروز می کند، گفت: در این بیماری پریودها و سیکل های زنانه نامنظم (آمنوره) و بیش از 35 روزه انجام می شود یا بین دو قاعدگی لک بینی و خون زاید نیز دیده می شود.

دکتر آق عمو، افزود: افزایش رشد موهای زائد ( هیرسوتیسم) در چانه روی سینه یا اطراف شکم در این زنان از دیگر علائم تنبلی تخمدان است.

وی با بیان اینکه شاخص ترین اختلال در تخمدان پلی کیستیک، افزایش آندروژن ها ـ هورمون های مردانه است، گفت: این بیماران با وجود بزرگی دو طرفه تخمدان ها و قاعدگی نامنظم به دلیل افزایش هورمون آندروژن، هورمون مردانه ترشح می کند و همین امر باعث می شود فاصله سیکل هایش با بیش از 35 روز انجام شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: در زنانی که به علت ناباروری مراجعه می کنند نخست سبک زندگی و تغذیه آنها یعنی توصیه به ورزش کردن و خوردن غذاهای کم چرب، میوه، سبزیجات فروان و لبنیات کم چرب باید تغییر کند و اگر این توصیه ها مؤثر واقع نشد باید روی موارد هورمو نی و کمک به تخمک گذاری اقداماتی انجام داد.

چاقی و تغذیه نامناسب احتمال ناباروری را بالا می برد

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه آمارهای سازمان غذا و دارو نشان می دهد که چاقی در ایران 10 برابر آمار جهانی است گفت: چاقی یکی از مهمترین عوامل ناباروری است.

دکتر آق عمو با بیان اینکه استفاده از رژیم های نامناسب غذایی، غذاهای صنعتی همراه با انواع نگاهدارنده، فست فوده ای در زندگی امروزه بسیار رواج یافته است، ادامه داد: غذاهای چرب، موجب تغییر در سیستم هورمونی و اختلال در سوخت و ساز بدن می شود.

وی تصریح کرد: استفاده از انواع هورمون ها و داروهای گوناگون در پرورش دام و طیور نیز موجب شده است که انواع گوشت قرمز و حتی گوشت سفید مرغ و ماهی نیز از سلامت کافی برخوردار نبوده و بقایای این هورمون ها در محصولات لبنی هم موجب اختلالات هورمونی، افزایش موهای زاید، ایجاد انواع کیست ها و امثال آن به ویژه در دختران می شود که تمام موارد گفته شده در ایجاد ناباروری موثر واقع می شود.

زایمان در سن جوانی کاهش 30 تا 60 درصدی خطرات سرطان سینه و تخمدان

وی با بیان اینکه توصیه ما به مادران جوان این است که سن پایین را برای باروری انتخاب کنند گفت: مادرانی که زیر سن 30 سال زایمان می کنند 30 تا 60 در صد کمتر به خطرات سرطان تخمدان یا سینه مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه مادران باید فاصله گذاری بین باروری ها را مناسب در نظر بگیرند ادامه داد: به طور ناگهانی و بدون مشاوره با پزشک مادران در سن بالای 40 سال تصمیم به بارداری نگیرند زیرا در سن بالا عوارض بارداری نیز بیشتر می شود و ریسک های دیابت بارداری، فشار خون و سندرم داون و ... نیز بیشتر بروز می کند و در اصل یک تهدید برای جان مادر و جنین  محسوب می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار