5. اسفند 1393 - 16:46   |   کد مطلب: 5072
پرستاری حرفه‌ای سخت و پرزحمت اما با مزایای کم است که حل مشکلات آنها توجه بیشتر مسئولان به فعالان این عرصه را می‌طلبد.
بال فرشتگان سفیدپوش زخمی از بی‌توجهی

به گزارش شبنم ها، پنجم جمادی‌الاول همزمان با میلاد بانوی صبر و استقامت؛ حضرت زینب کبری (س)؛ با عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. اگرچه تنها یک روز از سال با عنوان روز پرستار نام گرفته و برنامه‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های مختلفی نیز در این روز برای قدر‌دانی از تلاشگران این عرصه برگزار می‌شود اما هیچ یک از این برنامه‌ها پاسخگوی تلاش و زحمات شبانه‌روزی این قشر فداکار و از خودگذشته نیست.

در هر جامعه‌ای مشکلات و سختی‌ها در مشاغل وجود دارد، در این میان، پرستاری حرفه‌ای سخت و پرزحمت اما با مزایای کم است که توجه بیشتر مسئولان به فعالان این عرصه و رفع مشکلات آن‌ها باید مدنظر باشد.

به منظور بررسی مشکلات پرستاران گفت‌و‌گویی داشتیم با یکی از پرستاران فعال در استان که البته نخواست نامی از وی برده شود؛

* پر کردن شیفت‌ها با دانشجویان پرستاری اشتباه است

این پرستار با بیان اینکه در بخش پرستاری مشکلات فراوانی وجود دارد که از جمله آن‌ها حقوق فعالان این عرصه مشقت بار است، افزود: قرار بود طبق طرح نظام سلامت افزایش حقوق در این بخش را داشته باشیم که این طرح تنها در مورد پزشکان اجرا شد و تعرفه پرستاران تاکنون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: تعدادی از پرستاران نیز دیروز به نمایندگی از همه فعالان این بخش تجمعی اعتراض‌آمیز جلوی مجلس داشتند و خواستار حل مشکلات این بخش شدند که در صورت عدم توجه مسئولان به این خواسته‌ها این اعتراض‌ها فردا ششم اسفندماه نیز ادامه می‌یابد.

پرستار بیمارستان بعثت ابراز داشت: متاسفانه جذب نیرو همزمان با اجرای طرح نظام سلامت، کارآمد نیست چراکه از دانشجویان مشغول به تحصیل در این بخش استفاده می‌شود که هنوز علم و تجربه کافی برای ورود به این کار تخصصی را ندارند.

وی پر کردن شیفت‌ها با دانشجویان پرستاری را اشتباه دانست و عنوان کرد: در نظام جهانی نیز استفاده از دانشجویان مشغول به تحصیل در هر نقطه از جهان غیر‌ قانونی است اما این کار در ایران انجام شده است.

 

*با توجه به ساعت کاری بالا، بهره‌وری پرستاران کم می‌شود

پرستار بیمارستان بعثت خاطرنشان کرد: با توجه به ساعت کاری بالا، بهره‌وری پرستاران کم می‌شود و اگر یک پرستار نیاز به مرخصی داشته باشد و چند ماه فعال نباشد باید شیفت کاری با دانشجویی که فقط 100 ساعت کاری دارد جایگزین شود.

وی خواستار رسیدگی سریع‌تر مسئولان به مشکلات این بخش و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان‌ها شد.

پرستار دیگری نیز با بیان اینکه در کنار تمام مشکلات و سختی‌ها، این کار هیچ سود مادی چندانی ندارد، تنها دلیل ماندن در این شغل را عشق و علاقه به کار دانست.

وی با بیان اینکه زیبایی‌های معنوی کار است که ما را ارضا کرده و توان دوباره فعالیت را می‌دهد، گفت: حقوق دریافتی پرستاران، هیچ تناسبی با سختی کار آنها ندارد.

این پرستار خانم با اشاره به اینکه با انتخاب این شغل مدت زمان کمتری را با خانواده سپری می‌کنم، ابراز داشت: وقتی هم به منزل می‌رسم خسته‌ام و توان رسیدگی به امور خانه را آن طور که باید ندارم.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر قرار باشد باز هم شغلی را انتخاب کنم، حتماً این شغل، پرستاری خواهد بود؛ چون با وجود سختی کار، صبر و تحمل انسان را بالا برده و او را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ضمن تبریک این روز به پرستاران اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار و 400 پرستار در دانشگاه و 600 پرستار نیز خارج از دانشگاه و در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، ارتش، خصوصی و درمانگاه‎‌ها مشغول کارند.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه پرستاری حرفه سختی است افزود: بزرگترین مشکل بخش پرستاری استان کمبود نیروی انسانی که موجب افزایش ساعت کاری و سختی کار در این بخش می‌شود.

 

* برای جذب پرستار مشکلات قانونی داریم

وی با اشاره به جذب نیرو در سال جاری تصریح کرد: جذب نیرو در بخش پرستاری باید طبق روال قانونی باشد و برای جذب پرستار نیز مشکلات قانونی داریم اما با تلاش‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر 250 نیروی جدید را جذب کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: امیدواریم در اسفند نیز 250 نیروی جدید دیگر را به بخش پرستاری تزریق کنیم که در صورت انجام این کار هنوز 500 تا 600 پرستار برای رسیدن به استاندارد فاصله داریم.

موسوی‌بهار در خصوص حقوق و مزایای پرستاران نیز گفت: حقوق و مزایای پرستاران در سال جدید دو برابر کارانه افزایش داشته و از ابتدای سال مطابق با افزایش حقوق کارمندان در این بخش نیز شاهد افزایش حقوق این قشر نیز بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه پرستاران به نسبت همتراز‌های خود در سایر مشاغل حقوق دریافت می‌کنند، ابراز داشت: البته لیاقت آنها بیش از این است؛ در آبان ماه نیز 20 درصد افزایش در حقوق این عزیزان داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: در نظام جدید، پرداخت کارانه همچون پزشکان مبتنی بر عملکرد پرستاران خواهد بود یعنی هر چه عملکرد آن‌ها بیشتر شود حقوق و مزایای بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

 

*بازنشستگان حرفه پرستاری، از کارافتاده‌ترین بازنشستگان کشور

طبق فرمایش مقام معظم رهبری؛ پرستار در یک چالش دائمی روحی و روانی است، فقط مسئله جسم او نیست خستگى روحى، مواجهه با بیمار و دردمند و احساس وظیفه اینکه باید براى این دردمند و بیمار، هم علاج جسمانى، هم علاج روحى و معنوى تقدیم کند، مسئله بسیار فرساینده‏‌ و کار سنگینی است، پس باید رسیدگی به مشکلات و مسائل پرستاران در ارائه خدمات بهتر در مراکز درمانی، ارتقای سلامت جامعه و ایجاد انگیزه برای فعالان این عرصه مدنظر جدی مسئولان قرار گیرد.

بسیاری از پرستاران پس از سال‌ها کار سخت و مداوم، سلامت خود را از دست می‌دهند و شاید به بیماری‌های روحی، روانی، بیمارهای روحی، ستون فقرات، اختلالات خواب و... دچار شوند.

ناگفته نماند، بازنشستگان این حرفه، از کارافتاده‌ترین بازنشستگان کشور به شمار می‌روند به همین دلیل باید نسبت به رفع و رجوع مشکلات این بخش توجه شایانی شود.

منبع : فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار