8. فروردين 1394 - 13:09   |   کد مطلب: 5350
روزنامه همدان پیام روز سه شنبه 19 اسفندماه در شماره 2309 خود گزارشی را با عنوان 'رسم و رسوم سیسمونی نیازمند براندازی' به قلم بهمن هوشمندی به چاپ رسانده است.
رسم و رسوم سیسمونی نیازمند براندازی

 به گزارش شبنم ها، امروزه تهیه سیسمونی به یک دغدغه بزرگ برای زنان باردار تبدیل شده است، طوری که مادربزرگ های کنونی دیگر مانند گذشته از نوه دار شدن به دلیل هزینه های زیاد سیسمونی های پرطمطراق، ذوق و شوق گذشتگان را ندارند.

 

متاسفانه استفاده از سنت های قدیمی در تهیه سیسمونی ها بسیار کم رنگ شده است و به دلیل تجمل گرایی و چشم وهمچشمی دغدغه خرید سیسمونی گران قیمت، بسیار به چشم می خورد.

بر این اساس، برخی زنان باردار بیش از اینکه به فکر سلامت خود و فرزندشان باشند، نگران تهیه سیسمونی و رقابت با دیگران در این زمینه هستند.

 

*** ذوق و شوق نوه دار شدن در گذشته

یک شهروند رزنی که 60 سال دارد در مورد سنت های قدیمی تهیه سیسمونی می گوید: تهیه سیسمونی در گذشته فقط مخصوص نوزاد نخست بود که توسط خانواده عروس تهیه و در مراسم خاصی در هفت ماهگی به منزل عروس برده می شد.

وی به ذوق و شوق خاص بچه و نوه دار شدن در زمان گذشته اشاره می کند و می افزاید: در گذشته زنان باردار، آرامش و آسایش بیشتری داشتند و مانند زنان امروزی درگیر زرق و برق و تجملات نبودند.

وی ادامه می دهد: زنان پس از آنکه متوجه بارداری خود می شدند با نخ های کاموایی موجود در منزل مادر خود به بافتن عروسک، لباس و ساخت اسباب بازی با وسایل موجود در خانه می پرداختند و بچه ها با همان اسباب بازی های دست ساز بیشتر شاد بودند و بچگی می کردند؛ افسردگی، غم و اندوه در میان آنها به چشم نمی خورد.

 

*** از شیشه مارک دار و کالسکه خبری نبود!

یک بانوی رزنی دیگر که دستان پینه بسته اش سن بالای 90 سال را در وی نشان می دهد، در مورد سنت های قدیمی در تهیه سیسمونی می گوید: آن روزها از پستانک، کرم ها، روغن ها و پودرهای مختلف و لباس های گران قیمت خبری نبود و مردم برای آرام کردن فرزندان خود از نباتی که به دور آن پارچه ای پیچیده شده بود به جای پستانک استفاده می کردند.

وقتی از وضعیت سلامت و بهداشت کودکان در گذشته از وی می پرسم سری تکان می دهد و مدعی می شود: آن زمان که پوشک بچه، شیشه های مارک دار، کالسکه و مواد غذایی آماده مخصوص کودک نبود بچه ها سالم تر از امروز بودند و مادران با داروهای گیاهی و خانگی فرزندان خود را درمان می کردند.

وی ادامه می دهد: فرزندان ما با داشتن یک ماشین که از جعبه های چوبی میوه و یا عروسک که توسط مادرانشان تهیه شده بود احساس شادی و نشاط می کردند.

 

*** تجمل گرایی اوج گرفته است

شهروند دیگری بیان می کند: امروزه والدین متاسفانه خرید وسایل گران قیمت را برای تأمین نیازهای کودک در اولویت قرار داده اند.

وی با بیان اینکه چهره شاد در زنان باردار امروزی کمتر مشاهده می شود می افزاید: هزینه بالای تهیه سیسمونی و اوج تجمل گرایی آرامش زنان باردار امروزی را برهم زده است.

شهروند دیگری با بیان اینکه سیسمونی به اندازه جهیزیه برای خانواده عروس هزینه بر است می گوید: وقتی برای تهیه سیسمونی نوه ام به یکی از فروشگاه های سیسمونی رفتم، با تنوع بسیار زیاد و هزینه های هنگفت غیرقابل تصور مواجه شدم.

وی می افزاید: هرچه هزینه ها زیادتر می شود تجملات و تنوع هم بیشتر می شود.

وی ادامه می دهد: در گذشته سیسمونی به یک دست لباس، قنداق، رختخواب سنتی، چند کهنه نخی و... ختم می شد اما امروزه، کریر، آغوش، صندلی خودرو، سرویس چوب کامل اتاق خواب، اسباب بازی های کنترلی گران قیمت، پوشک و وسایل دیگری که به یاد آوردن نام آنها برایم مشکل است، معضل زیادی برای خانواده ها ایجاد کرده است.

وقتی از پیرمردی که معلوم بود به اصرار همسرش به فروشگاه سیسمونی آمده بود و با تعجب به وسایل و قیمت ها نگاه می کرد از تفاوت سیسمونی های امروزی با گذشته می پرسم که در پاسخ به من سری تکان می دهد و می گوید: در گذشته از دندان گیر، ناخن گیر و پستانک ویژه خبری نبود و اگر وضعیت اقتصادی کسی خوب بود از کشیر به عنوان دندان گیر استفاده می کرد.

 

*** ترس از تحقیر شدن

یک زن باردار که نگران بازخوردهای منفی خانواده شوهرش در زمینه تهیه سیسمونی است، می گوید: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی خانواده ام زیاد خوب نیست و آنها قادر به تهیه سیسمونی کامل نیستند من نگران غرولندهای خانواده شوهرم هستم.

وی می افزاید: من دوست دارم سیسمونی فرزندم هم مانند گذشته به روش سنتی باشد اما به دلیل حرف مردم و تحقیر شدن در مقابل خانواده همسر از این روش صرف نظر می کنم.

شهروند دیگری بیان می کند: با ورود به فروشگاه سیسمونی با ارایه فهرستی بلندبالا از وسایل سیسمونی توسط فروشنده مواجه شدیم که بسیار برای ما تعجب آور بود.

وی تبلیغات گسترده را در بروز تجمل گرایی و افزایش چشم وهمچشمی ها مؤثر می داند و می افزاید: امروزه برخلاف گذشته از پایان ماه سوم تمام زنان باردار از جنسیت جنین آگاه می شوند و براساس جنسیت فرزندشان خرید می کنند.

شهروند دیگری که از نوسانات قیمت و تفاوت در فروشگاه های مختلف گله مند است می گوید: هزینه وسایل سیسمونی در فروشگاه ها با قیمت های متفاوتی به چشم می خورد.

وی می افزاید: اگر نظارت و بازرسی از این فروشگاه ها به درستی انجام بگیرد خریداران با این مشکل مواجه نمی شوند.

یکی از شهروندان نیز می گوید: خانواده من برای خرید سیسمونی مشکل مالی نداشتند و بهترین سیسمونی و طلا را به عنوان هدیه به من دادند اما اینک پس از 3 سال، 50 درصد وسایل هنوز استفاده نشده اند چرا برای چیزی که استفاده نمی شود باید قسط داد؟

 

*** خرید فقط برای خودنمایی

علیخانی از فروشندگان وسایل سیسمونی هم می گوید: قیمت وسایل سیسمونی مانند دیگر اجناس نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، اما باز هم استقبال از خرید کامل وسایل سیسمونی زیاد است.

وی می افزاید: بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن تمکن مالی، سیسمونی را با پرداخت اقساط ماهانه اما به طور کامل تهیه می کنند.

وی با بیان اینکه چشم وهمچشمی و تجمل گرایی، در بیشتر خریداران دیده می شود، تصریح می کند: برخی از زنان باردار بیشتر وسایل تزئینی و غیرقابل استفاده در سیسمونی را فقط برای خودنمایی و به قول خودشان عقب نماندن از دیگران تهیه می کنند.

وی ادامه می دهد: بیشتر خانواده ها تمکن مالی کافی برای تهیه سیسمونی ندارند اما برای آرامش دختران خود، خود را به قسط و قرض می اندازند و هزینه زیادی را متحمل می شوند.

 

*** اتاق های کودک یا فروشگاه سیسمونی!

حسن تراکمه یک کارشناس است که تهیه سیسمونی و تأمین نیازها و امکانات رفاهی کامل برای کودکان را روشی نامناسب اعلام می کند و می گوید: اتاق کودک باید بسیار ساده با رنگ های شاد و امکانات و وسایل اولیه باشد.

وی می افزاید: متأسفانه امروزه اتاق بیشتر کودکان بیشتر شبیه فروشگاه های سیسمونی است که از نظر روان شناسی ایده آل و مناسب نیست.

تراکمه تصریح می کند: هر کودک چه دختر و چه پسر در ابتدا به یکی دو وسیله بازی بیشتر نیاز ندارد که به طور مثال برای دختران بیش از دو عروسک توصیه نمی شود.

وی ادامه می دهد: والدین بهتر است تهیه وسایل دیگر کودک را به زمان پس از تولد موکول کنند و براساس تشویق ها و پاداش به تدریج این وسایل را به اتاق کودک بیفزایند.

تراکمه توضیح می دهد: تهیه اسباب بازی های گران قیمت و متنوع، قانونمندی و نظم را از کودکان سلب می کند و ارزش خرید وسایل جدید را به حداقل می رساند.

این کارشناس با بیان اینکه امروزه تجمل گرایی به یکی از پدیده های نابهنجار اجتماعی تبدیل شده است می گوید: امروزه آثار تجمل گرایی در روحیه بسیاری از افراد جامعه مشاهده می شود که زیاده روی آن نوعی بیماری روانی است.

وی می افزاید: تجمل گرایی و چشم و همچشمی ها در تهیه سیسمونی به وفور مشاهده می شود.

تراکمه تصریح می کند: امروزه تجمل گرایی و تمکن مالی ناکافی، اضطراب و استرس زیادی در مادران ایجاد و آسیب های زیادی را به جنین وارد می کند.

وی اظهار می کند: اضطراب و استرس ریشه تمام بیماری های روانی است و فرد را به سوی افسردگی و بیماری های شدیدتر روانی سوق می دهد.

تراکمه بیان می کند: تجمل گرایی نوعی بیماری است که بیشتر هم ناشی از فقر فرهنگی و حسادت است و فرهنگ سازی، آموزش جامعه و رسانه ها می تواند تأثیر سازنده ای در این زمینه داشته باشد.

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان رزن نیز در گفت وگو با همدان پیام با اشاره به برنامه خود برای براندازی رسم و رسوم های غلط در جامعه می گوید: به دلیل زیاده روی مردم در تهیه نادرست سیسمونی که بعضاً در رزن 30 میلیون تومان نیز مشاهده شده است در پی ایجاد یک فرهنگ مطلوب در بین مردم هستیم که این مهم یک نوع امر به معروف است.

حجت الاسلام قاسم ملکی می افزاید: اینک وقتی در خانواده ها بحث ازدواج مطرح می شود، تن خانواده های دو طرف می لرزد و دختر و پسر دلشوره می گیرند پس آرامش کجاست؟ وی ادامه داد: اصل فلسفه ازدواج زیرسؤال می رود، جوانان می توانند یک پویش مردمی برپا کنند و در مورد رسم ورسوم هایی که اصل فلسفه ازدواج را زیر سؤال برده اند انتقاد کنند.

وی در ادامه بیان می کند: در سالی که مزین به فرهنگ و اقتصاد است بر ما مسئولان واجب است که در راستای فرهنگ سازی برای کم کردن هزینه های زندگی گام برداریم.

 

هدف شبنم ها  گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار