25. فروردين 1394 - 12:05   |   کد مطلب: 5551
معلولیت واژه‌ای است که با شنیدن آن اول چیزی که به ذهن خطور می‌کند، محدودیت است؛ اما افرادی چون «مینا آذرافشان» خلاف این را ثابت کرده‌اند و با وجود ناتوانی‌های جسمی دست به کارهای بزرگ زده‌اند.
هدف و توکل، دشواری‌های زندگی را برایم آسان کرد

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاری فارس ، مینا آذرافشان هنرمند 34 ساله همدانی است که در سه سالگی به  بیماری «میوپاتی» یا همان «تحلیل عضلانی» مبتلا و توان حرکت و راه رفتن از وی سلب شده است.

با این وجود وی معلولیت را محدودیت نمی‌داند و اعتقاد دارد کم‌توانی جسمی بهانه خوبی برای دست کشیدن از زندگی نیست و انسان در هر شرایطی که اراده کند، قادر به انجام کارهای بزرگی خواهد بود.

آذرافشان، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات است و در رشته نقاشی هم فعالیت می‌کند؛ علاوه بر این دستی هم بر قلم دارد و مجموعه شعری نیز با عنوان «یاد ستاره» منتشر کرده است.

کم‌حرف است و می‌گوید: زیاد اهل صحبت کردن نیستم، بیشتر سعی می‌کنم آنچه که در دل دارم در قالب هنر پیاده کنم.

از علاقه‌اش به هنر می‌گوید و ادامه می‌دهد: از دوران نوجوانی به هنر علاقه دارم و زمان انتخاب رشته برای دبیرستان دوست داشتم رشته گرافیک را انتخاب کنم؛ اما مشکلات جسمی مانع از این‌کار شد.

وی از اینکه مجبور شد برای مدتی ترک تحصیل کند سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: بعد از مدتی یکی از آشنایان مدرسه راه دور را به من معرفی کرد و از این طریق دوباره مشغول به تحصیل شدم.

مینا با بیان اینکه با وجود مشکلات پیش آمده چیزی از علاقه‌ام به هنر کم نشده بود، اضافه می‌کند: آن زمان هم قصد داشتم در رشته گرافیک ادامه تحصیل دهم که با این موضوع مخالفت شد.

وقتی دلیلش را می‌پرسم، تعداد کم هنرجویان این رشته را علت این موضوع می‌خواند و ادامه می‌دهد: مدرسه راه دور، برای انتخاب دبیر و برگزاری امتحان با مشکل مواجه می‌شد بنابراین من هم به ناچار رشته ادبیات و علوم انسانی را انتخاب کردم و در این رشته ادامه تحصیل دادم.

وی درباره اینکه چطور هنر مورد علاقه خود را دنبال کرد، توضیح می‌دهد: نقاشی را به صورت آزاد و در آموزشگاه ادامه دادم، اساتید بسیار خوبی هم داشتم و می‌توانم بگویم شاگرد بهترین اساتید این رشته در همدان بودم.

مینا گفت: اساتیدم به من آموختند که چطور با شرایطم کنار بیایم و به کمک آنان استعدادهایم شکوفا شد.

این هنرمند که تاکنون سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و آثارش در چند نمایشگاه گروهی هم به نمایش درآمده، یک گالری شخصی دارد و درباره آن می‌گوید: اسم گالری‌ام «گلستان» است و دو سال از افتتاح آن می‌گذرد؛ در این مدت علاقمندان زیادی برای بازدید تابلوها به این گالری مراجعه کرده‌اند.

آذرافشان با تأکید براینکه هدف از راه‌اندازی این گالری فروش آثارش نبوده، خاطرنشان می‌کند: بیشتر برای دل خودم کار می‌کنم و دوست ندارم تابلوهایم را بفروشم؛ با این وجود تعدادی از تابلوهایم را به افرادی که مطمئن بودم ارزش واقعی هنر را می‎دانند، واگذار کرده‌ام.

وی درباره مشکلاتی که وضعیت جسمی برایش به وجود آورده هم می‌گوید: نمی‌توانم بگویم این وضعیت برایم مشکلی به همراه نداشته، گاهی اوقات حس می‌کنم اگر این وضعیت را نداشتم و سالم بودم آثار بهتری خلق می‌کردم؛ اما بلافاصله خدا را شکر می‌کنم و به این فکر می‌کنم شاید اگر شرایطم بهتر بود تا این اندازه برای موفقیت در مسیری که انتخاب کرده‌ام تلاش نمی‌کردم.

این هنرمند توانجو ادامه می‌دهد: در همه مراحل زندگی به خدا پناه می‌برم، همیشه نور امیدی در زندگی من وجود دارد. گاهی اوقات خسته می‌شوم و دلم می‌گیرد، اما هیچ وقت ناامید نمی‌شوم، چون می‌دانم خدایی هست که همیشه می‌توانم به او تکیه کنم.

وی می‌گوید: علاوه بر این اگر انسان در زندگی خود هدف داشته باشد و ایمانی محکم، به طور حتم دشواری‌های زندگی برایش آسان می‌شود.

این هنرمند ادامه می‌دهد: دوستانی دارم که از نظر جسمی در سلامت کامل هستند اما در مقابل مشکلات زندگی کم‌طاقت می‌شوند، در این شرایط به آنها توصیه می‌کنم به خدا توکل کنند.

وی در خصوص سبک و تکنیک نقاشی‌هایش هم توضیح می‌دهد: اکثر کارهایم در سبک رئال با موضوع چهره، طبیعت بی‌جان و منظره است و از تکنیک‌های رنگ روغن، مداد رنگی و آبرنگ استفاده می‌کنم.

مینا ادامه می‌دهد: البته به سبک مدرن هم علاقه دارم اما معتقدم این سبک به مطالعه زیادی نیاز دارد، علاوه بر این در سبک مدرن هنرمند باید به درک واقعی و درونی از هنر برسد زیرا هنر یک نمونه از ذات خداوند است و هنرمند باید آن را تا درجه اعلا دنبال کند.

وی با بیان اینکه از خدا می‌خواهم در این مسیر یاری‌ام کند، تصریح می‌کند: البته می‌دانم که خدا هیچ‌گاه بندگان خود را تنها نمی‌گذارد.

به گزارش فارس، جدیدترین نمایشگاه این هنرمند روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی بانوان نویسنده و هنرمند استان در نگارخانه استاد زنگنه مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی افتتاح خواهد شد.

در این نمایشگاه 30 اثر به نمایش در می‌آید و علاقمندان می‌توانند به مدت یک هفته صبح و بعد از ظهر، از این نمایشگاه بازدید کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار