1. ارديبهشت 1394 - 23:23   |   کد مطلب: 5633
درصد موفقیت بهترین مراکز بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری ۳۵ تا ۴۰ درصد است که ما با این مراکز رقابت می‌کنیم.
رویان, زوج های, نابارور ,درمان, نازایی

به گزارش شبنم ها، دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی فروردین سال ۱۳۴۰ در تهران چشم به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل و کسب مدرک دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت‌مدرس و پس از تلاش‌هایی فراوان، سرانجام موفق شد ۸ خرداد ۱۳۷۰ مرکز جراحی محدود رویان را با هدف ارایه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری همراه با گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس کند. کاظمی سرانجام در ۱۴ دی ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.
 پژوهشگاه رویان در سال‏های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل را از شورای گسترش دانشگاه‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان ماه ۱۳۸۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان، موافقت کرد. امروزه رویان به عنوان مهم‌ترین مرکز علمی‌ در جهان مطرح است.
دکتر آشتیانی یک شخصیت علمی‌، یک معلم دلسوز و یک انسان مأنوس با قرآن بود
دکتر عبدالحسین شاهوردی؛ معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان در آستانه سالروز فوت دکتر آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه درباره مرحوم آشتیانی گفت: دکتر کاظمی یکی از جهادگران موفق و پرتلاش جهاد دانشگاهی بود. ایشان یک شخصیت علمی‌، یک معلم دلسوز و یک انسان مأنوس با قرآن بود و در حوزه آینده‌پژوهشی، آینده‌نگاری و میدان دادن به جوانان بی‌نظیر بود. تمام هم و غم دکتر کاظمی این بود که باید با حرکت خود پرچم نظام جمهوری اسلامی‌ را به عنوان یک مسلمان در دنیا برافراشته کنیم و به جای اینکه ما به خارج از کشور برویم، محققین خارجی برای تبادل‌نظر به کشور ما بیایند.
وی ادامه داد: دکتر کاظمی در رشته توانبخشی وارد دانشگاه شد. پس از انقلاب در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها به عنوان معلم به آموزش و پرورش رفت و در رشته ادبیات و علوم دینی به تدریس پرداخت؛ لذا با رشته‌های علوم انسانی و علوم دینی و قرآن بسیار مأنوس بود و بسیاری از دانش‌آموزان ایشان نیز تا سال‌ها بعد تعامل خود را با دکتر حفظ کردند.
پژوهشگاه رویان؛ اولین مرکز درمان ناباروی در تهران و دومین مرکز در کشور
شاهوردی افزود: ایشان در دوران جنگ به عنوان فردی متخصص در بهداشت و مسایل پزشکی به جبهه اعزام شد. بعد از جنگ در دوران سازندگی بسیار تلاش کرد و به عنوان مسئول جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بعدها به عنوان رییس جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بحث ناباروی قدم برداشت و پژوهشگاه رویان را به عنوان اولین مرکز درمان ناباروی در تهران و دومین مرکز در کشور به ثبت رساند.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان با تأکید بر اینکه بسیاری از طرح‌ها و موفقیت‌های پژوهشگاه عظیم رویان را دکتر کاظمی در زمان حیات خود بنیان نهاد، ادامه داد: بعد از فوت دکتر کاظمی همکاران ایشان هم‌قسم شدند تا با تلاش خود، راه ایشان را ادامه دهند. یکی از تفاوت‌های این مجموعه با سایر مجموعه‌ها، فضای معنوی حاکم بر رویان است. رویان با هدف خیر بنیان گذاشته شد و نتایج حاصل از آن به عنوان صدقه جاری خیرات پژوهشگاه به روح این بزرگ مرد تقدیم خواهد شد و نام ایشان همیشه زنده خواهد ماند.
پژوهشگاه رویان و سه پژوهشکده تولیدمثل، سلول‌های بنیادین و بیوتکنولوژی
وی درباره پژوهشگاه رویان اظهار داشت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان در قالب سه پژوهشکده با عنوان پژوهشکده تولیدمثل، پژوهشکده سلول‌های بنیادین و پژوهشکده بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.
شاهوردی افزود: دکتر کاظمی‌آشتیانی در زمان خود پژوهشکده سلول‌های بنیادین را در قالب یک پایگاه پژوهشی در اصفهان راه‌اندازی کرد که این مرکز امروزه به عنوان یک مرکز قوی در موضوعات همانندسازی، فعالیت می‌کند.
این متخصص در خصوص خدمات رویان گفت: پژوهشکده سلول‌های بنیادین نه تنها به موضوع تولید، تکثیر و تمایز این سلول‌ها می‌پردازد، بلکه بر بحث سلول‌درمانی تمرکز دارد. امروزه در مجموعه رویان توانسته‌ایم مرحله کارآزمایی بالینی بسیاری از بیماری‌ها هم‌چون بیماری‌های قلبی، کلیه، استخوان و پوست را پشت سر بگذاریم؛ موفقیت‌هایی که همگی حاصل تلاش‌های دکتر کاظمی است.
امکان فریز بافت تخمدان و سلول‌های جنسی افراد درگیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
وی با تأکید بر اینکه امروزه رویان در بحث تولیدمثل هم‌طراز بهترین مراکز ناباروری دنیاست، ادامه داد: در حال حاضر امکان فریز بافت تخمدان و فریز سلول‌های جنسی افراد درگیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در مجموعه به وجود آمده است تا بیماران بتوانند سلول‌های خود را حفظ کنند و بعد از اتمام طول درمان، این سلول‌ها با روش‌های روتین، کمک‌حال این افراد باشند تا جزو گروه‌های نابارور آینده قرار نگیرند.
رویان در سطح بین المللی تعاملات بسیار خوبی با مراکز مهم علمی‌جهان دارد
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان درخصوص طرح‌های جدید پژوهشگاه رویان توضیح داد: در حال حاضر رویان در سطح بین‌المللی تعاملات بسیار خوبی با مراکز مهم علمی‌ جهان دارد. رویان در پروژه‌های بین‌المللی همچون نقشه ژنوم انسان و پروژه پروتئوم انسانی مشارکت دارد. پروژه بین‌المللی کروزومy  نیز با اعتماد جامعه پزشکی ایران به پژوهشگاه رویان واگذار شده است.
وی ادامه داد: پژوهشگاه رویان با کمک دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی توانست از وزارت علوم و وزارت بهداشت مجوز تأسیس رشته‌هایی چون بیولوژی تکمیلی، ژنتیک، مهندسی بافت و … را دریافت کند و در عرصه آموزش وارد شود. امیدواریم این طرح با عنوان دانشگاه علوم پزشکی پایه به سرانجام برسد و بتوانیم در عرصه بین‌المللی دانشجویانی را جذب کنیم؛ گرچه امروزه نیز دانشجویان خارجی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در رویان هستند تا با عنوان سفیران ایران در دنیا به فعالیت بپردازند.
سالانه میزبان ۳۰۰ تا ۴۰۰ زوج نابارور از خارج از کشور در رویان هستیم
شاهوردی در خصوص میزان موفقیت رویان در درمان ناباروی اظهار داشت: درصد موفقیت بهترین مراکز بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری ۳۵ تا ۴۰ درصد است که ما با این مراکز رقابت می‌کنیم. ما در رویان سالانه میزبان ۳۰۰ تا ۴۰۰ زوج نابارور از خارج از کشور هستیم که این استقبال به دلیل استانداردبودن و میزان موفقیت خدمات درمانی پژوهشگاه رویان است.
امیدواریم خدمات بیمه ناباروری افزایش یابد
وی خاطرنشان کرد: بحث ناباروری به تازگی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته است و بیمه تاحدودی از داروهای این گروه حمایت می‌کند. ما امیدورایم این خدمات افزایش یابد؛ چراکه گروه نابارور شاید به ظاهر بیمار نباشند، اما ناباروری مشکلات بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.
منبع: مهرخانه
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار