11. ارديبهشت 1394 - 19:26   |   کد مطلب: 5763
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما در شرایطی قرار داریم که تحت‌تأثیر تغییرات جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی با افزایش دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و زنانه‌شدن بسیاری از پدیده‌ها مانند فقر، سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم.
 با زنانه‌شدن فقر، سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم/ باید به سمت سیاست‌های دوست‌دار خانواده حرکت کنیم

به گزارش شبنم ها، همایش روز کارگر، زنان و خانواده عصر دیروز به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور تنی چند از مسئولان در سالن نگین غرب این وزارت‌خانه برگزار شد. 
در این مراسم شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به ایراد سخنانی پرداخت. وی با اشاره به این‌که نباید در بزرگداشت زنان کارگر تنها به حرف و شعار بسنده کنیم، بیان داشت: در مراسمی که امروز با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، ایشان گفتند با شعار نمی‌توان توسعه ایجاد کرد، بلکه باید با برنامه به سمت این هدف رفت. ما زمانی می‌توانیم بگوییم مقام زنان را گرامی داشته‌ایم که در عمل به حل مشکلات اقدام کنیم و علائم و هشدارها را جدی بگیریم. 
با زنانه‌شدن فقر، سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم
وی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی قرار داریم که تحت‌تأثیر تغییرات جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی با افزایش دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و زنانه‌شدن بسیاری از پدیده‌ها مانند فقر، سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم؛ ازاین‌رو، باید مراقب باشیم که این پدیده‌ها منجر به مشکلات بزرگ‌تر نشود و معضلاتی مانند اعتیاد و ایدز هم زنانه نشوند. در واقع، باید با بررسی مشکلات موجود، از زنانه‌شدن بسیاری از پدیده‌ها جلوگیری کنیم. راهبرد ما برای مقابله با این مشکلات توانمندسازی و مهارت‌افزایی زنان است که البته هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه به وضعیت مطلوب دست یابیم. 
باید به سمت سیاست‌های دوست‌دار خانواده حرکت کنیم
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن بیان این مطلب که باید بتوانیم شرایط عادلانه‌ای برای دسترسی به منابع و فرصت‌ها فراهم کنیم، عنوان داشت: رییس‌جمهور امسال هم مانند سال گذشته تأکید کردند که باید فرصت‌های برابر شغلی را برای زن و مرد در جهت توانمندسازی آن‌ها تضمین کنیم. از سوی دیگر، ما باید به سمت سیاست‌های دوست‌دار خانواده حرکت کنیم و توازن لازم بین کار و زندگی را ایجاد کنیم تا اعتدال لازم به وجود آید. زنان ما به‌خصوص زنانی که به شغل نیاز دارند، نباید در دوراهی انتخاب بین کار و زندگی قرار بگیرند. 

مولاوردی بیان داشت: داشتن شغل از حقوق ابتدایی هر انسانی است و ما باید شرایط کار شایسته را فراهم کنیم. ما معتقدیم بدون مشارکت زنان به‌ویژه در اقتصاد، نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم. وقتی اقتصاد دانش‌بنیان باشد، تفکیک میان زن و مرد معنا ندارد.

(در همین زمینه: زنان چگونه در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند؟)

نگرانی از زنانه‌شدن بخش اشتغال غیررسمی
وی در خاتمه گفت: نگرانی دیگر ما بابت زنانه‌شدن بخش اشتغال غیررسمی است که در این زمینه باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود. امیدواریم با سیاست‌گذاری مناسب دولت، بتوانیم مزایای بخش رسمی اشتغال را به بخش خصوصی تعمیم دهیم. توانمندسازی زنان، توانمندسازی کل جامعه است و کشورهایی که با اتکا به تمام ظرفیت خود حرکت می‌کنند، از اقتصاد نیرومندتر و توسعه پایدارتری بهره‌مند می‌شوند.
مهرخانه

دیدگاه شما

آخرین اخبار