25. ارديبهشت 1394 - 17:00   |   کد مطلب: 5917
یک کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی:
همدلی و همزبانی، سبک تربیتی پیامبر اسلام(ص)
یک استاد حوزه گفت: اکمال دین و مکارم اخلاقی از مهم ترین اهداف بعثب پیامبراسلام(ص) است و پیامبر در مسیر هدایت خود از هر افراط و تفریطی خودداری کرده و به همه ابعاد وجودی و اجتماعی افراد توجه می نمود به طوری که افراد تک بعدی بار نیایند.
ی و همزبانی، سبک تربیتی پیامبر اسلام(ص)/ تعالی دین و مکارم اخلاقی هدف بعثت پیامبر

به گزارش شبنم ها، حجه الاسلام رضا مصباح، کارشناس ارشد فلسفه کلام اسلامی و استاد حوزه  در خصوص سیره پیامبر اکرم (ص ) گفت: پیامبر اکرم (ص ) فرمودند: که من برای کامل کردن دین و مکارم فضایل اخلاقی مبعوثث شده ام .

وی با اشاره به اینکه شخصیت در هر فرد به سه عامل ژنتیک ،خانواده و محیط بستگی دارد و با توجه به آن ویژه گی ها رشد پیدا می کند، اظهار داشت: با توجه به ارزش های رشد یافته در این زمینه فرد، شخصیت خود را رشد داده و چنانچه بخواهیم  در مورد شخصیت فردی مطالعه انجام دهیم به این موارد می بایست توجه داشته باشیم .

وی در ادامه با بیان اینکه باید توجه داشت مکارم و فضایل اخلاقی که فرد در محیط خانواده و اجتماع کسب می کند به چه جنبه ای از رشد شخصیت فرد تاکید دارند، افزود: شخصی که به کار فرهنگی مشغول است یا از روی تکلیف به این موضوع نگاه می کند یا قصد دارد ارزشی را یه افراد جامعه نشان دهد ؛ در نتیجه با دلسوزی و محبت در کار و عاقبت اندیشی برنامه خود را پیش خواهد برد.

 حجت الاسلام مصباح تصریح کرد: این کار فرهنگی را پیامبر(ص) که "پدر امت" هستند، می خواهد انجام دهد،  پدری که مهربان تر از پدر نسبی است و هدایت امت را نه از روی تکلیف بلکه وظیفه نگاه می کند تا اینکه توأم با رستگاری و کمال گردد .

این استاد حوزه تصریح کرد:  شخصی که بخواهد راه پیامبر(ص) را برود، می بایست از مسیر پیامبر(ص) طی طریق کرده و تمام سعی خود را در هر چه بهتر حفظ کردن ارزش ها کند .

مصباح گفت : پیامبر در مسیر هدایت خود از هر افراط و تفریطی خودداری می نمود و به  همه ابعاد وجودی و اجتماعی افراد توجه می نمود به طوری که افراد تک بعدی بار نیایند.

این استاد دانشگاه گفت : تربیت دینی پیامبر طوری بود که نه تنها افراد دین گریز نباشند بلکه دنیا گریز نیز نبوده و از دنیا استفاده کنند و در عین حال به دنیا و علایق آن دل بسته نشوند .

کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه تربیت دینی پیامبر(ص) در راستای عاقبت به خیری و سعادت دنیوی و اخروی افراد پایه ریزی شده است، تأکید کرد: لازمه این چنین تربیتی، وجود استادی است که خود در عالی ترین رتبه مکارم اخلاقی بوده و در تمامی ابعاد ذکر شده، نمونه و الگو باشد و پیامبر اسلامی (ص) چنین است .

وی خاطر در ادامه ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اسلام(ص) و جنبه های مختلف زندگی ایشان از جمله راه رفتن، نگاه کردن، نشستن، برخاستن و .... را الگویی حسنه برای آحاد ملل به ویژه ملل مسلمان دانست و افزود: به علت این ویژگی های ممتاز و بارز است که پیامبر(ص) "اسوه حسنه" هستند و در تمامی ابعاد  شخصیتی می توانند سر مشق خوبی برای همگان باشند .

حجت الاسلام مصباح از نگاهی دیگر پیامبر را پدری مهربان برای خانواده و در عین حال امت عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اهدف بعثت شناساندن این مکارم اخلاقی به خلق الله است . 

وی، دوری کر دن از خودپرستی ها،  ریاکاری ها، دنیاطلبی ها، ریاست طلبی ها را از اهداف دیگر بعثت برشمرد و افزود: لازم است که مسلمانان با تمرین و ممارست، فضایل اخلاقی را به جای رذایل اخلاقی نشانیده و خدا را جایگزین همه این موارد کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که خداوند جایگزین شود، تمام فضایل اخلاقی وجود انسان را فراگرفته و فرد در مسیر سعادت گام  برخواهد برداشت .

انتهای پیام/

 

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار