هواشناسی همدان
9. ارديبهشت 1399 - 17:25   |   کد مطلب: 5918
به طور طبیعی 20 تا 30 میلی‌گرم ید در بدن وجود دارد که 75 درصد آن در غده‌ تیروئید و مقدار دیگر آن در قسمت‌های دیگر بدن است، نقش عمده‌ ید در سنتز هورمون تیروکسین است که در غده‌ تیروئید اتفاق می‌افتد و کمبود آن می‌تواند موجب بروز گواتر شود. هم‌چنین کمبود ید در کودکان مدرسه‌ای باعث ایجاد اختلال شناختی خواهد شد.
بارداری,زنان باردار,کمبود ید,نوزادان ,خطرت

به گزارش شبنم ها به نقل از مهرخانه، یک متخصص تغذیه در خصوص اهمیت مصرف ید گفت: ید از عناصر معدنی ضروری برای بدن است؛ با این وجود حداقل 2 میلیون نفر در کشورهای کمترتوسعه‌یافته و درحال‌توسعه در معرض خطرر کمبود ید قرار دارند. 

مهری دلوریان‌زاده، با بیان این مطلب افزود: به طور طبیعی 20 تا 30 میلی‌گرم ید در بدن وجود دارد که 75 درصد آن در غده‌ تیروئید و مقدار دیگر آن در قسمت‌های دیگر بدن است، نقش عمده‌ ید در سنتز هورمون تیروکسین است که در غده‌ تیروئید اتفاق می‌افتد و کمبود آن می‌تواند موجب بروز گواتر شود. هم‌چنین کمبود ید در کودکان مدرسه‌ای باعث ایجاد اختلال شناختی خواهد شد.
عقب‌افتادگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و لالی نوزاد از عوارض کمبود ید
وی با بیان این‌که بیش‌ترین عوارض کمبود ید در دوران بارداری نمود پیدا می‌کند، اظهار داشت: مادرانی که در دوران بارداری به اندازه‌ کافی ید مصرف نمی‌کنند ممکن است دچار اختلالاتی از قبیل سقط جنین، تولد جنین مرده، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب‌افتادگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و لالی نوزاد خود شوند. 
این متخصص اغذیه افزود: کمبود ید در دوران بارداری موجب تولد نوزادانی با صورت غیرطبیعی یا کرتینیسم می‌شود. همچنین می‌تواند موجب فلج سه‌عضوی یا چهارعضوی، ناشنوایی، اختلالات بینایی، اختلال در راه رفتن به صورت کشیدن پا بر روی زمین، کوتاهی قد و کم‌کاری غده‌ تیروئید شود. 
میگو و ماهی‌های آب‌شور ید دارند
این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که استفاده از نمک یددار در تأمین ید مورد نیاز بدن مؤثر است، خاطرنشان کرد: غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی‌ها، خصوصاً ماهی‌های آب شور تقریباً بین 300 تا 3 هزار میکروگرم به ازای هر کیلوگرم بافت گوشتی خود ید دارند. همچنین مصرف مکمل‌یاری هفتگی ید می‌تواند در تأمین ید مورد نیاز مؤثر باشد.
وی ادامه داد: برخی مواد دیگر مانند سلنیوم در تشکیل متابولیسم ید نقش مهمی دارند. هم‌چنین آب تازه هم می‌تواند منبع مناسبی برای تأمین ید مورد نیاز بدن باشد. برای مثال در هر کیلوگرم آب، بین 20 تا 40 میکروگرم ید وجود دارد. بنابراین برای تأمین ید مورد نیاز بدن، می توان از منابع مختلف استفاده کرد و بسته به اینکه در کدام منطقه زندگی می‌کنید میزان ید موجود در مواد غذایی مناطق مختلف متفاوت است.
زنان باردار چه کنند؟
این متخصص تغذیه با بیان این‌که از اقدامات خوبی که در کشور انجام شده بخش نمک یددار در سطح کشور است، تأکید کرد: توصیه می‌شود زنان باردار درطول روز یک قاشق غذاخوری نمک که حدود 400 میکروگرم ید دارد مصرف کنند. البته زنان نباید در دوران بارداری در مصرف نمک افراط کنند؛ چراکه ممکن است دچار فشار خون شوند. هم‌چنین مقدار مصرف نمک صرفاً از نمک یددار باشد. 
چه موادغذایی مانع جذب ید می‌شوند؟
دلوریان‌زاده در خصوص موادغذایی که مانع جذب کامل ید می‌شوند، اظهار داشت: یک‌سری مواد به نام گواتروژن‌ها وجود دارند که مانع جذب ید موجود در مواد غذایی می‌شوند. این مواد غذایی شامل شلغم، بادام‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، تربچه و خانواده کلم‌ها است. برای مثال کلم بروکلی در دوران بارداری به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتأمین‌K  برای مصرف در این دوران بسیار مناسب‌ است، اما نباید به صورت خام استفاده شود.
حرارت دادن مواد گواتروژن باعث کاهش خاصیت‌شان می‌شود
وی با بیان این‌که لازم است مواد گواتروژن را حرارت داده و بعد مصرف کنیم، ادامه داد: با حرارت خاصیت گواتروژنی موادغذایی کاهش می‌یابد. این باور از گذشته وجود داشته که افرادی که در بارداری کلم زیاد می‌خورند ممکن است بچه‌ زشتی داشته باشند این اعتقاد از نظر علمی به این دلیل است که چون کلم جزو مواد گواتروژن است، اگر به صورت خام مصرف شود، باعث تولد کودک دفرم می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار