22. اسفند 1398 - 17:16   |   کد مطلب: 6193
کم‌تر رابطه‌ای را می‌توان یافت که به اندازه روابط زن و شوهر دارای اهمیت و حساسیت باشد اگر رابطه زوج بر پایه کنش‌ها و واکنش‌های مثبت و سازنده متقابل استوار گردد، صمیمیت و دوستی بین آنها روز به روز پایدارتر و مستحکم‌تر می‌شود.
تفاهم؛ توان تحمل تفاوت‌های زن و مرد است/ پیدا کردن نقاط مشترک مهم ‌ترین اصل تفاهم

به گزارش شبنم ها به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، اگر زندگی مشترک از صلح و صفا، محبت و احترام، قدرشناسی و همکاری، حق‌شناسی و مراعات ادب و آداب شایسته برخوردر باشد، خانواده دوست داشتنی می‌شود.

اما اگر کانون خانواده از روح تفاهم و صفا تهی باشد و نزاع و کشمکش، کینه و کدورت، خودخواهی و خودمحوری بر آن سایه افکند، خانواده همچون جهنمی می شود که فرساینده روح و کشننده توان‌های آدمی خواهد بود.

تفاهم و همدلی، مهمترین عامل خوشبختی و پایداری زندگی مشترک

تفاهم و همدلی از عوامل مؤثر در خوشبختی و پایداری زندگی مشترک به شمار می‌رود به طوری که شمار فراوانی از خانواده‌هایی که به مراکز مشاوره و خانواده درمانی مراجعه می‌کنند، مشکل خود را اینگونه مطرح می‌کنند که « ما تفاهم نداریم و می‌خواهیم بدانیم که چگونه باید به تفاهم برسیم.؟»

منصوره فتحی‌زاده روانشناس و کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه تفاهم کالایی خریدنی یا امری ذاتی نیست که از ابتدای زندگی بین زن و شوهر وجود داشته باشد،گفت: تفاهم امری اکتسابی است و برای به دست آوردن آن باید برای شناخت خصوصیات همسر، شناخت خصوصیات فردی زوج و همچنین گذشت و ایثار، تلاش کرد.

وی معنی تفاهم را «توان تحمل تفاوت‌« دانست و افزود: تفاهم یعنی سخن یا مطلب و مقصود یکدیگر را نیک فهمیدن و خوب درک کردن که در سایه سار خودگشودگی، همدلی، حمایت‌گری، مثب‌گرایی و احترام به وجود می‌آید.

فریاد زن به هوا رفته است! چرا ساکتی بگو بدانم دردت چیست؟ از سکوتت وحشت دارم  و این اعتراض سرآغاز اختلافات و کشمکش های بسیاری است... این مشکل بیشتر زنان است که همسرانشان در حل مشکلات با آنها مشورت نمی کنند و سکوت دیوانه کننده مردان توهینی به آنها محسوب می شود گویی زن خود را محرم ندانسته و یا مشکلات خارج از خانه را به خانه می آورند.

لوزم توجه به تفاوت های ساختار فکری زن و مرد

حامد قربانی روانشناس با اشاره به  تفاوت‌های ساختاری روانشناسی بین زن و مرد می‌گوید: استفاده از واژه (جنس مخالف)، (اختلاف فرهنگی) و (اختلاف عقیده) در ادبیات زندگی مشترک اشتباهی است که پایه‌های اختلاف خانوادگی را به وجود می‌آورد در حالیکه بستر بروز بیشتر مشکلات زن و شوهرها به خاطر عدم درک (تفاوت) هاست زیرا واژه تفاوت و قبول آن است که زندگی مشترک را با گذشت طرفین می‌سازد.

وی گفت: زنان در هنگام مواجه با مشکلات بیشتر سعی دارند با گفت وگو، درد و دل کردن و حتی گریه کردن برای ساعتی هم شده به آرامش نسبی دست یابند و این امر را نوعی همدلی و صمیمیت با شوهر یا دوست نزدیک خود می‌دانند.

این روانشناس ادامه داد: اما مردان در این زمینه متفاوت با زنان برخورد می کنند، آنها گفت وگو کردن در این زمینه را راه حل شدن مشکل نمی‌دانند بلکه در سکوت و اندیشه به دنبال حل آن هستند و همین امر زن را ناراحت می کند که همسرش او را امین ندانسته و یا صمیمیتی بین آنها نیست!

زنان مرورگر و مردان فراموش کار

قربانی ادامه می‌دهد: معمولا زنان از بی توجهی مردان به مشکلات و ناراحتی آنها گلایه دارند و مردان نیز از دخالت‌ها و پرس‌وجوهای زنانه معترضند و همین امر باعث ایجاد اختلاف خانوادگی با برجسب‌هایی مانند بی توجهی مرد به همسر و کم رنگ شدن عشقش نسبت به وی و پرحرفی و دخالت و خراب کردن کارها توسط زن می شود.

محققان درباره مهارت‌‌های ارتباطی سالم و موفق میان زن و شوهر می گویند: خود را به جای طرف مقابل بگذارید، نظرات او را درک کنید و به عقاید او احترام بگذارید، به حرف‌های  همسرتان فعال و با علاقه گوش دهید و سعی کنید معنای سخن همسرتان را درک کنید و به خواسته های واقعی او پی‌ببرد، برای حساسیت‌های همسر خود اهمیت قائل شوید.

توجه به اخلاقیات مهم ترین عامل به وجودآوردنده صمیمیت در زندگی

از بعد روانشناسی خانواده در بحث و گفت وگو به دنبال نقاط مشترک بودن به جای پر رنگ کردن اختلافات یا بازگشت نکردن به اشباهات یا خاطرات تلخ گذشته در اصلاح امور زن و شوهر بسیار مؤثر است، کاری که زنان از آن غافل اند و همین ویژگی مثبت مردان را بر پایه بی تفاوت بودن آنها نسبت به گذشته می‌گذارند و متأسفانه اختلافات و درگیری‌های لفظی بینشان شدت می‌گیرد!.

بدیهی است که کم‌تر رابطه‌ای را می‌توان یافت که به اندازه روابط زن و شوهر دارای اهمیت و حساسیت باشد اگر رابطه زن و شوهر بر پایه کنش‌ها و واکنش‌های مثبت و سازنده متقابل استوار گردد، صمیمیت و دوستی بین آنها روز به روز پایدارتر و مستحکم‌تر می‌شود.

زهرا لطیفی کارشناس ارشد مشاوره خانواده راهکارهای مؤثر در ایجاد صمیمیت بین زوج را توجه به اصول اخلاقی در گفت وگوها و مراودات دانست و افزود: مطلق‌گرایی نکردن، برجسب نزدن، تدافعی رفتار نکردن، بهانه‌سازی یا دلیل تراشی نکردن و از بین نبردن انگیزه‌های همسر از مهم‌ترین مواردی است که باید زوج به  آن توجه کنند.

وی در خصوص علائم و نشانه‌های روابط صمیمانه بین زن و شوهر گفت: متأسفانه برخی از زوج‌ها شما –ی – مؤدبانه را با تو –ی-  به نادرست در گفتمان‌‌های خود تغییر می‌دهند که در دراز مدت می‌تواند با از بین بردن احترامات لفظی کار را به بی احترامی حتی فیزیکی بکشاند.

این مشاوره خانواده ادب‌ورزی، عشق‌ورزی، ایثار، کاهش سطح توقعات و حق‌شناسی را از مهم‌ترین نشانه‌های صمیمیت بین زوج‌ها دانست.

لطیفی گفت: گذشت متقابل، رعایت خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر، کتنرل رفتارهای توأم با عصبانیت و پرخاشگری، وفاداری و مسئولیت‌پذیری متقابل، خودداری از رفتار و گفتارهای ملامت‌آمیز و یا تمسخرانگیز، تعدیل در توقعات و انتظارات، افزایش حس قدرشناسی و ابزار سپاس‌گزاری از یکدیگر، .....

بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 1993 حدود 500 میلیون نفر در دنیا به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند که از این عدد 50 میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید روانی و 250 نفر مبتلا به اختلالات خفیف روانی می‌باشند.

خانواده‌های گسیخته و متزلزل، جامعه متزلزل با افرادی مستعد اختلالات روانی پدید می‌‌آورد چرا که اصولا ریشه بسیاری از کج‌روی های اجتماعی را باید در خانواده جست وجو کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار