2. تير 1394 - 9:07   |   کد مطلب: 6278
حضور در ورزشگاه ها بعنوان تماشاگر، امروزه به هیج عنوان دغدغه بانوان جامعه ما نبوده و نیست و بهتر است برخی مسئولان حوزه زنان بجای مطرح نمودن چنین خواسته‌ای بعنوان دغدغه و مسئله اصلی حوزه زنان، به حل سایر معضلات و مشکلات این حوزه بپردازند.
 زنانی که نمیخواهند تماشاچی باشند

به گزارش شبنم ها، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به منظور حفظ حرمت و کرامت بانوان مسلمان ایرانی، عدم ورود زنان به ورزشگاه ها به عنوان تماشاگر به منزله یک هنجار اجتماعی در جامعه عرف گردید اما همواره این هنجار اجتماعی  مورد دست اندازی برخی از گروه های معاند و معلوم الحال خارجی و همچنین برخی از گروه ها و تشکل هایی که در داخل کشور، داعیه حمایت از حقوق بانوان را دارند قرار گرفته است که در این نوشته به بررسی و واکاوی این جریان خواهیم پرداخت.

ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه ها از چندین سال پیش سال پیش و به تلاش عده ای از زنان به اصطلاح فعال در حوزه بانوان و حتی بعضا محکومین فتنه 88 مورد توجه جامعه و به خصوص قشر بانوان قرار گرفت و حتی در همان زمان دولت وقت قول هایی را مبنی بر پیگیری این خواسته و بررسی بیشتر آن داد.

این موضوع تا به امروز  با یک روند سینوسی و در واقع با کش و قوس های فراوانی ادامه داشته است اما اخیرا به لطف سیاه نمایی ها و موج سازی های برخی گروه های داخلی و خارجی این موضوع دوباره به صدر توجهات برخی رسانه ها و حتی بخشی از مردم بازگشته است و به نوعی دوباره بر سر زبان ها افتاده است.

به طور کلی، یکی از ابعاد مهم این موضوع که از دیگر بُعدها نیز اهمیت بیشتری دارد مبنای فقهی و نظر مراجع معظم تقلید در این باره است که حاصل این نظرات در واقع یک نگاه منفی به حضور زنان در ورزشگاه ها می باشد. حضرات آیات نوری همدانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و همچنین مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله میرزا جواد تبریزی هر کدام در زمان های مختلف و با بیان های متفاوت حکم به رد این موضوع (حضور زنان در ورزشگاه ها) داده اند و یا این موضوع را جایز ندانسته اند و یا حتی این موضوع را به نوعی مخالف با موازین اسلامی دانسته اند. این ها همگی نظرات مراجع تقلید و در واقع مبانی فقهی این موضوع است حال اینکه عده ای با زیرپا گذاشتن این موازین و فرامین دینی قصد هنجار شکنی در جامعه اسلامی را دارند به دنبال چه اهدافی هستند خود بحث دیگری می طلبد که در این مجال نمی گنجد.

به عقیده کارشناسان و متخصصان حوزه زنان، طرح موضوع ورود بانوان به ورزشگاه ها می تواند بستر بروز مشکلات دیگری در جامعه شود که از جمله ی آنان می توان به «ایجاد نیاز کاذب در جامعه» اشاره کرد. در همین رابطه پروین سلیحی مشاور امور بانوان صداو سیما در مصاحبه ای گفته است: این موضوع یک الویت ساختگی و نیازی است که طرح مدام آن باعث می شود که گروهی از زنان گمان کنند حقی از آنها ضایع شده است و یا از بقیه عقب مانده اند.

این کارشناس حوزه زنان همچنین گفت: در حوزه بانوان مسائل زیادی وجود داردکه بهتر است ابتدا حل آنها در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد بعنوان مثال بهتر است به جای اینکه زنان را برای تماشاچی شدن ورزش ها در ورزشگاه ها ترغیب و تشویق کنیم، زمینه های فعالیت های ورزشی آنها را فراهم کنیم.

با مطالعه ی نظراتی از این دست و بررسی آنها در می یابیم که حضور در ورزشگاه ها بعنوان تماشاگر، امروزه به هیج عنوان دغدغه بانوان جامعه ما نبوده و نیست و بهتر است برخی افراد مسئول به خصوص در حوزه بانوان بجای ایجاد این جنجال ها و همچنین مطرح نمودن این موضوع بعنوان دغدغه و مسئله اصلی حوزه زنان، به حل سایر معضلات و مشکلات این حوزه بپردازند. بعبارت دیگر نباید با پرداختن به موضوعی که هیچ گونه ارزشی برای جامعه زنان ما ندارد، از مسائل و دغدغه های اصلی این حوزه غافل شویم.

مریم ورزدار یکی دیگر از کارشناسان حوزه زنان است که این موضوع (غافل نشدن از سایر مسائل حوزه بانوان) را در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس شرح داده است او در این مورد به خبرنگار فارس گفت: در حقیقت معتقد هستیم این همه سرمایه گذاری بر روی یک بحث حاشیه ای (موضوع ورود زنان به ورزشگاه) بحث دغدغه ها و موضوعات اصلی زنان جامعه را به انحراف خواهد کشاند.

ورزدار همچنین در باره جوسازی های برخی از مسئو لین داخلی در این موضوع گفت: اینکه یک بحث حاشیه ای به قدری پررنگ مطرح شود که فدراسیون بین المللی هم شرط برگزاری مسابقات والیبال در ایران را مشروط به اجازه ورود زنان در ورزشگاه ها بداند این بحثی است که از داخل خط داده شده است که این شرایط بین المللی را برای ما حاکم کند.

به طور کلی آن چیزی که مسلم است این است که جریان های معاند خارجی که یکی از اصلی ترین گردانندگان این جوسازی ها و عملیات روانی هستند در این زمینه هدفی به جز ایجاد نارضایتی عمومی در بین مردم ندارند در واقع دشمنان با ترویج این خواسته در جامعه و به خصوص در بین بانوان قصد دارند تا به این قشر القا کنند که حقی از شما ضایع شده است، نکته مورد توجه در این بخش این است که چرا برخی از مسئولین این حوزه بدون توجه به ارزش ها و هنجارهای موجود در جامعه اسلامی سوار بر این موج شده اند؟

آیا این مسئولین از سایر مشکلات حوزه ی بانوان خبر دارند؟ آیا زیر ساخت های لازم برای امر ورزش بانوان را آماده کرده اند که اکنون به دنبال کشاندن بانوان به ورزشگاه ها آنهم باعنوان تماشاچی هستند؟ این مسئولین در حوزه فرهنگی (فرهنگ سازی) در ورزشگاه ها چه اقداماتی انجام داده اند که اکنون به دنبال حضور زنان در ورزشگاه ها و پایین آوردن قداست و شأن و جایگاه رفیع زن ایرانی هستند؟

این سوالات و ده ها سوال و مسئله مبهم دیگر از جمله مسائلی است که مسئولان دولتی حوزه زنان باید قبل از ایجاد هیاهوی رسانه ای مبنی بر لزوم حضور زنان در ورزشگاه ها به آنها پاسخ روشن بدهند.

به هر حال امید است که این افراد و گروه ها که در ظاهر داعیه حمایت از حقوق زنان را دارند با یک مسئله ناهنجار و غیر ضروری که اتفاقا از لحاظ شرعی به هیچ عنوان مورد تایید مراجع معظم تقلید نیست، با سیاسی کاری برخورد نکرده و بر اجرای این موضوع پافشاری نکنند چراکه نهایتا در صورت لزوم، زنان باغیرت و باعفت ایرانی در برابر این افراد و جوسازی هایشان می ایستند.

 

طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار