24. دى 1398 - 15:06   |   کد مطلب: 7107
در حال حاضر، بازیهای رایانه ای در میان کودکان جای خود را به عنوان یک سرگرمی باز کرده است؛ ولی در پشت این پرده رنگین، مقاصد و اهداف دیگری از ارائه این بازیها وجود دارد که بیانگر جنبه آموزشی یا فرهنگی در ابعاد مثبت یا منفی است.
افسردگی و افت تحصیلی؛ نتیجه اعتیاد به بازی های رایانه ای

به گزارش شبنم ها به نقل از ” پایگاه اطلاع رسانی بوتیا” این روزها بازی‌های رایانه ای جزو محبوب‌ترین بازی‌ها برای بچه‌ها لقب گرفته، اما باید توجه داشت که این بازی‌ها می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بیاید.

  هر چند به اعتقاد برخی کارشناسان، تعدادی از بازی‌های فکری و معمایی می‌تواند سلول‌های مغزی را به فعالیت واداشته و فکر کودکان را تقویت کند و در رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی کودکان تاثیر داشته باشد، اما والدین باید در انتخاب نوع بازی برای گروه‌های سنی و تاثیر این بازی‌ها در جسم و روح فرزندان خود نهایت دقت را داشته باشند. 

کودکان و نوجوانان معتاد به اینترنت مانند رانندگانی هستند که بی اعتنا به علایم راهنمایی و رانندگی، اتومبیل اسقاطی خود را در جاده‌های خاکی به هر سو می‌رانند تا آن که بالاخره وارد تونل افسردگی می‌شوند.

 افرادی که ساعت‌های متمادی در اینترنت پرسه می‌زنند و به بازی‌های رایانه ای می‌پردازند معمولابرای درس خواندن و فراگیری نکات و مباحث آموزشی، وقت کم می‌آورند.

بازی های رایانه ای به افت تحصیلی کودکان و نوجوانان و اختلالات شدید روانی منجر می شود

دکتر سینا صالحی، روانپزشک کودکان و نوجوانان در مورد تاثیرات روانی بازی های رایانه ای بیان داشت : علاوه بر اینکه این بازی ها، خشونت و واکنش های عصبی را میان کودکان و نوجوانان به همراه دارد، توهمات فکری در ذهن آنان ایجاد می کند که این توهم زایی در ذهن افراد کم سن و سال به دلیل قدرت تجزیه و تحلیل پایینتر، نتایج بسیار بدتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع در کنار بیدار کردن ترس ناخودآگاهی که در ضمیر آنان نسبت به موجودات ماورایی وجود دارد، در برخی موارد باعث اختلالات فراوانی در آنها می شود که بی شک، در آینده آنها و تعاملاتشان با دنیای بیرون تأثیرگذار خواهد بود.

دکتر صالحی در ادامه تصریح کرد: اختلالات در قدرت بینایی و یا اختلال در ساعت فیزیولوژیکی بدن که برگرفته از استفاده مفرط و بی رویه بازیهای رایانه ای به صورت شبانه روزی است، یکی دیگر از معایب به کارگیری این بازیها توسط کودکان و نوجوانان می باشد.

این روانشناس اظهار داشت:  از جنبه های منفی دیگر بازیهای رایانه ای، افت تحصیلی و علمی حاصل از استفاده بی رویه کودکان و توجه آنان به این بازیها است. زمانی که آنان بیشتر وقت خود را صرف انجام این بازیها می کنند، به تدریج از حجم و کیفیت مطالعه و درس خواندن و رسیدگی به امور آموزشی خود می کاهند که در نهایت، به افت تحصیلی آنان منجر می شود.
دکتر صالحی ابراز داشت: از دیگر جنبه های منفی بازیهای رایانه ای می توان به تلقین افکار شیطانی و عقاید انحرافی اشاره کرد. امروزه از صنعت سرگرمی، برای تلقین افکار شیطانی استفاده می شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با نگاهی سطحی به این بازیها می توان نمادهای شیطانی، از قبیل مدلهای تک چشم و یا تصاویر غیراخلاقی را که با تلاش تهیه کنندگان این بازیها در حال تبدیل شدن به یکی از جنبه های عادی زندگی روزمره است، مشاهده کرد. سازندگان این بازیها به دنبال این هستند تا افراد را از امور دینی و اعتقادی دور ساخته و با رواج بیبند و باری و گسترش عقاید و نظرات انحرافی، بنیان خانواده و جامعه را هدف قرار دهند.

وی در پایان اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که باعث تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی می شود، پایبندی به اصول و عقاید دینی و فرهنگی است. آن زمان که این بازیها و یا ابزار تبلیغی نوظهور دیگر، در جهت القای عقاید غلط و انحرافی و منافی عرف و دین مورد استفاده واقع شوند، خطر پوچ گرایی و بی هویتی نیز جامعه را فرا می گیرد

دیدگاه شما

آخرین اخبار