5. ارديبهشت 1399 - 6:52   |   کد مطلب: 7180
سریال‌های ماهواره‌ای به دنبال تغییر ارزش‌های زن بودن در جامعه اسلامی هستند و در این سریال‌ها زنی به نمایش در می‌آید که وابستگی اقتصادی به خانواده نداشته و مستقل است.
سریال‌های ماهواره‌ای به دنبال تغییر ارزش‌های زن بودن در جامعه هستند

به گزارش شبنم ها  به نقل از خبرگزاری دانشجو، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: سریال‌های ماهواره‌ای به دنبال تغییر ارزش‌های زن بودن در جامعه اسلامی هستند و در این سریال‌ها زنی به نمایش در می‌آید که وابستگی اقتصادی به خانواده نداشته و مستقل است.
علی طاهری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، در نشست هم اندیشی ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی در طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان داشت: سریال‌های ماهواره ای به دنبال تغییر ارزش‌های زن بودن در جامعه اسلامی هستند و در این سریال‌ها زنی به نمایش در می‌آید که وابستگی اقتصادی به خانواده نداشته و مستقل است.
وی افزود: زمانی که زن از لحاظ اقتصادی مستقل شد، این سریال‌ها نشان می‌دهند که زن مستقل در عرصه اقتصادی در عرصه اجتماعی نیز می‌‌تواند مستقل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: این رویه تا جایی ادامه می‌یابد که زن به جای رفیق بودن با همسر خود به یک رقیب تبدیل می‌شود.

طاهری گفت: این سریال‌ها زنی را به تصویر می‌کشند که از اسلامی نامی، از خانواده نشانی و از قومیت و هویت علاقه‌ای ظاهری دارد و بیشتر الگوهای امریکایی در آن دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: بطور مثال زن سنتی در سریال‌های ترکی در حال گذر به مدرنیته به تصویر کشیده می‌شود و از جایگاه سنتی خود در حال جدا شدن است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشور ترکیه یک سریال ۴۰۰ قسمتی را با ۸۰ درصد تخفیف به فروش می‌رساند، بیان کرد: این کشور به دنبال اشاعه فرهنگی ترکی در همه دنیاست.

طاهری افزود: این کشور یکی از تولیدات خود را به ۵۱ کشور دنیا می‌فروشد و به مرور زمانی که بازار خود را می‌یابد قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه چادر سیاه با نماد تجاری حریم سلطان توسط ترکیه تولید و توزیع می‌شود، تصریح کرد: اگر فرهنگ‌های اشاعه یافته با فرهنگ ما در تعارض نباشد، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ چرا که نمی‌شود در مقابل اندیشه مانع ایجاد کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر این فرهنگ اشاعه یافته در تعاوض با فرهنگ ما باشد مجبور به تسلیم می‌شویم، ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در حال روی دادن است و بیشتر این سریال‌ها به دنبال قداست زدایی از مقام مادر در خانواده هستند.

طاهری با بیان اینکه خود این افراد معتقدند که با هدف قرار دادن جایگاه مادر می‌توانند به اهداف خود و ضربه زدن به فرهنگ‌ ما دست یابند، خاطرنشان کرد: از آنجا که سریال استمرار دارد و با این مقوله می‌تواند بر ذهن افراد تأثیر بگذارد، از این رویه استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه یک مسئله سربسته نیز با تکرار در قالب سریال در ذهن‌ها اثر خواهد گذاشت، گفت: استمرار، درگیری ذهنی ایجاد می‌کند و به تدریج به جزئی از زندگی تبدیل می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: البته متاسفانه صدا و سیمای ایران نیز در القای سریال‌های ترکیه‌ای نقش داشت و با پخش سریال کلید اسرار یک نگاه مثبت در جامعه به فرهنگ ترکیه ایجاد کرد.

طاهری افزود: ضعف‌ها و محدودیت‌های موجود در جامعه و ناتوانی صدا و سیما در جذب مخاطب باعث شد که سریال‌های ترکی در خانواده‌ها نفوذ پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی نیز همین اهداف دنبال می‌شود، افزود: اگر بتوانیم از این شبکه‌ها در راه به ثمر نشستن اهداف خود استفاده کنیم، بهره مطلوب را خواهیم برد و در صورتی که آن مدیریت نشود، موجب ضرر و زیان خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تاکید بر اینکه اینترانت حلال مشکلات است، تصریح کرد: یک شبکه داخلی که متناسب با فرهنگ جامعه اسلامی بوده و قابلیت مدیریت برای ما و برطرف کردن نیازها را داشته باشد، پاسخگوی مشکلات به وجود آمده خواهد بود.
لازم به ذکر است، طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور ۱۲۵ نفر از استادان و اعضای هیات علمی به مدت یک هفته در دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حال برگزاری است.

/انتهای متن/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار