22. مهر 1399 - 6:09   |   کد مطلب: 7185
مقوله بي حجابي امروز به يك معضل كاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلي كه فقط براي افراد بي‌حجاب مشكل ايجاد نمي كند بلکه تبعات آن کل جامعه را در بر می گیرد.
تبعات سنگین بدحجابی در جامعه/ماهواره از عوامل افزایش دهنده بدحجابی

به گزارش شبنم ها به نقل از  تیار؛ مقوله بي حجابي امروز به يك معضل كاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلي كه فقط براي افراد بي‌حجاب مشكل ايجاد نمي كند؛ در واقع آسيب‌هايي كه از بي‌حجابي ناشي مي‌شود، تمام اعضاي جامعه در بر مي‌گيرد.

حجاب و عفاف یک دستور دینی و از مسائل مهم و کلیدی جامعه ماست كه با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

 این مسأله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شوداین حکم از آثار، برکات و نقش آفريني هاي خاصي برخوردار است و اگر حقيقت اين حکم براي انسان ها روشن و آشکار گردد بعيد است که فطرت هاي سالم و خداخواه تسليم آن نشوند و آن را اطاعت ننمايند.

 بر همين اساس حجاب و پوشش اسلامي که يکي از اوامر انسان ساز الهي و يکي از احکام حيات بخش اسلام در زندگي طيبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتني بر نيازها و شرايط رواني او و زمينه ساز پويائي و کمال انساني فرد و جامعه  است.رعایت حجاب نه تنها برای خود زن ارزش می‌ آفریند ، بلكه می تواند خانواده ، اجتماع و ... را نیز تحت تاثیر قرار دهد .

آنچه می تواند جامعه ای را از این آسیب ها ی شوم مصون داشته وحفظ کند، ترویج فرهنگ دقیق عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن درجامعه است.

رعايت نكردن عفاف و حجاب انسان را اهل آتش و عذاب جهنم مي كند 

حجت الاسلام سيدمهدي قريشي نيز بارها در خطبه هاي نماز جمعه به مسئله عفاف و حجاب اشاره كرده و مي گويد: بر اساس روايات معصومين مسئله رعايت نكردن عفاف و حجاب از جمله مسائلي است كه انسان را اهل آتش و عذاب جهنم مي كند.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي معتقد است: امروزه سعي و تلاش دشمنان بر  از بين بردن عفت، حجاب و حيا در جامعه است بنابر اين خانواده ها سعي كنند با احساس مسئولیت کردن در اين زمينه فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه به نحو احسن گسترش دهند

 

ماهواره یکی از عوامل افزایش دهنده بدحجابی در جامعه

حجت الاسلام عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار تیار با تشریح دلایل مختلف بدحجابی در جامعه گفت: برای دستیابی به حجاب و عفاف آرمانی در جامعه هم مردم و هم مسئولین وظایفی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه حجاب تنها مختص بانوان نیست، افزود: در این زمینه آقایان وظایف مهمتری را بر عهده دارند چرا که 70 درصد حجاب مخصوص آقایان و 30 درصد مختص بانوان است.

نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در مكانهاي عمومي و سطح جامعه با بانوان طوری رفتار کنند که زنان با حجاب و دارای پوشش مناسب بیشتر مورد احترام قرار گیرند و با منزلت بیشتری در جامعه با آنان رفتار شود.

وی تصریح کرد: اگر آقایان در جامعه برعکس عمل کنند یعنی با افراد باحجاب رفتار مناسبی نداشته باشند این رفتار آنان باعث می شود که این طرز تفکر در زنان ایجاد شود که افراد بدحجاب در جامعه جایگاه شایسته ای دارند و افراد با آرایش بهتر و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند این رفتار باعث می شود تا افراد بدحجاب مجال بیشتری برای حضور در جامعه پیدا کنند.

حجت الاسلام دیرباز افزود: برای اینکه به زنان القا شود که چادر حجاب برتر است و حضور با چادر در جامعه مصونیت است نه محدودیت، باید به زنان هیبت و منزلت اجتماعی داده شود تا زنان از صمیم قلب و اعتقاد پوشش اسلامی را رعایت کنند.

وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار مسئولین در جامعه گفت: مسئولین می توانند با اعمال سیاست های تشویقی وگاها تنبیهی ضعیف و اعمال رفتار مناسب و شایسته با زنان محجبه در عرض برنامه 5 ساله به جامعه روال مناسبی دهند و به حجاب و عفاف آرمانی دست یابند.

حجت الاسلام دیرباز یکی دیگر از علتهای بدحجابی را نبود الگوی مناسب و الگودهی ضعیف در صدا و سیما عنوان کرد و افزود: زنان بازیگر در تلویزیون می توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

وی با انتقاد از نقش دهی نامناسب به برخی بازیگران در تلویزیون گفت: اگر زنانی با پوشش مناسب، با وجهه نامناسب و منزلت و سطح آگاهی پایین نمایش داده شوند و در مقابل زنان با پوشش نامناسب با پرستیژ نمایش داده شوند تأثیر زیانبار خود را در جامعه خواهند گذاشت.

وی در بخشی از سخنان خود نیز به مهمترین عامل افزایش بدحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: ماهواره ها یکی دیگر از عوامل افزایش دهنده بدحجابی در جامعه هستند و ما شاهد این هستیم که به مرور وضعیت پوشش زنان و حتی آقایان خانواده نامناسبتر می شود.

وی به لزوم ارائه آگاهی به خانواده ها درباره مضرات این وسیله خطرناک اشاره کرد و افزود: کشورهای غربی بدخواه ما هستند و با ارائه برنامه های نامناسب سعی دارند جامعه را روبه انحطاط اخلاقی و حیوانیت پیش ببرند.

متأسفانه بدحجابي تبعات سنگيني براي جامعه دارد

راضيه پورحيدر در اين رابطه مي گويد: رفع نگراني مقام معظم رهبري بايد بعنوان اولين الويت مسئولين مملكت باشد چرا كه ايشان فرهنگ را بعنوان هوا در فضاي جامعه مي دانند و همانطور كه در جامعه زندگي بدون هوا ممكن نيست خدشه دار شدن فرهنگ نيز به ضرر جامعه خواهد بود همانطور كه هواي ناسالم اثرات مخرب در اجتماع دارد هواي سالم نيز بالتبع اثرات مثبتي در اجتماع خواهد داشت.

وي با اشاره به تلاش در جهت حفظ دستاوردهاي انقلاب و حرمت خون شهدا افزود: در بحث حجاب و عفاف بدحجابي بعنوان نماد ايدئولوژيكي در مقابل نظام مطرح است و شايد بتوان يك نوع بحث بدحجابي سياسي بر آن عنوان نهاد چرا كه توسط برخي افراد بعنوان حربه يا ابزاري در مقاطع خاص به كار گرفته مي شود كه به نوعي سعي دارند ابراز نارضايتي خود را از آن طريق بيان كنند.

مدير حوزه علميه الزهراي اروميه اظهار داشت: متأسفانه تبعاتي كه بدحجابي براي جامعه در پي دارد افزايش ترويج فرهنگ غربي و بي بند و باري در جامعه ، افزايش ازهم گسيخگي خانواده ها و آمار طلاق در جامعه است.

پورحيدر افزايش آمار طلاق در جامعه را از معضلات كنوني خانواده ها دانست و افزود : بر اساس آمار ارائه شده آمار طلاق در شهر اروميه زياد است و متأسفانه ورود به اينگونه مسائل بي بند و بار وباعث به وجود آمدن اينگونه وقايع ناخوشايند در جامعه مي شود.

وي افزود:حفظ جايگاه واقعي زن و بازيابي هويت زن توسط امام راحل و بيدارگري ايشان احيا شده اما متأسفانه در حال حاضربرخي از زنان به سمت و سوي فرهنگ غربي و مبتذل و بسوي تخريب شخصيت و از دست دادن جايگاههاي خودشان كشيده شده اند.

وي تأثير ماهواره را در بوجود آمدن اين گونه مسائل در جامعه موثر دانست و اظهار داشت: به همين علت روز به روز بحث بدحجابي و برخي معضلات بد در خانواده ها روي مي دهد و در حال حاضر كسي جرأت امر به معروف و نهي از منکر را ندارد چرا كه رفتارهاي هتاكانه و جسورانه برخي از فراد كه از ناحيه افراد روي مي دهد حيثيت برخي افراد دلسوز جامعه  را به  خطر مي اندازد و ارائه راهكار و بهبود وضعيت جامعه از سوي نهادهاي مسئول امري ضروري است.

 وجود ماهواره در خانواده ها باعث شده كه زن و شوهر در يك خانواده و براي هم نباشند

مدير كل حوزه علميه خواهران الزهراي اروميه  گفت: واقعيت اينست كه وجود ماهواره در خانواده ها باعث شده كه زن و شوهر در يك خانواده و براي هم نباشند و براي غير همديگر باشند و اين در حال حاضر واقعيت جامعه ماست.

وي ادامه داد:معرفي مضرا ت ماهواره ، نشان دادن اثرات مخرب ماهواره به خانواده ها وتوليد علم و شبكه هايي براي مقابله با مضرات ماهواره توسط صدا و سيما مي تواند راهگشا باشد .

پورحيدر در پايان اظهار داشت: براي ايجاد رقابت و مخاطب افزايي بايد توليد فرهنگي شود و توليد فرهنگي،آگاهسازي و غني سازي برنامه هاي صدا سيما و توليد برنامه هايي در سمت و سوي مقابله با مظاهر فرهنگ غرب كه در حال حاضر نمود و ظهور يافته مي تواند راهگشا باشد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار