24. شهريور 1399 - 12:53   |   کد مطلب: 7417
کتاب شعر « خوابی از تو، به روشنی مهتاب » اثر زیبای بانویی از دیار شهر ری، شهر نام آشنای شعر و ادب " هانيه مرادی" است که در سال 92 به چاپ رسیده است.
شعر, بانوی شاعر, خوابی به روشنی مهتاب

به گزارش شبنم ها، هانیه مرادی  از شاعران جوان شهر ری است که شعر سپید می سراید. این شاعری 19ساله ، دانشجوی رشته ی فيزيک هسته ای است و چاپ کتاب شعر ش ما را بر داشت که گپ و گفتی با این بانوی داشته باشیم.

به عنوان سوال اول خود را برای کاربران ما معرفی کنید.

 هانیه مرادی هستم اهل شهر ری؛ در رشته فیزیک هسته ای تحصیل کرده ام . فرزند بزرگ خانواده هستم و یک برادر دارم  که از خودم کوچکتر است.

 خانم مرادی چطورشد که وارد دنياى شعر شدید؟

از دوران راهنمایی قلم دست می گرفتم به نیت های مختلف که بعضی هایش شد اشعار این کتاب،البته به واسطه ی علاقه ای که داشتم از قبل کلی کتاب شعر خوانده بودم کتاب من بیشتر عاشقانه های یک زن پخته است، حتی خودم گاهی تعجب می کنم، که در اون سن چطور متصور همه چیز بودم.

 

مضامين شعري شما غالبا در چه قالبی هستند؟

 بیشتر شعر های که در کتاب شعر من دیده می شود عموما شعرسپيد است.

 

 رشته تحصيلي شما  فيزيک هسته ای است  آيا می شود عطر شعر را در رشته تحصلی نیز استشمام کرد؟

فیزیک سراسر برای من اشعار خداوند متعال است ،و به نظرم بیش از شعر،می توان در آن ادبیات و هنر رو حس کرد.

 

آيا مطالعه قبل از سرودن اشعار تأثيری در بهتر سرودن شعر دارد ؟

 به حتما همین طور است، آشنایی به اصول و قواعد شعر می تواند به کیفت و اثر گزاری اشعار بسیار کمک کند،اصلا به این معتقد نیستم کسی بتواند بدون هنر خواندن،هنر نوشتن رو یاد بگیرد. من می خواندم وهمیشه تحلیل های خودم را هم داشتم،طوری که هر زمانی با فامیل یا دوستان و معلم ها که گاهی صحبت می کردیم با لطفی که به بنده داشتند می گفتند:"هانیه همیشه حرفی برای گفتن داره"به نظر من فرد اهل هنر نباید ساده از کنار کلمات عبور کند.

 

اولين بار که شعر سروديد به خاطر دارید؟

بله،خيلی خوب یادم هست،کل شعرهای فروغ را تمام کرده بودم و دست به قلم شدم،کاملا متاثر از او و با کلماتش،زمانی که  به مادرم نشان دادم گفت:چرا من این شعر فروغ یادم نیست البته با شوخی.

باتوجه به صحبت های رهبرمون که می فرمايند "شاعر نبايد بى تفاوت به حوادث واتفاقات پيرامون خود باشد" شمادر سرودن اشعارتون به اين مسئله توجه داريد؟

  البته در این مورد من همیشه سعی کرده ام اما به نظرم جای کار بیشتری دارد . هرچند به نظرم زمانی که این اشعار را سروده سن و سال چندانی نداشتم .با این وجود وقتی خودم دفتر شعرم را میخوانم روزهای زندگي آن دورانم یادم می آید تک به تک.

 

 آیا تا به حال در مسابقات و جشنواره های  شعری  شرکت کرديد؟

خیر اما در زمان تحصیل  و در دوران دبیرستان بیشترمطالبم در انشا نویسی و مقاله نویسی  به سطوح بالا را پیداه می کرد.

 شما بیشترسروده های کدوم شاعر رو مى پسنديد؟

من به شعرهای شاعر گرانقدر این مرزو بوم که شعرش سر در سازمان ملل متحد را زینت داده  بسیار علاقه مندم و  علی رغم اینکه اغلب شعر های کتاب من سپید است باید بگویم که  هر چه سعدی روحی لک الفداک نوشته اند بر من خوش می آید.

 

اگر روزی  شما درجلسه ای که هرساله رهبرمعظم انقلاب با شعرا دارند دعوت شوید دوست داريد با چه شعری در آن محفل حاضر باشید؟

یک حس خوشایندی در آنجا حاکم است که من ازآن  لذت می برم و قطعا در کنار آن همه شاعر بزرگ و خوش سخن جرأت شعرخوانی نخواهم داشت ولیکن بیشتر دوست داشتم غزلی موثر می سرودم.

 

طعم زندگی يک بانوی شاعر به نظر شما چگونه است؟

من به نظرم هنوز خيلی کوچک هستم که در این باره حرف بزنم،ولی قطعا سیمین ها و پروین ها در زندگی خودشون رنج ها کشیدند.

 

يکی از شعرهاتون رو هم برا ما به يادگار مي گذاريد؟

تفنگى برمي دارم درخواب

شعرهايم را مي کشم

فردای آنروز دلم براى خودم تنگ می شود...

 

خانم مرادی از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید از شما سپاسگزاریم وما نیز امیدواریم که هنر و هنرمندان کشورمان همیشه متعهد و دردآشنا باشند.

تصاویر تکمیلی: 
شعر, بانوی شاعر, خوابی به روشنی مهتاب

دیدگاه شما

آخرین اخبار