11. خرداد 1399 - 9:09   |   کد مطلب: 7423
لوازم آرایشی به عنوان یکی از اقلام پر مصرف خانوارهای ایرانی به شمار می رود بطوریکه افراد حاضر نیستند بدون استفاده از این لوازم در جمع حاضر شوند و عدم استفاده از آن را به عنوان نقص و عیبی در خود تلقی می کنند.

به گزارش شبنم ها به نقل از کُردتودی، لوازم آرایشی به عنوان یکی از اقلام پر مصرف خانوارهای ایرانی به شمار می رود بطوریکه افراد حاضر نیستند بدون استفاده از این لوازم در جمع حاضر شوند و عدم استفاده از آن را به عنوان نقص و عیبی در خود تلقی می کنند.

 

با عبور از خیابان های پرتردد شهر بخصوص محدوده معروف به (عراقی ها) در خیابان طالقانی شهر سنندج، دستفروشانی به چشم می خورند که بساط لوازم آرایش را روی پارچه ای آلوده در کف خیابان پهن کردهاند و با قیمت های بسیار کم انواع لوازم آرایش را که به ظاهر مارک های معروفی هم دارند، می فروشند.

 

آنچه که در اطراف این دستفروشها بیشتر به چشم می آید ازدحام دخترهای کم سن و سالی است که با اشتیاق فراوان تعداد زیادی لوازم آرایش را به دست گرفته اند و خیال می کنند چون مارکهای عرضه شده شبیه مارکهای اصل است چه سودی کرده اند غافل از اینکه پوست و زیبایی خود را در معرض خطری گاه جبران ناپذیر قرار داده اند.

 

کشور ما یکی از پرمصرف ترین لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی است و این موضوع باعث شده تا افراد سودجو که در این زمینه فعالیت دارند با تولید و عرضه مواد آرایشی ارزان قیمت به بازارهای کشور، درآمدهای کلانی برای خود به ارمغان بیاورند.

 

افراد متقلب در زیرزمینها و کارگاههای غیرمجاز شهرهای مرزی ترکیه و ایران به تهیه و تولید لوازم آرایشی پرمصرف همچون کرم پودر، ریمل و پنکیک با جعل مارکهای معروف پرداخته و تولیدات خود را به بازارهای مصرف به فروش می رسانند.

 

باید توجه داشت واکنش حساسیتی، یکی از شایع ترین عوارض استفاده از انواع لوازم آرایشی است. سوزش، خارش، خشکی و قرمزی همگی از نشانه های حساسیت است و در ترکیبات غیراستاندارد این واکنشها بیشتر است.

 

 التهاب و تحریک مداوم پوست در پی استفاده پی در پی از لوازم آرایشی در طول زمان می تواند به پدیده شایع پیری زودرس پوست بینجامد.

 

آرایش های خشن و تند مشخصه زنان بی اعتماد به نفس است

روانشناسان، استفاده بیش از حد جوانان امروز از لوازم آرایشی را نشانه اعتماد بنفس پایین آنان می دانند بطوریکه افرادی که هنوز به خودباوری اجتماعی و شخصی نرسیده اند از آرایش های خشن و تند به منظور جلب توجه و بالا بردن حس اعتماد به نفس خود استفاده می کنند.

 

در این میان دختران نوجوان تصور می کنند که آرایش، پوشاننده نقص آنهاست و صورت آنها هر چند که بی عیب و نقص هم باشد اما آن را دارای معایب بزرگ تصور می کنند و در نتیجه برای حل مشکل، رو به استفاده از لوازم آرایشی می آورند.

 

بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می شوند بطوریکه تقریبا بازار لوازم آرایش در در انحصار چین، تایلند و ترکیه قرار گرفته است.

 

در این کشورها مارک های معروف آمریکایی و اروپایی به طرز ماهرانه ای جعل شده و بدون هیچ اطلاعی از میزان سلامتی و بهداشتی بودن آنها، روانه بازار ایران می شوند.

 

این خبر زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد!

 

طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند.

 

سالانه گزارش های متعددی از مراکز بهداشتی دریافت می شود که حکایت از خطر بالقوه این کالاها برای سلامتی مصرف کننده ایرانی دارد.

 

به هر حال، استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی؛ امروزه برخی از دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جزء لاینفک زندگی خود می دانند و این تمایل باعث شده کشورمان تبدیل به دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان شود.

 

از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایشی نیز به 15 سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند.

 

ابعاد روانی تاثیر زیادی در استفاده از این حجم لوازم آرایش در بین زنان دارد بطوریکه بسیاری از دختران برای پوشاندن عیب و نقص در چهره خود به دامان لوازم آرایش پناه می برند و از طرفی تغییر ملاک های ازدواج و همسر گزینی هم چندان بی تاثیر در این معضل نیست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار