15. شهريور 1399 - 9:55   |   کد مطلب: 7463
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مطرح کرد:
بزرگترین هدف ما، بازیابی هویت زن مسلمان است
مخرج مشترک مسائل فرهنگی زنان جهان اسلام، بحث بحران هویت دینی و اجتماعی آن‌هاست که در معرض تهدید فرهنگی غرب بوده‌اند و ضربه‌های فرهنگی زیادی به آن‌ها و کانون خانواده‌های آنان وارد شده است.
بزرگترین هدف ما، بازیابی هویت زن مسلمان است

به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس، پس از انقلاب اسلامی ایران و گسترش ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن در جهان و در حقیقت تعریفی که اسلام ناب از جایگاه انسان به دنیا عرضه کرد، موجی از علاقه و حقیقت‌جویی را در جوامع اسلامی و سایر کشورهای جهان به راه انداخت.

تا پیش از انقلاب 1357 معادلات غرب برای پیشرفت صنعتی به‌گونه‌ای بود که تمام آنچه که در اسلام، یک ارزش تلقی می‌شد را در خدمت اهداف اقتصادی خود استفاده می‌کرد؛ جایگاه زنان و کانون خانواده نیز همین روزگار را می‌گذراند و در نهایت همین نزاع پنهان فرهنگی بین مفاهیم اسلامی و ضدارزش‌های غربی منجر به ارائه راه‌کارهای فرهنگی از هر دوطرف برای پیشبرد اهداف خود در جهان شد.

در این میان ایران، به منظور گسترش پرتو اسلام و تحکیم همگرایی و پیوندهای اسلامی، دینی و معنوی در جوامع دیگر به راه‌اندازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدام کرد تا انعقاد و پیگیری‌ قراردادهای فرهنگی به طور جدی‌تری دنبال شود.

مرکزی برای عرضه اندیشه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی

در همین رابطه صديقه حجازی مدیر کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار طنین یاس گفت: دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی تنها سازمان رسمی کشور است که فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور پیگیری می‌کند.

 

وی افزود: این سازمان با دربر داشتن بیش از 70 نمایندگی در خارج از کشور، ماموریت جمهوری اسلامی ایران را در بخش‌های فرهنگی عهده‌دار بوده و از آنجایی‌که تعداد قابل توجهی از مخاطبین نمایندگی‌های فرهنگی ما در خارج از ایران، زنان و دختران هستند، این سازمان اقدام به راه‌اندازی اداره کل زنان و خانواده کرد.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان همچنین افزود: اداره کل زنان و خانواده، مسئولیت بسترسازی برای تعاملات فرهنگی بین زنان ایرانی و سایر کشورها را دارد و عرضه اندیشه های فرهنگی انقلاب اسلامی به کشورهای دنیا از بزرگترین اهداف این اداره است.

دوره‌های مطالعاتی بانوان فرهیخته جهان اسلام

حجازی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در عرصه بین الملل با اشکال مختلف و با استفاده از ابزارهای متعدد فرهنگی صورت می‌گیرد، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک فرهنگی، تبادل هیئت‌های فرهنگی، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های مشترک، اجرای برنامه‌های هفته‌ دوستی زنان ایران و کشورهای دیگر، برگزاری دوره‌های مطالعاتی بانوان فرهیخته جهان اسلام و انواع برنامه‌های فرهنگی دیگر را از جمله فعالیت‌های این اداره هستند.

وی اظهار داشت: ما تقریباً با اکثر کشورها به ویژه کشورهایی که نمایندگی رسمی فرهنگی و رایزنی در آن‌ها داریم، این ارتباط را برقرار می‌کنیم و در کشورهایی که نمایندگی فرهنگی نداریم هم این ارتباط از طریق سفارت‌خانه‌ها و سایر مراکز فعال جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر، مانند مجمع اهل‌بیت، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، حفظ می‌شود.

دبیر اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی، همچنین اظهار داشت: در حوزه آسیا با تمامی کشورهای همسایه، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیا میانه و شرقی مانند چین تایلند، اندونزی، مالزی و فیلیپین در ارتباط هستیم.

وی کشورهای شبه قاره‌ای را هم در ارتباطات فرهنگی با ایران معرفی کرد و افزود: کشورهایی مانند پاکستان، هند، سریلانکا و بنگلادش در تعاملات فرهنگی با ایران قرار دارند و در حوزه آفریقا با کشورهای زیادی از جمله سودان، مصر، تانزانیا، کنیا و کشورهای دیگر آن ارتباط گسترده‌ای داریم.

با وجود اسلام ستیزی غربی، مردم اروپا به اسلام علاقه‌مند شده‌اند

دبیرکل جمعیت زنان انقلاب اسلامی با اشاره به موج اسلام خواهی در کشورهای اروپایی، گفت: در اروپا هم نمایندگی فرهنگی داریم اما به‌دلیل جریان اسلام‌ستیزانه حاکم بر فضای غرب و همچنین ایران‌ستیزی که دارند، زمینه فعالیت برای ما در آن‌جا مانند آسیا و آفریقا نیست؛ با این حال، علاقه‌مندی مردم این کشورها به آشنایی با فرهنگ اسلامی_ ایرانی به‌گونه‌ای است که علی‌رغم تمام محدودیت‌ها فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد.

حجازی تأکید کرد: سایر مراکز و شخصیت‌های کشورهای اروپایی هم که در کشورشان مرکز رسمی برای ارتباط با ما ندارند، خودشان برای تعاملات فرهنگی به ما مراجعه می‌کنند.

موج تخریب اسلام و حجاب در اروپا، نتیجه معکوس داشت

وی در مورد گسترش حجاب و مبارزه با محدودیت‌هایی که زنان محجبه در برخی کشورها دارند، بیان کرد: در خارج از کشور موج گرایش به حجاب بین بانوان مسلمان بسیار زیاد است و بانوان مسلمان زیادی در جهان هستند که تاکنون آشنایی زیادی با مکتب فکری خودشان نداشته‌اند اما با انقلاب اسلامی جریان بازگشت به هویت اسلامی در جوامع اسلامی ایجاد شده است.

حجازی تشریح کرد: این جریان باعث شده که بانوان زیادی به حجاب گرایش پیدا کنند و این موضوع درباره بانوان غیر مسلمان‌ نیز صدق می‌کند و می‌توان گفت جریانی که برای تخریب اسلام و محدودیت و ممنوعیت حجاب در کشورهای به‌خصوص اروپایی راه انداخته شد، نتیجه معکوس داشته و گروه‌های زیادی از بانوان غیرمسلمان را به شناخت و حقیقت‌یابی این موضوع علاقه‌مند کرد.

این فعال سازمان‌های مردم نهاد، گرایش زنان غربی به اسلام را نتیجه انقلاب اسلامی دانست و افزود: مطالعات و آشنایی زنان با حقوق و حرمت زن در دین مبین اسلام، منجر به اسلام‌گزینی بسیاری از این بانوان شد.

 

مخرج مشترک مسائل فرهنگی زنان جهان اسلام

وی درباره وضعیت فرهنگی و اجتماعی زنان کشورهای مختلف جهان، اظهار داشت: در مناطق مختلف دنیا، مشکلات فرهنگی متفاوتی وجود دارد و نقطه مشترک مسائل فرهنگی زنان دنیا به ویژه زنان جهان اسلام، دور ماندن از هویت اسلامی این بانوان است.

مدیرکل موسسه فرهنگی ندای بشرا با اشاره به اجماع 1200 نفر از بانوان فرهیخته جهان اسلام در اجلاس بزرگ زنان و بیداری اسلامی، گفت: در این اجلاس جهانی مقام معظم رهبری به یک نکته کلیدی اشاره کردند، که امروز بزرگ‌ترین وظیفه زن مسلمان بازیابی هویت اسلامی خود و تلاش برای گسترش هویت اسلامی در نسل جوان امروزی است.

وی افزود: مخرج مشترک مسائل فرهنگی زنان جهان اسلام، بحث بحران هویت دینی و اجتماعی آن‌هاست که در معرض تهدید فرهنگی غرب بوده‌اند و ضربه‌های فرهنگی زیادی به آن‌ها و کانون خانواده‌های آنان وارد شده است.

حجازی در پایان گفت: بزرگ‌ترین گامی که می‌توان در مقابل تهاجم فرهنگی غرب برداشت، تلاش ما برای بازیابی هویت اسلامی خود و انتقال آن به نسل آینده خواهد بود.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار