30. مهر 1394 - 10:12   |   کد مطلب: 7729
این روزها در سوگواری سرور و سالار شهیدان، بانوان همدانی در عزاداری باشکوه خود در هیئت خادم الزهرا (س) عزاداری زینبی را ترتیب داده‌اند.
عزاداری پرشور بانوان همدانی در تسلای زینب‌ (س)

به گزارش شبنم ها به نقل از   فارس ، بار دیگر ماه عزای امام حسین (ع) فرا رسید و همه اقشار جامعه علاوه بر دهه نخست محرم، دو ماه به سوگواری شهدای کربلا خواهند نشست.

بانوان همدانی نیز این روزها همراه با فرزندان خود در هیئت منتسب به بانوان با عنوان خادم الزهرا (س) عزاداری باشکوهی را ترتیب داده‌اند به طوری که این هیئت هر روز میزبان بسیاری از بانوان است.

عباسیه جولان این روزها بر در و دیوار خود پرچم‌های عزا را برافراشته و ضمن قرائت زیارت عاشورا، مداحی و سینه‌زنی هم دارد که دیگر نه تنها بانوان همدان بلکه از روستاها و شهرهای حاشیه شهر نیز مهمان این هیئت حسینی هستند.

روزهای بارانی محرم این روزها میزبان بانوانی است که به عشق تسلای دل حضرت زینب (س)، راهی این عباسیه شده و در غم شهادت امام حسین (ع)، میهمان بانی مجالس حضرت زهرا (س) می‌شوند.

قبل از راه‌اندازی این هیئت، بانوان همدانی باید در مجالس خانگی و یا مساجد و هیئات دیگر حضور یافته و عزاداری می‌کردند اما حدود 10 سال است که این هیئت پا گرفته و بانوان علاقه‌مند به عزاداری در محفلی زنانه، مشتاقانه در این مراسم حضور می‌یابند.

سردر ورودی هیئت خواهران خادم‌الزهرا (س) در منطقه جولان جمله «به مجلس عزای سالار شهیدان عالم، قتیل‌العبرات حسین(ع) خوش آمدید» نصب شده است؛ هر کسی با ورود در این هیئت در گوشه‌ای نشسته و دل در گرو حسین (ع) داده و اشک ماتم در عزایش از دیدگان جاری می‌شود.

این هیئت خادمانی دارد که از هنگام ورود تا خروج عزاداران و شرکت‌کنندگان در این هیئت را همراهی کرده و سعی در برگزاری باشکوه مجالس ائمه اطهار (ع) دارند.

بر این اساس یکی از خادمان این هیئت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، عشق و ارادت مردم به این هیئت را وصف ناشدنی دانست و گفت: این هیئت از ابتدا با برپایی مراسم زیارت عاشورا در روزهای سه‌شنبه برپا شد که با شناخته شدن در بین مردم، همه مراسمات ولادت و شهادت ائمه (ع) در آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود چنین محفلی در شهر همدان نیاز بانوان این شهر بود، تصریح کرد: از روزهای اول این هیئت جایگاه خود را یافت و به مدد ائمه (ع) هر روز بر خیل مشتاقان در این عباسیه افزوده می‌شود.

خادم هیئت خادم الزهرا (س) تصریح کرد: این هیئت به صورت مردمی و با نذورات آنها اداره می‌شود و خود مردم بانی اصلی تشکیل این محفل گرم هستند.

وی با بیان اینکه در دهه اول محرم این هیئت میزبان بسیاری از بانوان همدانی است، گفت: علاوه بر همدان از روستاها و شهرهای دیگر نیز در این محفل حاضر شده و ضمن ادای نذورات در مراسم شرکت می‌کنند.

*شور حسینی هر سال بیش از گذشته فراگیر شده است

در ادامه یکی بانوانی که در این مراسم حضور می‌یافت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سال‌هاست دهه اول محرم را تنها در این هیئت سپری می‌کند، افزود: من پا درد دارم و در مراسماتی که در نقاط مختلف شهر برپا می‌شود، توان شرکت ندارم، اما این مراسم به قدری بر دل من نشسته که حضور در آن را از دست نمی‌دهم.

وی با چشمانی اشکبار از فزونی گرفتن هر ساله عشق امام حسین (ع) در دل‌های مردم گفت و تصریح کرد: در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این هیئت، این چنین شلوغ نبود اما چند سالی است که با حجم انبوه شرکت‌کنندگان بسیاری در حیاط عباسیه نشسته و از مداحی و قرائت زیارت عاشورا بهره می‌برند.

یکی دیگر از بانوان با بیان اینکه وجود چنین محفل عزاداری برای زنان ضروری بود، گفت: فضای باز عباسیه و اینکه بانوان به راحتی به همراه فرزندان در این مراسم حضور یابند، از محسنات این هیئت است.

وی با اشاره به سخنرانان برجسته‌ای که در این هیئت ایراد سخنرانی دارند، بیان کرد: اساتید مختلفی از حوزه علمیه و دانشگاه در این مراسم حضور می‌یابند در روشنگری مباحث مختلف بسیار اثرگذار بوده و همین برای قشر زنان جامعه اهمیت دارد.

این بانوی همدانی فضای حاکم بر هیئت را فضایی مملو از عشق و ارادت به اهل بیت (ع) دانست و گفت: فضا و حس و حال مراسم به گونه‌ای است که هر فردی از آن بهره‌مند می‌شود.

هیئت‌های مذهبی در حفظ و صیانت از ارزش‌های دینی و اهداف اهل ‌بیت (ع) نقش موثری دارند که باید با مدیریت صحیح ضمن روشنگری ابعاد مختلف واقعه کربلا از یک سو و مقابله با بدعت‌ها و افکار منحرف از سوی دیگر، در حفظ شعائر اسلامی و گسترش عشق و ارادت به اهل بیت (ع) نقش سازنده خود را روشن‌تر از قبل ایفا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار