17. مهر 1399 - 11:33   |   کد مطلب: 7796
یک کارشناس ارشد شیعه شناسی گفت: زنانی که درعاشورا حضور داشتند از بهترین زنان عصر خویش بودند، حضرت زینب (س) و بانوان حرم که با نقش حمایتی همه جانبه خود به بهترین نحو امام حسین علیه السلام را در هدف خود یاری نمودند .
حضور بهترین زنان عصرامام حسین(ع) درکربلا/ وجودبت‌های مدرن، ویژگی زنان مؤمن را تغییر نداده

 به گزارش شبنم ها، حجت الاسلام علی ایوبی، کارشناس ارشد شیعه شناسی و یکی از کارشناسان ارشد معاونت پژوهشی مرکز مطالعات حوزه علمیه قم در گفت وگو با طنین یاس در مورد خصوصیات زنان مؤمنه و نقش حمایتی آنان در وظایف خطیری همچون عاشورا، گفت: خداوند در این خصوص در آیه 12 سوره ممتحنه شرایط یک زن مؤمن را توضیح می‌دهد و زنانی که می‌توانند با پیامبر بیعت نمایند را دارای ویژه ‌های خاصی برمی‌شمرد.

سه ویژگی زنان‌ مؤمنه از منظر قرآن

وی ادامه داد: شرط نخست، قرار ندادن شریک برای خداوند است، دومین شرط وفاداری این زنان به کانون خانواده است که از آنان خیانتی سر نزند و سومین نیز این است که حافظ حریم خانواده از جنبه‌های گوناگون باشند .

حضور بهترین زنان عصر امام حسین علیه‌السلام در کربلا

کارشناس ارشد معاونت پژوهشی مرکز مطالعات حوزه علمیه قم در خصوص نقش حمایتی زنان در واقعه عاشورا خاطر نشان کرد: زنانی که در عاشورا حضور داشتند از بهترین زنان عصر خویش بودند ، به طور مثال حضرت زینب سلام الله علیها و اهل بیت علیه السلام که با نقش حمایتی همه جانبه خود به بهترین نحو ممکن امام حسین علیه السلام را در هدف خود یاری نمودند .

زینب کبری سلام الله علیها روای و احیاگر قیام عاشورا

حجت‌الاسلام ایوبی اظهار کرد: با اینکه امام حسین علیه‌السلام قیام کردند، اما حضرت زینب سلام الله علیها بودند که با افشاگری‌های خود این قیام را زنده نگه داشت چرا که در ظهر عاشورا همه مردان شهید شده بودند و امام سجاد علیه‌السلام در بستر بیماری بود .

وی خاطر نشان کرد: تنها شخصی که قیام امام حسین علیه‌السلام را زنده نگه داشت و نگذاشت آن قیام عظیم از بین برود و از خاطر دور نشود سخنرانی‌های بی‌نظیر حضرت زینب سلام الله علیها بود که قیام را حمایت و هدایت می‌کرد.

این کارشناس ارشد شیعه شناسی افزود : حضرت زینب سلام الله علیها با خطبه‌های روشنگر خود قیام و واقعه عاشورا را به همگان بازگو کرد و در آن برحه تاریخی نقش بی‌نظیری از حمایت و روشنگری را در خاندان امامت به تصویر کشید.

وجود بت‌ها مدرن، ویژگی زنان مؤمن را تغییر نداده است

وی ادامه داد: امروز نیز، زنان مؤمنه دارای سه خصوصیت ایمان بخ خدای واحد، وفاداری به همسر، حفظ کیان خانواده هستند و البته می‌بایست توجه داشته باشیم که بت‌ها تغییر کرده‌اند و به دقت نظر و هوشمندی بیشتری در این خصوص نیاز است .

حجت الاسلام ایوبی گفت: شبکه‌های اجتماعی، ماهواره ها،  عدم توجه به مسائل دینی و .. همه و همه متاسفانه بت‌های امرزه برای ما هستند که می‌توانند زنان را از حریم امن خانواده دور نمایند .

وی گفت: گاه حتی دیده می‌شود اشخاصی به عنوان بت در اذهان عمومی دیده می‌شوند، اشخاصی که هیچ نشانه‌ای از انسانیت در وجود آنان دیده نمی‌شود .

 

بانوی آگاه، ملزوم رسیدن خانواده به ساحل آرامیش

حجت‌الاسلام ایوبی خاطرنشان کرد: در این میان، نقش زن مسلمان به عنوان حمایت‌گر و هدایت گر خانواده خود را بروز می‌دهد و خانواده‌هایی به ساحل امن آرامش دست خواهند یافت که بانوان آگاه آن را  حمایت وهدایت کند .

وی تصریح کرد: توجه زنان به بنیان خانواده، وفاداری و استحکام آن از جمله مواردی است که در سوره ممتحنه به آن اشاره شده است و از جمله عوامل مهم درجامعه امروزی به شمار می‌رود .

این کارشناس ارشد شیعه شناسی افزود: همانطور که در زمان پیامبر (ص) زنان مومنه با خصوصیات خود توانستند با پیامبر بیعت کنند، در حال حاظر نیز با رعایت همان شرایط در حال حاظر می توانند نقش آفرینی موثر در عرصه های زندگی داشته باشند .

حفاظت و حمایت از حریم خانواده، وظیفه مهم امروز زنان

حجت‌الاسلام ایوبی خاطر نشان کرد: امروزه حفاظت و حمایت از حریم ها، خصوصا حریم خانواده از جمله مهمترین وظیفه زن مسلمان شمرده می‌شود چرا که امروزه دزدی از حریم ها اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: با توجه به این موارد جامعه از هم هرج و مرج و گسسته شدن نجات پیدا خواهد کرد و همان طور که می‌دانیم در آیات و روایات فراوان بر اهمیت نقش خانواده تاکید شده است .

این کارشناس ارشد شیعه شناسی گفت: چنانچه امام حسین (ع) برای حکومت جنگ نکرد، چرا که خانواده، زن و کودکان خرد سال خود را به همراه داشت  .

وی ادامه داد : در عاشورا زنان روحیه جنگاوری مردان خود را بالا می‌بردند و با  همین عمل کمک بسزایی به جهت بخشیدن جنگ داشتند .

حجت‌الاسلام ایوبی افزود: وجود زنان اهل بیت امام حسین علیه السلام با نقش بیدارگری آنان در روز عاشورا و بعد از آن نقش حمایتی آنان روحیه مضاعفی را بر لشگریان امام حسین(ع) داشتند.

وی درپایان  گفت: بعد از عاشورا نیز نقش حضرت زینب (س) بر همگان مشخص است نقشی که حفظ این واقعه عظیم و روشنگری تمام افکاررا بر عهده داشت، به طوری که این سخنرانی‌های کوبنده موجب شد تا قیام امام حسین علیه‌السلام ابتر نماند و به سرانجام مورد نظر خود دست یابد .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار