9. بهمن 1398 - 9:49   |   کد مطلب: 7832
دختران معتاد تهدیدی برای نسل آینده
رواج مصرف قلیان میان دختران؛ از تن فروشی تا مصرف شیشه
مسئول مرکز درمان سوء مصرف مواد سینا با بیان اینکه اعتیاد در دختران، نسل آینده را تهدید می کند، گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان توسط دختران موجب پرکاری و اجبار جنسی و تن فروشی در آنها می شود
دختران معتاد تهدیدی برای نسل آینده

به گزارش شبنم ها به نقل از  طنین یاس، مجید مزینانی؛ پزشک عمومی، در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، با بیان اینکه اعتیاد، بیماریهای خاص و رفتارهای پرخطر جنسی سه ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند، گفت:  توجه ویژه به این سه ضلع صیانت اجتماعی را در پی دارد.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه سیگار شایع ترین اعتیاد در زنان در مرحله نخست و الکل در مرحله بعدی و سپس تریاک وشیشه است؛ افزود: در سال های اخیر اعتیاد به سیگار و شیشه در زنان نسبت به گذشته روند رو به رشدی را نشان می دهد

مزینانی با بیان اینکه در حال حاضر سن شروع به مواد مخدر 15 تا19 سالگی است، اظهار کرد: سن20  تا 36 سالگی بیشترین درصد زنان معتاد را تشکیل می دهند و در شهرهای کوچک زنان بیشتر اعتیاد خود را پنهان می کنند.

مسئول مرکز درمان سوء مصرف مواد سینا  با اشاره به اینکه مصرف سیگار و قلیان در میان دختران در حال افزایش است، گفت: 83 درصد زنان قبل از معتاد شدن به مواد مخدر قلیان و سیگار استفاده می کنند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر بر زنان متفاوت از مردان است، خاطرنشان کرد: معضل اعتیاد بر زنان بسیار سریع تر از مردان رشد می کند.

وی با بیان اینکه اعتیاد با خود مشکلات جنسی زنان معتاد ارتباط مستقیم دارد، اظهار کرد: گرایش افراد از جمله زنان به اعتیاد بیشتر با نشاط و تفریحات جامعه مرتبط است ضمن اینکه در ایران، تن فروشی با اعتیاد شدید همسران خلافکار ارتباط دارد و در صورت اعتیاد مرد زن علی رغم معتاد بودن اقدام به تن فروشی کند.

مزینانی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان توسط دختران موجب پرکاری و اجبار جنسی می شود، بیان کرد: دختران معتاد در مکان ها، افراد و شرایط خطرناک اقدام به برقراری روابط جنسی می کنند به همین دلیل بسیاری از رفتارهای جنسی از درون مواد محرک سرچشمه می گیرد.

این پزشک عمومی با اشاره به انگیزه مردان برای معتاد کردن همسران خود برای از بین بردن نگرش منفی زنان نسبت به مواد مخدر گفت: مرد با معتاد کردن همسرش موجب قطع سرزنش های همسرش نسبت به خود می شود و این گونه به راحتی می تواند مواد مخدر را مصرف کند.

مسئول مرکز درمان سوء مصرف مواد سینا  همچنین تصریح کرد: حتی در تحقیقات انجام شده برخی از مردان معتاد پر خطر و اوباش سعی می کنند با معتاد کردن همسران خود از آنان درآمد زایی داشته باشند و آنان را وادار به تن فروشی کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان از ترس انگ اجتماعی سعی در استفاده از مواد مخدر به دور از نگاه سرزنش بار دیگران دارند، گفت: بیش از 50 درصد از زنان معتاد از نظر اقتصادی به یک مرد وابسته هستند و بیشتر این مردان هم معتادند و به ازای مواد ارائه شده از آنان بهره برداری می کنند که این مورد سبب بروز مشکلات بهداشتی اجتماعی و برای زنان می شود.

این پزشک عمومی با بیان اینکه 60درصد مردان معتاد متاهل هستند، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد زن به دلیل وابستگی به مرد محبوبی ادامه اعتیاد خود می شوند که بیشتر زنان و دختران توسط مرد خود معتاد می شوند.

وی همچنین افزود: در حال حاضر شمار زنان افسرده نسبت به مردان 2 برابر است که این مشکلات از عوامل خطر ابتلا به اعتیاد است.

مسئول مرکز درمان سوء مصرف مواد سینا  با تاکید بر اینکه اعتیاد در زنان باردار مشکل مضاعفی است که خطراتی را هم برای نسل های آینده منتقل می کند، گفت: زنان معتاد علاوه بر آسیب رساندن خود به جنین هم آسیب وارد می کنند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه در حال حاضر پدیده نوظهوری بنام زنانه شدن فقر روبرو هستیم، بیان کرد: این پدیده درمیان برخی از زنان سرپرست خانوار دیده می شود.

وی با توجه به اینکه افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روان گردان بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: در چنین شرایطی پنهان کاری و نگاه نامناسب جامعه به این دختران و زنان شرایط را برا این گروه از زنان را بغرنج تر می کند .

مسئول مرکز درمان سوء مصرف مواد سینا  با اشاره به اینکه زنان 10برابر مردان آمادگی آلودگی به ویروس ایدز را دارند، گفت: کم توجهی و بی برنامگی در قبال زنان معتاد آتش ویرانگر در اشاعه ایدز در کشور بهمراه دارد.

این پزشک عمومی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند و این عمق فاجعه را در آسیب رسانی خانواده ها را نشان می دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار