3. آذر 1394 - 9:14   |   کد مطلب: 8151
قائم مقام نظام پرستاری مطرح کرد: در بعضی مواقع مشاهده می‌کنیم که پرستاران در اتاق جراحی مورد توهین کادر پزشکی قرار می‌گیرند و این موارد برای زنان بیش از مردان رخ میدهد که این نشات گرفته از مدیریت وزارت بهداشت است.
زنان پرستار بیش از مردان مورد خشونت قرار می گیرند

به گزارش شبنم ها وبه نقل از زنان خبر محمد شریفی‌مقدم قائم مقام نظام پرستاری در نخستین نشست خبری خود با اشاره به مشکلات جامعه پرستاری بیان کرد: پرستاران در ۶ ماه نخست خدمت خود مورد خشونت قرار می‌گیرند به طوریکه ۷۹ الی ۸۰ درصد این پرستاران با خشونت‌های کلامی و ۳۰ درصد نیز با خشونت‌های فیزیکی مواجه می‌شوند.

وی افزود: کسانی که قدرت را در وزارت بهداشت در دست دارند منابع را نیز به سمت خود می‌آورند و این منابع به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود در حالیکه رضایت گیرندگان خدمت منوط به رضایت ارائه دهندگان خدمت است و  قانون تعرفه‌های پرستاری از سال ۸۶ تاکنون و با وجود جلسات کارشناسی بسیار اجرا نمی‌شود.

شریفی مقدم ادامه داد: بهانه‌های مختلف آورده می‌شود ولی طرح تحول سلامت و یا طرح‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک شبه اجرا می‌شود در حالیکه در طرح تحول سلامت ۷ هزار خدمت تعریف شده بود ولی در تعرفه‌های پرستاری فقط ۲۵۰ خدمت تعریف شده است که به نفع بیمه، مردم و نظام سلامت است ولی آن را اجرا نمی‌کنند.

قائم مقام نظام پرستاری مطرح کرد: طبق استانداردها باید به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ۳ پرستار تربیت شود کما اینکه در آمریکا این آمار ۱۰ و در اروپا ۸ پرستار است، در مجموع باید میزان کنونی پرستاران کشور دو برابر شود.

وی گفت: در بعضی مواقع مشاهده می‌کنیم که پرستاران در اتاق جراحی مورد توهین کادر پزشکی قرار می‌گیرند و این موارد برای زنان بیش از مردان رخ میدهد که  این نشات گرفته از مدیریت وزارت بهداشت است زیرا اداره بیمارستانها علم مدیریتی است که متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

شریفی مقدم اظهار داشت: متاسفانه گروهی در وزارت بهداشت حاکم شدند که خود می‌برند و می‌دوزند در حالی که در تمام دنیا مشاهده می‌کنیم حتی اداره بیمارستانها نیز با مشارکت بیمار صورت می‌پذیرد. بنابراین در ایران مردم در بیمارستانها مهم نیستند و وزارت بهداشت فقط شعار آن را می‌دهد.

قائم مقام نظام پرستاری یادآور شد: وزارت بهداشت باید در وهله نخست پرستاران بیکار و پرستارانی که در شغل‌های دیگر مشغول هستند را جذب کند از طرفی هم سالانه ۹ هزار پرستار فارغ‌التحصیل می‌شوند حتی می‌توان از دانشجویان سال آخر پرستاری استفاد کرد بنابراین چرا به جای این روش‌ها طرح‌های دیگری به کار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند مُهر پزشک می‌خورد در حالیکه آن کار مربوطه را پرستار انجام می‌دهد ولی وقتی مُهر پزشک می‌خورد پول آن را پزشک دریافت می‌کند در حالیکه همان خدمت مثلاً ۱۰ هزار تومان پزشک دریافت می‌کند را می‌توان با تعرفه‌گذاری پرستاری به ۴ هزار تومان کاهش داد و به جیب پرستار ریخت تا انگیزه پیدا کند و بیمار نیز کمتر پول دهد ولی امروزه پزشکان از زحمت پرستاران پول درمی‌آورند و ریشه این مشکلات در سیستم پزشک‌سالاری وزارت بهداشت است. کما اینکه حتی پزشکان عمومی نیز با همین سیستم معیوب مشکلاتشان از جامعه پرستاری بیشتر است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار