23. آذر 1394 - 10:35   |   کد مطلب: 8375
آیا شما هم تصاویر کشف حجاب بازیگر نقش کیمیا را دیده اید ؟
 بازی خصوصی با مهراوه شریفی نیا!

به گزارش شبنم ها به نقل از تبیان، وقتی در فضای مجازی با عکس های بدون حجاب یک بازیگر یا حتی یک بانوی ایرانی روبرو می شوید، اولین چیزی که باید به ذهن برسد این است که آیا واقعا موضوع آنطور که نمود داده شده، است؟  برخی بدون صحت و سقم موضوع سریع اقدام به انتشار اینگونه مطالب می کنند، در حالی که اگر این موضوع صحت داشته باشد این کار اشاعه فحشا و شریک شدن در گناه آن فرد منتشر کننده خواهد بود  و اگر هم صحت نداشته باشد نشر اکاذیب و دامن زدن به شایعه است. البته کار وقتی سخت تر می شود که واقعا حرف از عکس های بی حجاب یک بازیگر باشد اما خبری از کشف حجاب نباشد یعنی در فضای بی در و پیکر و ناامن، فضای مجازی و الکترونیک، عکس های خصوصی یک بازیگر لو رفته باشد. اتفاقی که برای مهراوه شریفی نیا افتاده است.

چندی است که  عکس های بدون حجاب از این بازیگر که اکنون در سریال کیمیا خوش درخشیده است در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که مهراوه شریفی نیا کشف حجاب کرد! افراد هم بدون هیچ راستی آزمایی و رعایت اخلاق به این شایعه و انتشار عکس ها دامن می زنند. خبری که از ابتدا با شک نگارنده در صحت و سقم روبرو بود به ویژه با عدم واکنش رسانه ملی که معمولا در این بزنگاه ها از خود واکنش نشان می دهد.
موضوع پیش آمده اما از دسته سوم است عکس هایی منتشر شده است اما خبری از کشف حجاب نیست! شریفی نیا خود به این اتفاق واکنشی بسیار قابل تامل نشان داد:

متاسفانه امروز فضای مجازی عادت و زیست دیداری ما را عوض کرده است گویا دیگر مفهومی بعنوان کوتاه کردن نگاه برایمان معنی ندارد بلکه هر چه در فضای مجازی برایمان ارسال می شود یا با آن مواجه می شویم را به راحتی آنالیز کرده! و با دیگران نیز به اشتراک می گذاریم

"چه فرقى مى کنه؟ سرقت مسلحانه از بانک یا دستبرد زدن به فایل هاى شخصى کامپیوتر یک نفر و دستکارى عکس هاى آلبوم خصوصى. سرقت همون سرقته و سارق همون سارق.
صفحه ى اینستاگرام باعث شده من شما رو در بخش هایى از زندگیم شریک کنم، اما در همه ى عکس ها به قوانین، شئونات و اعتقادات خودم و جامعه احترام گذاشتم.حتى وقتى به مناسبت یک میلیونى شدن فیلمى از ساز زدنم در خونه منتشر کردم با رعایت تمام ضوابط بود.
متاسفانه این اولین بار نیست که به حریم شخصى افراد تجاوز مى شه.شش سال قبل شخصى تعدادى از عکس هاى کاملا خصوصى من رو در فضاى مجازى پخش کرد. برخى دیگر هم با دست بردن در عکس ها به این فضا دامن زدند. من ترجیح دادم براى ایجاد نشدن حاشیه سکوت کنم. اون شخص بیمار و تکثیرکنندگان حسابشان با خداست. "و خدا آگاه و ناظر بر همه ى ماست."
اما اینکه چرا امروز بعد از اینهمه سال دوباره باید موضوع عکس هاى شش سال قبل مطرح بشه برام عجیبه!
آیا حکم افرادى که در دست به دست کردن و به تماشا نشستن عکس هاى خصوصى و دستکارى شده ى دیگران شریک مى شوند با مال خرانِ اموالِ به سرقت رفته تفاوتى دارد؟
امیدوارم ما شبیه اون دسته از آدما نباشیم. ...
استفاده از واژه ى کشف حجاب براى عکس هاى شخصى که بدون خواست و رضایت کسى منتشر شده، درست نیست. "کاش بیشتر مواظب قضاوت هامون باشیم"

2- اخلاق؛ واکنش مهراوه شریفی نیا بیش از آنکه انسان را با کذب بودن خبر کشف حجاب او مواجه کند، متوجه رفتار زشت و بی اخلاق خودمان می کند!
اول از همه اینکه فضای مجازی اخلاق ما را در نگاه کردن عوض کرده است. موضوع نگاه و آنچه بدان نگریسته می شود فصل مهمی در احکام و اخلاق اسلامی دارد. اینکه باید به چه چیزهایی نگاه کنیم و نکنیم و نگاه های اشتباه چه اثرات سوء و عقوبتی دارد. غض بصر در اینباره از مسائلی است که حتما شنیده اید موضوعی که در آیات حجاب بدان اشاره شده است و از آن با عنوان حجاب چشم یاد می کنند.

متاسفانه امروز فضای مجازی عادت و زیست دیداری ما را عوض کرده است گویا دیگر مفهومی بعنوان کوتاه کردن نگاه برایمان معنی ندارد بلکه هر چه در فضای مجازی برایمان ارسال می شود یا با آن مواجه می شویم را به راحتی آنالیز کرده! و با دیگران نیز به اشتراک می گذاریم. در واقع مواجهه با پیام های غیر اخلاقی که از آسیب های اینترنت است ما را به خوبی  در بر گرفته و حتی رفتار اجتماعی ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
اما در مرتبه بعدی آسیبی که با آن روبرو هستیم بازی با آبروی دیگران است. گناه که بسیار مورد مذمت است و فضای مجازی محملی است که فضای جبران ناپذیری را برای آن رقم زده است با وجود شبکه های اجتماعی و خصوصیت سرعت  و گستردگی انتشار، اگر شما موردی را منتشر کنید که منجر به آبروریزی شخص شود جبران و جمع کردن آن از فضای مجازی شاید اینطور بتوان گفت که ممکن نیست. حال ما بسیار آسان خبر کشف حجاب یک بازیگر که حاوی عکس های خصوصی او نیز می باشد را به اشتراک می گذاریم که اگر واقعا صحت داشته باشد دچار گناه نگاه شده و اگر نداشته باشد و در اثر درز و لو رفتن اطلاعات باشد در گناه آبرو ریزی یک فرد سهیم شده ایم. خطایی که علاوه بر آبرو ریزی ممکن است در پی خود آسیب های روحی روانی و خانوادگی در پی داشته باشد.
مشکل دیگر در اینباره قضاوت است.همانطور که مهراوه شریفی نیا متن خود را به پایان برده است در جامعه امروزی به راحتی درباره یکدیگر قضاوت می کنیم، حتی تهمت می زنیم و غیبت می کنیم! متاسفانه این موارد بر خلاف نهی هایی که در سبک زندگی اسلامی از آنان شده است در جامعه امروزی، به  آداب رفتاری تبدیل شده است که نمونه ای از خود را در مواجه با این خبر و اتفاقات مشابه بارها نشان داده است. باید این نامه را نه خبر تکذیب یک کشف حجاب، که یک تلنگر به شیوه زیست مجازی و حقیقی مان بنگریم که آسیب های رفتاری و اخلاقی مان را به رخمان میکشد.

ما بسیار آسان خبر کشف حجاب یک بازیگر که حاوی عکس های خصوصی او نیز می باشد را به اشتراک می گذاریم که اگر واقعا صحت داشته باشد دچار گناه نگاه شده و اگر نداشته باشد و در اثر درز و لو رفتن اطلاعات باشد در گناه آبرو ریزی یک فرد سهیم شده ایم

3-مسئولان بخوانند! چرا وضعیت افکار عمومی در مواجهه با کشف حجاب به جایی رسیده است که با آن، با چنین رویکردی برخورد می کنند و حتی برخی آن را نه تنها بعنوان یک خبر که در جهت یک پز اجتماعی به کار می گیرند. متاسفانه مواجهه قشری از افکار عمومی با اینگونه مسائل که چندی پیش هم برای دو تن از بازیگران پیش آمد در حال تکرار است.

این مورد لزوم فرهنگ سازی در اینباره را در نهادهای برنامه ریز و ذی ربط می طلبد. علاوه بر این، نکته دیگری که نهادها و مسئولین باید درباره آن تامل کنند الگو سازی است. گاهی الگو سازی های اشتباه ما باعث می شود یک فرد بیش از آنچه بر اساس منطق و پتانسیل و جایگاه اوست در جامعه منشا اثر باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار