25. آذر 1394 - 10:38   |   کد مطلب: 8409
مراسمی با عنوان رونمایی از کتاب «گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران» دیروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
رونمایی از کتاب «گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران»

به گزارش شبنم ها به نقل از  «ایران» در این مراسم که جمعی از  فعالان مدنی، استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه زنان شرکت داشتند دکتر مصطفی معین، گفت: میزان  آسیب پذیری جوامع از تهدید‌ها و استرس هایی که انسجام اجتماعی را در معرض خطر قرار می‌دهد وابسته به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است،
وی  ادامه داد: به حاشیه راندن زنان، کودکان و کهنسالان، بیکاری، داشتن اقتصادی وابسته، افزایش جمعیت و فقر از شاخص‌های آسیب پذیری اجتماعی در کشور‌های جهان سوم هستند.
 دکتر معین  اعتیاد، بیکاری، خشونت، بی‌اعتمادی‌های اجتماعی، فقر اقتصادی و فساد را از مهمترین  مشکلات اجتماعی در جامعه ایران عنوان کرد و افزود: فقدان سیاست اجتماعی مشخص بر اساس پیشگیری از مشکلات و ارتباط نداشتن تحقیقات دانشگاهی با آسیب‌های اجتماعی از دلایلی هستند که منجر به ایجاد و افزایش مشکلات اجتماعی در ایران شده است.
این استاد دانشگاه درباره  شاخص‌های بحران حوزه  اجتماعی زنان، تصریح کرد: افزایش تعداد قربانیان آسیب‌های اجتماعی، کاهش سن آسیب دیدگان خشونت، اعتیاد و فحشا در میان زنان، افزایش میزان جرم و خودکشی، نابسامانی خانواده‌ها و افزایش شیوع اختلالات روانی  در میان زنان از شاخص‌های بحران در حوزه اجتماعی ایران هستند.
دکتر مصطفی معین در ادامه گفت: میزان مشارکت و حضور زنان ایرانی در ساختار قدرت از جمله در مجلس شورای اسلامی و دولت، نه تنها پایین تر از میانگین جهانی، بلکه حتی از کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، ترکیه و مصر خیلی پایین تر است.دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی، اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز  در این نشست گفت: تمام مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید مسائل اجتماعی را به شکل خاص ببینند. تجربیات نشان داده‌اند که ایجاد یک سازمان برای حل مشکلات اجتماعی کافی نیست و حل مشکلات اجتماعی نیازمند یک نگاه مشترک بین آحاد مردم و اراده جمعی است. این نگاه به صورت خاص در موضوع زنان مشاهده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه زمانی که مسائل اجتماعی را بررسی می‌کنیم اغلب رد پای زنان در آنها وجود دارد، بیان کرد: جامعه ایران باید هنگام ارزیابی‌های مسائل اجتماعی نسبت به زنان توجه ویژه داشته باشد.
دکتر بروجردی، اظهار کرد: زمانی که زنان در جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرند باید آنها را ابتدا در جایگاه روابط اجتماعی و سپس  در جایگاه تعیین منزلت و موقعیت بررسی کرد.
دکتر فاطمه جواهریان مدیر طرح کتاب «گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران» از  نویسندگان این کتاب و نشر نی تشکر کرد و گفت: کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران از 3 بعد خرد، متوسط و کلان تشکیل شده است و دارای 24 مقاله است.
وی تصریح کرد: محتوای این کتاب مقایسه‌ای است، به صورتی که در آن وضعیت زنان امروز نسبت به زنان دهه‌های گذشته و نسبت به وضعیت مردان بررسی شده است. همچنین در این کتاب تلاش شده وضعیت زنان ایران با کشورهایی که از نظر جغرافیایی به آن نزدیک هستند مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر جواهریان درباره محتوای کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران، بیان کرد: وضعیت سلامت و تحصیلی زن‌ها نسبت به زمان گذشته ارتقا یافته اما این وضعیت درباره  مردان جامعه ارتقایی نداشته و هنوز هم مردان از نظر شاخص‌های سلامت و تحصیلی وضعیت بهتری دارند بنابراین با تمامی این شاخص‌ها هنوز هم شکاف جنسیتی در ایران وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تحصیلات بیشترین فرصتی است که جامعه ایران در اختیار زنان قرار داده است، گفت: در عرصه خانواده نیز جایگاه زنان ارتقا یافته اما  آمارها نشان می‌دهد زنان ایران از نظر بهره مندی از لایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از کشور‌های افغانستان و پاکستان نیز وضعیت  نامناسب تری دارند.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار