1. شهريور 1399 - 10:39   |   کد مطلب: 9082
گفتگو با بانوی بسیجی کارآفرین در عرصه اقتصاد مقاومتی
زنانی که اقتصاد مقاومتی را معنا کردند/ کارآفرینی برای 13 نفر در روستایی کوچک
انسیه بابایی یکی بانوان کارآفرین درحوزه اقتصاد مقاومتی است که توانسته با کمی تلاش و خلاقیت و داشتن ایده ای نو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد وعلاوه بر ایجاد اشتغال برای تعدادی از بانوان روستایی شرایط اقتصادی خود را نیز به نوعی تغییر دهد.
 زنانی که اقتصاد مقاومتی را معنا کردند/ کارآفرینی برای 13 نفر در روستایی کوچک

این بانوی کار آفرین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبنم ها ضمن معرفی خود گفت: بنده انسیه میرزاعلی بابایی  فوق لیسانس اصلاح نباتات هستم تحصیلاتم را در رشته زراعت و اصلاح نباتات در  دانشگاه بوعلی سینا به پایان رساندم و  خرداد سال 94 موفق شدم در رشته اصلاح نباتات و در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه زنجان  فارغ التحصیل شوم.

وی افزود: محل زندگی ما روستای عبدالرحیم یکی از روستاهای استان همدان از  توابع بخش قهاوند است. والدینم  تحصیلات زیادی ندارند. اما هر دو آنها بسیار روشن فکر ، مهربان و مسئولیت پذیر اند و  در قبال تربیت و فراهم کردن زمینه رشد فرزندانشان از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

 

والدین بزرگترین نعمت الهی هستند

وی ادامه داد: پدر و مادرم بزرگترین نعمت یا نه بهتر بگویم بالاترین  رحمت خداوند در حق من و خواهر و برادرانم هستند. پدرم  مشغول شغل پر افتخار و برکت  کشاورزی و مادرم کدبانویی خانه دار است.

 بابایی در این گپ وگفت خودمانی با خبرنگار ما گفت: راستش حس می کنم هنوز راه درازی را برای  کسب موفقیت در پیش و رو دارم  اما خوشحال ام از اینکه توانستم به تعدادی از بانوان منطقه خودم کمک کنم تا بتوانند  وارد عرصه تولید و اشتغال شوند.

وی ادامه داد:باید بگویم من زمانی خواهم پذیرفت فرد موفقی هستم که توانسته باشم  کاری برای مردمم یا کشورم انجام داده باشم. کاری که اثر گذار باشد چه در زمینه فرهنگی ، اعتقادی و چه در زمینه اقتصادی  یا امور اجتماعی. البته با توجه به زمان زیادی که  در دانشگاه برای کسب اطلاعاتی در زمینه یک رشته علمی صرف کردم،طبیعی  است  که دوست داشته باشم این اثر گذاری با استفاده از علمی باشه که کسب کردم.

 

 

این بانوی بسیجی افزود:  من از قبل با بسیج محلات همکاری داشتم و از این طریق کاری که فکر می کردم  از من ساخته است برای مردمم انجام می دادم .اما به علت شرایط بد فارغ التحصیلان دانشگاهی حس خوبی نداشتم و گاهی حس می کردم  راه  را اشتباه انتخاب کردم  و بدتر اینکه علی رغم علاقه ای که به ادامه تحصیل  داشتم به دلیل شرایط اجتماعی جامعه از طرفی نیز برای درس خوندن بی انگیزه بودم تا اینکه به طور اتفاقی وارد مجموعه بسیج مهندسین  کشاورزی شدم .

 و این آشنایی این زمینه را فراهم کرد که انگیزه ای پیداکنم برای فعالیت در  روستای محل زندگی خودم و گاهی روستاهای اطراف؛ چرا که  من  همیشه آرزو می کردم که کشاورزی از رونق افتاده  هم روستاییانم و همینطور سایر کشاورزان دوباره احیا شود البته هنوز هم این آرزو جزو اولویت های من است چرا که تولید داخلی باعث عدم وابستگی به بیگانه گان خواهد شد.

 

این کارآفرین حوزه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بسیار متأسف می شوم وقتی  از کنار زمینهای وسیع کشاورزی عبور می کنم و بجای سرسبزی و شادابی با زمینهای خشک و تهی از محصول مواجه می شوم.

وی گفت: من از کشت زعفران شروع کردم به نظر من گزینه خوبی برای کسب درآمد بویژه با در نظر گرفتن شرایط فعلی و کمبود منابع آبی است من این کار را  انجام دادم و تنوانستم  کشت زعفران خوبی داشته باشم بنابراین تعدادی از بانوان روستا  را هم برای این اقدام مجاب کردم حدود 14 نفر علاقه نشان دادند و در زمینهای با مساحت کم کشت کردند.

بابایی تصریح کرد: به نظر بنده  این اقدام  در یکی دو سال آینده  زمینه تولید در سطح وسیع رو فراهم خواهد کرد.

وی افزود: پتانسیل دیگری که  در روستا وجود دارد  ومی تواند به یک فرصت شغلی تبدیل شود ایجاد سالن های پرورش قارچ است  البته باید در ابتدا زمینه آموزش بانوان رو به صورت عملی فراهم شود که خوشبختانه  کمک سازمان فنی و حرفه ای  بویژه همکاری خوب سرپرست سازمان این کار رابرای ما آسان  کرد.

انسیه میرزاعلی بابایی  یاد آور شد:  به لطف خدا در حال حاضر در روستای عبدالرحیم سالن کشت قارچ را دایر کردیم که 13 نفر از بانوان این روستا در اداره آن سهیم هستند. و آخرین اقدام تا به امروز این بوده که توانستیم یک صندق قرض الحسنه  را احداث کنیم که برای تامین اعتبار اولیه اش جهاد کشاورزی به ما کمک کرد.

وی ادامه داد: به عقیده من بانوان با وارد شدن در این عرصه ها می توانند به اقتصاد خود ، خانواده و اجتماع کمک کنند و همچنین این فعالیت ها باعث  می شود  از روزمرگی و انزوا خارج شوند و از اینکه در اجتماع نقشی دارند احساس رضایت داشته باشند. 

وی افزود: موضوعی که برای من از اهمیت بیشتری برخوردار است اینکه  زمینه تعامل و تعاون رو در بین بانوان روستایی فراهم کنیم چون فکر میکنم از این طریق بانوان می توانند به موفقیت های بزرگی  همچون ایجاد شرکت های تعاونی بین بانوان روستایی و ... دست پیدا کنند.

این کارآفرین بسیجی تصریح کرد : اگر زمانی حس کنم که فرد موفقی هستم ، اون رو  در درجه اول لطف خداوند می دا نم و بعد، حمایت ها و از خودگذشتگی های پدر و مادرم که همیشه احساس می کنم به آنها مدیون هستم. 

 وی افزود: اگر حس کنم کاری که انجام می دهم مفید هست ،حاضرم سخت کار کنم . سختی هر کاری با امید به نتیجه رسیدن اون سهل خواهد شد.

ای بانوی بسیجی ادامه داد: امیدوارم به لطف خداوند و با مرور زمان شرایط مطلوب تر شود.                                                                                                                                                                        من فکر می کنم هر انسانی  که وارد  این کره خاکی می شود خواه ناخواه ،طبیعت و اجتماعات بشری رو متآثر می کند حال اگر این تاثیر منفی باشه تعادل دنیاو نظم طبیعت رو بر هم می زند و اگر اثر مثبت باشد  (در جهت موافق قوانین خلقت) ثبات نظم و حفظ تعادل  رو تضمین و  شکوه بشریت رو برجسته تر می کند.

انسیه بابایی گفت: من همیشه آرزو کردم که در دنیا اثر مثبتی داشته باشم.  حتی اگر من تنها خودم رو تقویت کنم و به رشد برسم  در همه شئون باز هم اثر رو خواهم داشت.  در شرایط فعلی شاید راهی که به فکرم رسید تا رشد کنم وارد شدن بر این عرصه بود  و مهمتر اینکه من لطف خداوند رو همیشگی می دونم گاهی از شرایط شکوه میکنم . اما  بعد خودم رو تصلی میدم با این حقیقت که خداوند همیشه حواسش به بنده هاش هست.         

                                                                                                                                                                                                                وی خاطر نشان کرد: آشنایی و همکاری با افرادی که از عمق وجود برای خدا و مردم کار می کنند و  پر از انرژی و نشاط هستند، باعث انگیزه و نشاط  در انسان می شود و من به مصاحبت با چنین افرادی افتخار میکنم.

انسیه بابایی ادامه داد: من وارد هر عرصه ای  شوم از حمایت همه جانبه والدینم بهره مند هستم و این یعنی خوشبختی!

وی داشتن بصیرت را که از مطالبات رهبری از عموم ملی ایران هست برای بانوان جامعه ضروری دانست و افزود: بصیرت با مطالعه، نداشتن تعصب، منطق و استدلال قوی و قدرت بالای تفکیک صحیح از نا صحیح بدست می آید.

 

برخی مشاغل برای بانوان موجب از دست دادن وجه زنانگی است

 بابایی با بیان اینکه بانویی که حضور پررنگ در اجتماعی داشته باشد در آفرینش حماسه سیاسی هم دخیل خواهد بود گفت: برخی بانوان عقیده دارند با ورود به برخی مشاغل حضور اجتماعیشان پرنگ تر خواهد شد در حالی که به عقیده بنده  برخی از مشاغل برای خانم ها موجب ازدست دادن وجه زنانگی  و آسیب پذیری  روحیه زنان خواهد شد.

 وی ادامه داد: شغل یک بانو باید طوری باشد که تمام شئون شخصیتی او را حفظ ، بلکه برجسته تر کند و در واقع  آسیبی به مسئولیتهای اصلی او از جمله مادری و همسری  نزند و عین حال بتواند در زمینه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثر گذار باشد. چرا که این زمینه ها بی ارتباط با هم نیستند. در هر صورت من فکر میکنم اشتغال زنان روستایی به عرصه تولید ،اون هم تولید غذایی چنین ویژگی هایی را خواهد داشت.

این بانوی کار آفرین کلامش را با پیشنهادی به بانوان ایران زمین پایان داد و گفت: به عنوان یک بانوی ایرانی به خواهران بزرگوار خودم پیشنهاد میکنم با مطالعه، کسب بصیرت، تقویت عقاید، حضور پرشور در اجتماع داشته باشند و با یاری و همدلی دست به دست هم برای ایرانی  آبادتر از نظر فرهنگی اعتقادی و اقتصادی تلاش کنند چرا که بانوان سرزمین من نقش بزرگی در اقتصاد دارند باید راه پررنگ کردن این نقش رو پیدا کنند.

بابایی در پایان این گپ و گفت  خودمانی اینگونه از آرزو هایش گفت که: من آرزو دارم  ایران ما به برکت خون شهدا و تلاش مردم عزیر سبز سبز سبز باشد و اینکه حداقل مردم روستایی از نظر تمامی زمینه ها  بویژه اعتقاد و اقتصاد قوی باشند؛ اقتصادی که رنگ آن در کل کشور  پر رنگ جلوه کند و جوانان روستایی سراغ سرگرمیهای کاذب نروند .

و من خوشحال خواهم شد که به عنوان عضوی کوچک در جهت این رشد مؤثر باشم البته کارهای زیادی می توان  در روستا انجام داد تا به این هدف رسید اما باید بررسی و مطالعه کرد .

دیدگاه شما

آخرین اخبار