13. خرداد 1399 - 12:11   |   کد مطلب: 9454
امروزه آرایش کردن بخش جدایی ‌ناپذیر زندگی بیشتر زنان و دختران جوان شده است، زنان در کشورهای مختلف، با سطح اقتصادی و اجتماعی متفاوت به مصرف مواد آرایشی می‌پردازند. اما مصرف این مواد در کشورهای جهان سوم به‌خصوص ایران بسیار گسترده است، تابناک همدان طی یک نظرسنجی از دختران وزنان، به این موضوع پرداخته است.
چه اجباری زنان را وادار به آریش می کند؟/ کاهش سن آرایش در دختران نگران کننده است

به گزارش  شبنم ها به نقل از تابناک همدان؛ زن و زیبایی موضوعی است که در دنیای امروز به‌صورت گسترده‌ای بر آن تبلیغ می‌شود، همه برای عقب نماندن از این قافله تلاش می‌کنند و این مسئله در بین زنان به یک عادت افراطی تبدیل ‌شده است.

بر اساس تحقیقات مرکز گلوبال استادی در سال ۲۰۰۸،‌ ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم‌آرایشی را در خاورمیانه و در جهان رتبه هفتم را دارد.

حال این سؤال ایجاد می‌شود که چرا بعضی از زنان و دختران بیش‌ازحد آرایش می‌کنند؟ علل آرایش بیش‌ازحد زنان و دختران چیست؟ زیبایی دوستی و یا اجبار اجتماعی؟!

تابناک همدان در پژوهشی به مطالعه و کشف دلایل آرایش دختران پرداخته است.

در این پژوهش، ۲۵ نفر از دختران ۲۰ تا ۳۵ ساله با میانگین سنی ۲۴ سال مورد مصاحبه قرار گرفتند. حداقل تحصیلات این افراد کارشناسی و حداکثر کارشناسی ارشد بوده است. همگی این افراد کسانی بودند که از سنین بالای ۱۵ سال اقدام به آرایش‌کرده‌اند.

اجبار اجتماعی مهم‌ترین انگیزه آرایش؛

اولین نتیجه در این یافته نشان‌گر آن است که زنان با آرایش مقبولیت بیشتری در جامعه دارند و به‌نوعی امروزی هستند، آنها می گویند به دلیل اینکه جامعه به سمت ظاهر نگری پیش رفته است مجبور هستند با آرایش در بین افراد حاضر شوند. در غیر این صورت از شأن اجتماعی پایینی برخوردار خواهند شد.

در برخی جواب‌ها آمده است، آرایش اجباری شده که همه به استفاده از آن ملزم هستند و اگر کسی بدون آرایش در جمعی ظاهر شود را دلیل افسردگی و کسالت می‌دانند.

بعضی از پاسخ‌گویان بیان کردند میزان آرایش رابطه تنگاتنگی با مکان حضورشان دارد. خانه، دانشگاه، مهمانی، زیارت، خرید، در میزان و نحوه آرایش تأثیر گذار است.

برخی در خصوص میزان آرایش، به مکان خصوصی یا دولتی اشاره کردند، و گفتند:میزان آرایش در مکان‌های خصوصی بیشتر از مکان‌های دولتی است، زیرا محدودیت کمتری برای رفت و آمد دارند. همچنین فضایی که به آن وارد می‌شوند اگر آشنا باشد، ترجیح می‌دهند آرایش داشته باشند و اگر فضا و گروه غریبه باشد، درصورتی‌که نیازی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشند، آرایش کردن برایشان مهم نیست.

گروهی از پاسخ‌گویان معتقدند که ظاهر دخترها و به عبارتی زیبایی آنها معیار مهم انتخاب همسر شده است، آنها نیز برای به‌دست آوردن همسر مناسب ناچارند که آرایش کنند.

نتایج دیگری که از این تحقیق به‌دست آمد، اولویت‌های زنان را در آرایش مشخص کرد، این اولویت‌ها به این شرح است؛

نشان دادن زیبایی،

داشتن اعتمادبه‌نفس و حضور در جامعه

ایجاد تمایز بین دیگران

و شادابی

سبک زندگی، اعتقادات، تغییر الگوهای فرهنگی، خودنمایی، مشکلات، شادابی، نوع شخصیت و کار در میزان آرایش افراد سهم دارند، به‌ طوری‌که هرکس بنا بر تحلیل خود می‌تواند به دیدگاه خود در خصوص آرایش کردن یا نکردن بپردازد.

در این نظرسنجی سو الی مطرح‌شده بود "شما در چه شرایطی آرایش نمی‌کنید؟"

پاسخ‌های به‌دست‌آمده نشان داد، ۱۰۰ درصد افراد در مرگ عزیزانشان، ۸۰ درصد در زمان قدرت و تنها ۱۰ درصدشان گفتند:اگر همسرانشان با این کار مخالف باشد آرایش نمی‌کنند.

آرایش به‌قصد زیباتر شدن در مهمانی‌ها یا مجالس مشابه که یک امر عادی و طبیعی محسوب می‌شود اما موضوع نگران‌کننده پایین آمدن سن آرایش در بین دختران، عادت افراطی آرایش در خیابان و تبدیل‌شدن آن به فرهنگ است. مسئله‌ای که در این حیطه درخور توجه است و تأمل است اجبار اجتماعی است.

این تحقیق نشان داد برخی از زنان برخلاف میل خود اقدام به آرایش می‌کنند و در خانه به دلیل داشتن حس امنیت و آرامش با ظاهر واقعی خود حضور دارند.

افراد در جامعه ما به دلیل داشتن نگرش زیبایی، افرادی را قبول دارند که با آرایش در جامعه ظاهر شود، زیرا در غیر این صورت از داشتن همسر، شغل، دوست و منزلت اجتماعی محروم می‌شوند.

اما کسانی که قربانی بازی جامعه می‌شوند بانوان هستند از سویی با مشکلات پوستی در اثر استفاده بیش‌ازحد مواد آرایشی مواجه می‌شوند و از سوی دیگر درگیر و دار تضادهای فرهنگی آسیب می‌بینند.

بهتر است قبل از نشان دادن زشتی آرایش در خیابان و محیط‌های بیرون، فرهنگ اینکه زنان بدون آرایش زیبا هستند را تقویت کنیم. این را با نشان دادن سریال‌های خانوادگی ایجاد کرد، زیرا بیش از ۹۰ درصد الگوها سازی توسط رسانه ‌ی ملی انجام می‌پذیرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار