19. اسفند 1394 - 12:47   |   کد مطلب: 9704
نهاد کتابخانه‌های عمومی همدان آماده همکاری در برنامه‌های فرهنگی با تشکل‌های مردم نهاد است.
کتابخانه‌های عمومی همدان آماده همکاری با سمن‌هاست

به گزارش شبنم ها ، دکتر عاطفه زارعی در نشست هم‌اندیشی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با سازمان‌های مردم‌نهاد اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با فعالیت و کارکرد کتابخانه‌های عمومی در راستای هم‌افزایی و انجام اقدامات مشترک در اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی، نهاد عمومی غیردولتی است که بسیاری از بروکراسی اداری و محدودیت‌های دستگاه‌های دولتی را در اجرای برنامه‌های مشترک ندارد، گفت: این نهاد آمادگی کامل در اجرای گسترده برنامه‌های مشترک فرهنگی را دارد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی دارا بودن 109 باب کتابخانه عمومی در سراسر استان است، خاطرنشان کرد: همین امر فرصت اجرای برنامه‌های فرهنگی را در نقاط مختلف استان فراهم می‌آورد.

 

وی ترویج فرهنگ مطالعه مفید را رسالت اصلی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: دو عنصر عضو و منابع از مؤلفه‌های اصلی در تحقق این امر است که مجموعه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تمام تلاش خود را در تقویت و ارتقای آن به کار بسته‌ است.

 

دکتر زارعی ادامه داد: در سال جاری بیش از یک میلیون و 600 هزار کتاب توسط اعضای کتابخانه‌های عمومی به امانت برده شده است.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های خوب و گسترده‌ای توسط کتابخانه‌های عمومی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی در نقاط مختلف شهری و روستایی فراهم شده است، گفت: برنامه‌های مشارکتی قابل توجهی با سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و ... در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد استان با دارا بودن افراد جوان و تحصیل‌کرده از ظرفیت بالای فکری و خلاقیت بهره‌مند است، خاطرنشان کرد: ما خواستار تزریق افکار و برنامه‌های خلاقانه فرهنگی از سوی تشکل‌ها به کتابخانه‌های عمومی هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود شاهد اجرای برنامه‌های قوی و کاربردی در سطح استان باشیم.

 

وی با اشاره به سن فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد که بیشتر آنها را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: بیشتر جمعیت اعضای کتابخانه‌های عمومی را همین قشر تشکیل می‌دهند که این وجه مشترک می‌تواند برکات و توفیقات دوطرفه‌ای را فراهم کند.

 

دکتر زارعی با اشاره به اینکه کار در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه بسیار گسترده است، تصریح کرد: برنامه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی محدود به نقد کتاب و تشکیل کانون‌های مطالعاتی و ... نیست بلکه می‌توان حتی در حوزه‌های بهداشتی، اجتماعی و طبیعی در راستای ارتقای دانش عمومی و آموزش پایدار و فراگیر کتاب‌های غنی را در آن حوزه به علاقه‌مندان معرفی کرد.

 

وی با بیان اینکه در بیشتر روستاها کتابخانه‌های عمومی به عنوان تنها پایگاه فرهنگی موجود در روستا مشغول به ارائه خدمات و فعالیت هستند، گفت: در هر جایی کتابخانه‌ای باشد، آماده همکاری با همه دستگاه‌های فرهنگی هستیم.

 

معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نیز اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت بالایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی دارد و در صورت اعتماد دستگاه‌ها و سازمان‌ها خدمات ارزنده‌ای را ارائه خواهد کرد.

 

اسدالله ربانی بیان کرد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه پیشگام شده که این حسن‌ اعتماد جای قدردانی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: گستره کاری سمن‌ها در حوزه‌ها و مناطق مختلف و اجرای برنامه‌های با کیفیت با صرف کمترین هزینه ویژگی اصلی سازمان‌های مردم‌نهاد است.

 

معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در فضای مجازی صورت گرفته و متأسفانه برخی از برنامه‌های آن نه تنها مفید نیست، بلکه کاملاً مضر نیز بوده لازم است که با اجرای برنامه‌های قوی و هدفمند در حوزه کتاب و کتابخوانی جوانان را به سمت مطالعه مفید هدایت کرد.

 

وی در پایان پیشنهاد‌هایی برای برنامه‌های سال آینده مطرح کرد و گفت: برگزاری نشست مشترک کتاب‌خوان، مشارکت در راه‌اندازی کتابخانه تخصصی جوانان و معرفی سه کتاب شاخص توسط هر یک از 80 سمن فعال در اداره‌کل ورزش و جوانان برای اعضای خود در سال آینده را از اهداف اصلی مشارکتی دانست.

لازم به ذکر است معاون اداره‌کل ورزش و جوانان استان به همراه دبیران سازمان‌های مردم نهاد این اداره‌کل از قسمت‌های مختلف کتابخانه مرکزی بازدید به عمل آورده و به عضویت کتابخانه در آمدند.

 

کتابخانه‌های عمومی همدان آماده همکاری با سمن‌هاست
کتابخانه‌های عمومی همدان آماده همکاری با سمن‌هاست

دیدگاه شما

آخرین اخبار