20. اسفند 1394 - 16:38   |   کد مطلب: 9721
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان کرد :
آثار ملی همدان کاندیدای ثبت جهانی می شوند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه استان همدان پتانسیل های فروانی را در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد گفت: متاسفانه علیرغم داشتن این ظرفیت ها هنوز نتوانسته موردی را ثبت جهانی کند.

به گزارش شبنم ها، علی مالمیر ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن نوروز اظهار داشت:ستاد نوروزی استان همدان به ریاست استاندار تشکیل شده است،و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دبیری ستاد اجرایی سفر نوروز ۱۳۹۵ را در استان همدان بر عهده دارد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره سال 94 به لحاظ مالی و بودجه ای سال سختی برای این سازمان بوده است گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیش از چهار میلیارد تومان است و این بدهی مربوط به ادوار گذشته بوده لذا سازمان میراث فرهنگی استان همدان با مشکلات عدیده ای موجه بوده است.

 

وی افزود: امیدواریم فضای جدید و به فرجام رسیدن برجام موجب حل مشکلات شود.

مالمیر ادامه داد: همه سازمان ها و ارگان ها اعم از دولتی و خصوصی باید برای رشد تعالی صنعت گردشگری استان تلاش کنند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان کرد در خصوص اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی سفر نوروز استان گفت: این سازمان در راستای ایجاد هماهنگی، آماده سازی، نظارت بر هتل ها و اماکن بین راهی، در ایام نوروز اقدامات زیادی را انجام داده است .

 

مالمیر با اشاره به اینکه گردشگری یکی از ظرفیت های مهم استان همدان است گفت: باید از این ظرفیت در راستای جذب گردشگر به استان همدان استفاده کرد.

 

وی تصریح کرد: استان همدان پتانسیل های فروانی را در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد اما متاسفانه علیرغم داشتن این ظرفیت ها هنوز نتوانسته موردی را ثبت جهانی کند.

 

وی افزود: در همین راستا ۸۴ پرونده تشکیل شده که ۴۷ پرونده به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

وی ادامه داد : برای ثبت جهانی  آثار ملی چندین اثر از بناهای استان معرفی می شوند که در صورت داشتن شرایط ثبت جهانی شوند .

 

مالمیر با بیان اینکه روزانه در همدان ظرفیت پذیرش 17 هزار و 500 نفر مسافر وجود دارد افزود: تاکنون 50 درصد هتل‌ها و مراکز اقامتی همدان رزرو است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت : پیش بینی می شود در نوروز ۹۵ استقبال  گردشگران  داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

 

وی از برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی در ایام نوروزخبر داد و گفت: برنامه شاهنامه‌خوانی در روز 12 این ماه به مناسبت روز مادر و برپایی  نمایشگاه صنایع دستی در نوروز از جمله این برنامه ها است.

 

وی افزود :در حوزه صنایع دستی نیز استان همدان از ظرفیت بالایی برخودار است  که این موضوع از جمله خصوصیات مثبت استان در صنعت گردشگری به شمار می رود .

 

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت:صنایع دستی استان همدان دارای آوازه بلندی در دنیا است گفت: این صنعت نیازمند حمایت بیشتری در چرخه تولید است .

 

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی برنامه هایی را در پیش رو داریم که اعطای نشان اعتماد و گسترش بازار یابی از جمله بر نامه ها است.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه صنایع دستی، میراث و گردشگری به عنوان محور توسعه استان مطرح شده اظهار داشت: وجود فضای مثبت و همدلی بسیار می تواند در رشد این بخش اثرگذار باشد.

 

مالمیر با بیان اینکه ارتقاء صنعت گردشگری نیازمند ایجاد هم افزایی بین بخش دولتی وخصوصی است گفت: استان همدان دارای قابلیت های بالایی است که هنوز معرفی نشده است.

 

همچنین در این نشست معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت:  52  بنای مذهبی در سطح استان ثبت ملی شده است .

 

بهرام توتونچی افزود: نگه داری و مرمت آثار و ابنیه تاریخی نیازمند صرف بودجه زیادی است که به فراخور نیاز مرمت می شوند .

 

 توتونچی با بیان اینکه اماکن مذهبی به عنوان مکمل در کنار اماکن تاریخی گردشگری قرار دارد خاطرنشان کرد: همدان دارای اماکن مذهبی شاخصی است که در نوع خود بی نظیر است.

 

 در پایان علیرضا قاسمی نیز از تبدیل لالجین به شهر خلاق خبر داد و افزود: استان همدان جزو صادر کنندگان نمونه  کشوری در بحث سفال است.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار