7. مهر 1399 - 19:18   |   کد مطلب: 10160
زنان سرپرست خانوار از گروهای آسیب پذیر اجتماع هستند و تامین معاش زندگی خانواده، زندگی سرشار از سختی ها و محنت ها را متحمل این مادران پدرنما می کند.
صبریه زنان سرپرست خانوار آسیب اجتماعی

به گزارش شبنم ها  به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی صبریه، زنان سرپرست خانوار از جمله گروهای آسیب پذیر اجتماعی هستند که گاه عواملی چون طلاق ، فوت یا اعتیاد همسر، از کار افتادگی و رها شدن توسط مردان موجب آسیب پذیر شدن این طیف وسیع در جامعه میشود و بعلت پذیرش مسئولیت سنگین اقتصادی و اجتماعی خانواده دچار مصایب و مشکلاتی هیتند که در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

 

*زنان سرپرست خانوار نیازمند چتر حمایتی در جهت توانمندسازی هستند

 

محمد فرهادی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار داری مشکلات اجتماعی، اقتصادی و عاطفی هستند که با بررسی دقیق این قشر آسیب پذیر به راحتی دریافت می شود که این قشر در بیشتر موارد از فقیرترین خانواده ها هستند.

 

 

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت:وجود موانع و مشکلات متعدددر زندگی شخصی،خانوادگی و اجتماعی این افراد،آسیب های جبران ناپذیری بر روح و جسم این گروه وارد می سازدچراکه این زنان دارای نقش های مختلفی چون مادر،پدر،کارگر و مدافع اعضای خانواده را بازی می کند که این همه مسئولیت فرد را شکننده می سازد.

 

فرهادی افزود: فقدان یا کمبود حمایت های اجتماعی ،وضعیتی ناگوار برای این زنان فداکار ایجاد می کند و این گروه از زنان با توجه به نقش های چند گانه و مسئولیت های بسیار، غالبا وقت اضافی برای برقرای روابط اجتماعی ندارند  و این انزوا مشکلات روحی مانند اضطرابو افسردگی را به ارمغان دارد.

 

وی بیان کرد: توانمندسازی نمودن این قشر بهترین چتر حمایتی از این گروه است چون باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد زمینه تامین زندگی خود و خانواده از بار مسئولیت چندگانه این زنان کاسته می شود.

 

*آموزش مهارتهای زندگی، حرفه ای سبب کسب یک هویت مستقل در این قشر است

 

سیاوش قلی پور جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: زنان سرپرست خانواده که به دلایلی همسرشان را از دست داده اند با عهده گیری مسئولیت خانواده،با موانع عدیده اقتصادی و اجتماعی روبرو می شوند.

 

 

وی ادامه داد: وجود فشارها و نگرش سنتی و منفی جامعه بر روابط این زنان سرپرست خانوار باعث کاهش و انزوا می شود. آموزش زنان سبب بالارفتن اعتماد به نفس و کسب هویت مستقلی می شود که جایگاه اجتماعی آنان را بهبود خواهد بخشید.

 

قلی پور گفت: آموزش مهارتهای زندگی و کارآفرینی به زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده انان باعث امنیت بخشی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی بدون آسیب روحی و جسمی خواهد شد.

 

*مشکلات روحی زنان سرپرست خانوار بیشتر از باقی زنان است

 

پرستو پرواز روانشناس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبریه اظهار داشت: استرس،اضطراب و افسردگی ناشی از مشکلات متعدد و سختی زندگی زنان سرپرست خانوار بسیار چشم گیر تر از اقشار دیگر جامعه است.

 

وی ادامه داد: وجود منابع حمایتی خانواده واجتماع درجه آسیب پذری  را کاهش می دهد و به تبع مشکلات روانی پایین خواهد آمد و این افراد در نگهداری از خود و فرزندان موفق تر خواهند بود.

 

پرواز بیان کرد: فرهنگ سازی و آموزش خانواده ها جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار و ارائه آموزش مهارتهای آموزشی و اجتماعی به زنان و اعضای خانواده از طریق مددکاران اجتماعی بهترین راه جهت کاهش موانع مسیر زندگی این زنان است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار