20. تير 1395 - 13:59   |   کد مطلب: 11030
یکی از بیماریهای مهم در روزهای گرم تابستان گرمازدگی است ضمن اینکه براحتی و سریع می توان این بیماری را تشخیص داده و درمان نمود، می تواند خطرناک و کشنده نیز باشد، این روزهای گرم تابستان که گرما در بسیاری از شهرها حاکم شده دانستن علائم گرمازدگی، راه‌های درمان و علل بروز آن برای هر فردی که در معرض گرما قرار دارد، امری ضروری است. برای دانستن راه های درمان و جلوگیری با یک متخصص طب سنتی دربه گفت و گو نشسته ایم .

به گزارش شبنم ها به نقل از جام جم : دکتر منصور خرمی زاده متخصص طب سنتی بیان کرد : گرما زدگی صدماتی را در بدن انسان ایجاد می کند که می تواند از یکسری علائم خفیف تا شدید خود را نشان دهد ، بطور کلی هر عاملی که باعث کاهش میزان رطوبت های بدن شود می تواند عوارضی را در بدن و سیستم های مختلف ایجاد کند که جبران ناپذیر است این عوامل ارتباط نزدیکی با فصل های گرم سال مانند تابستان دارد که میزان خارج شدن رطوبت بدن در این فصل مسلما بیشتر خواهد بود وهمین طور در اقلیم هایی که آب و هوای خشک دارد شدید تر است .

وی افزود : مردم در تابستان باید به پوشش خود بیشتر اهمیت دهند و از لباس های نخی ، رنگ روشن ، گشاد و از کلاه های لبه دار بیشتر استفاده کنند چرا که میزان از دست دادن رطوبت از بدن را کاهش می دهد. «سر» حساس ترین بخش از بدن است که می تواند به شدت در برابر گرما دچار عارضه شود و بافت مغز طوری است که اگر رطوبت آن کم شود فرد دچار اختلالات روانی و حتی هذیان و گاهی اوقات حالت کما به فرد دست می دهد .

توصیه می شود به ورزشکارانی که در ساعت های 1 تا 5 بعد از ظهر در تابستان تمرینات ورزشی خود را انجام می دهند به دلیل این که در این ساعات میزان بخار شدن رطوبت در بدن افزایش میابد ، تمرین های خود را صبح یا غروب درمکانی که از تهویه مناسب برخوردار است انجام دهند .

خرمی زاده در خصوص نوع تغذیه در فصل گرما اظهار کرد: در فصل تابستان ما توصیه می کنیم از خشک کننده ها مانند خشکبار ، گردو ، ادویه ها و ... استفاده نکنند زیرا باعث کم شدن حرارت معده می شود و همین موضوع زمینه ای را برای بیماری های مختلف از جمله گرما زدگی بیشتر می کند .

پدر و مادرها حواسشان به لباس پوشاندن نوزادشان باشد چرا که لباس پوشاندن زیاد به نوزاد باعث تعریق کودک و در نتیجه گرمازدگی می شود .همچنین افرادی که بیماری های مزمن و پوستی دارند بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی قرار دارند .

این متخصص طب سنتی درباره علت و علائم کلی گرمازدگی گفت : به دلیل حرارت زیادی که در بدن ایجاد می شود عروق و منافذ پوست باز شده و فرد دچار تعریق شدید می گردد ، بعد از تعریق فرد دچار خشکی پوست بخصوص در ناحیه زبان ، گلو و بینی ، تب در ناحیه شکم و دست و پا ها ، تنگی نفس ، تپش قلب ، بی حالی ، سرگیجه ، عطش زیاد و در آخر فرد را درگیر اختلالات روانی و سنکوپ می کند .

وی در ادامه افزود: در طب سنتی افراد به طبیعت های گرم و سرد و باز افرادی که طبع گرم دارند به خشک و مرطوب تقسیم می شوند ، افرادی که طبع گرم دارند قطعا دارای حرارت قلبی و کبدی بالایی هستند .در هوای گرم تابستان اگر این افراد در معرض آفتاب قرار بگیرند و مایعات کمی و غذا های گرمی مصرف کرده باشند ، این حرارت از کبد بالا خواهد رفت که باعث می شود بافت کبد که هم به رطوبت وهم به حرارت نیاز دارد بسیار خشک شود و در نتیجه خونی که از کبد رد می شود کاملا غلیظ شده و در گردش خون اختلال ایجاد می کند و این سبب می شود خون داخل رگ ها غلیظ و غلیظ تر شده و فرد دچار مرگ ناگهانی شود .

فرخی زاده متذکر شد : آمار سکته ها در این فصل بالا است زیرا یکی از دلایل سکته های ناگهانی غلظت خون است و فرد بدون توجه به رژیم غذایی ، کاهش رطوبت کبد،کاهش میزان آب و املاح بدن دچارغلظت خون و در نهایت سکته می شود .

این متخصص طب سنتی توصیه کرد: بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرما زدگی دم کرده عناب با زرشک و کمی شکر است نکته قابل ذکر این است که هنگامی که کاملا خنک شد میل شود . شربت خاکشیر همراه با آبلیمو و کمی نمک و شکر بسیار در این فصل گرم توصیه می شود، تخم شربتی بخاطر لعابی که در معده ایجاد می کند و به شکل ژله ای در می آید برای رفع عطش بهترین گزینه است . هندوانه ، آلبالو و خیار در روز های گرم تابستان بیشتر مصرف کنید و از سوپ جو نیز غافل نشوید .

وی در خصوص کمک به فردی که دچار گرما زدگی است بیان کرد : توصیه می شود فرد گرما زده را به یک جای خنک ببریم بهتر است با یک اسپری یا حوله خنک قفسه سینه و پاها را مرطوب کنیم تا رطوبت به بدن جذب شود و آرام آرام به او مایعات دهیم به جای آب یخ از شربت سکنجبین ، آبلیمو و خاکشیر استفاده کنیم خیلی بهتر است .

اگر فرد گرما زده دچار اختلالات ذهنی و گوارشی شده باشد و علائم بسیار شدید دیده شود فرد را حتما باید به بیمارستان منتقل کرد زیرا وقتی آب بدن از طریق تعریق خارج می شود املاح بدن نیز همراه با آن خارج شده و این امر می تواند بسیار خطرناک و جبران ناپذیر باشد .

این متخصص در پایان متذکر شد : یک نکته مهم برای تشخیص میزان آب بدن توجه به رنگ ادرار است ، اگر رنگ ادرار خیلی زرد و حجم آن کم باشد فرد دچار کم آبی شدید است و این افراد بیشتر در معرض گرما زدگی قرار دارند و باید بیشتر مایعات مصرف کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار