16. فروردين 1399 - 7:17   |   کد مطلب: 11957
کودکان اوتیسمی معمولاً از دو سالگی قابل تشخیص هستند . بیشتر این کودکان در سن 1 یا 2 سالگی معمولی هستند ولی ناگهان زبان گفتار و مهارت های اجتماعی را از دست می دهند.

با توجه به آمار بهزیستی که حاکی از روند رو به افزارش تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور است و  درگیر بودن مادران با این بیماری خبرنگار شبنم همدان به یکی از مراکز درمان این بیماری مراجعه و گزارشی در این زمینه تهیه کرده است.

اولین ساعات بعد از ظهر بود که وارد کلنیک شدم. فکر میکردم اولین نفر باشم اما وقتی وارد شدم مراجعه کنندگان زیادی آنجا بودند. بچه های 3 تا 6 سال به همراه والدینشان در مرکز منتظر بودند. کنار یکی بانوان نشستم  با وی هم صحبت شدم. گفت معلم هستم و برای درمان پسرم آمده ام. از کار مرکز مشاوره و روند درمان فرزندش راضی بود. چون خودش با بچه ها کار می کرد موارد بسیاری را از نزدیک دیده بود. می گفت نا آگاهی والدین در مورد بیماری فرزندشان بزرگترین مشکل است. خاطره ای در این زمینه برایمان تعریف کرد.

بیشتر والدین اطلاعات کافی در مورد اوتیسم ندارند

دانش آموزی داشتم که رفتارش عادی نبود. وقتی به مادرش گفتم بچه شما از جمع دوری  میکند و خیلی آرام  و ساکت است ، باید او را به یک روانشناس نشان بدهید. مادر بچه سکوت کرد  ولی فردای  آن روز پدر دانش آموز به مدرسه آمد و با سر و صدای بسیار دعوا راه انداخت که به بچه من انگ روانی بودن زده ای. این تجربه تلخ دررابطه با دانش آموز دیگری هم برای من پیش آمد و بسیار ناراحتم که نا آگاهی والدین موجب فنا شدن فرزندانشان می شود.

به سراغ مشاور و رئیس این مرکز رفتم تا با وی گفتگو کنم و در مورد اوتیسم بیشتر بدانم.

سمانه صنایعی کمال رئیس و مشاور کلنیک ذهن زیبا است که در مرکز سپیدار هم مشاوره می دهد. به عنوان اولین سوال از او خواستم اوتیسم را تعریف کند.

صنایعی کمال گفت: اوتیسم یا درخود ماندگی یک اختلال رشد است که در  3سال اول زندگی ظاهر می گردد این بیماری با تاثیر روی مغز کودک رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند. یعنی این تشخیص نشان دهنده نوعی اختلال رشدی است که با نقص در مکانیسم ارتباطی  و کلامی و وجود الگو های غیر طبیعی در هر دو زمینه مشخص می شود.

 

اوتیسم در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد

رئیس و مشاور کلنیک مشاوره افزود: این اختلال در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد و برای جدا سازی آن از سایر اختلالات اصطلاح اختلالات طیف اُتیسم و یا مخفف آن Asd  مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر این است که دسته ای از افراد وجود دارند که دارای اُتیسم هستند اما اثری از مشکلات وعلائم دیگر در آنان مشاهده نمی شود و عملکردهای شناختی  مشابهی با جمعیت عادی دارند. این بیماری در قرن بیستم کشف  شد اما از زمان وجود بشریت بر روی کره خاکی وجود داشته است.

به عنوان دومین سوال پرسیدم مبتلایان به اوتیسم معمولا در رده سنی قابل تشخیص هستند؟

·        کودکان اوتیسمی معمولاً از دو سالگی قابل تشخیص هستند . بیشتر این کودکان در سن 1 یا 2 سالگی معمولی هستند ولی ناگهان زبان گفتار ومهارت های اجتماعی را از دست می دهند

آیا در سن زیر دوسال هم می توان این بیماری را تشخیص داد؟

·        اگر پزشک حرفه ای باشد می تواند ولی باز هم مشکل است وقتی کودک هیچ واکنشی نسبت به مادر خود ندارد هیچ حرفی را تلفظ نمی کند به بغل کردن حساس است نمی توان تشخیص قطعی و درستی داشت.

ایا ممکن در بزرگسالان هم مبتلا به اوتیسم شوند؟
به هیچ عنوان امکان ندارد. این بیماری جزء گروه بیماری های اختلال رشد است که مختص کودکان است

لطفاً در مورد نحوه تشخیص این بیماری توضیح دهید؟

·        مهم ترین نشانه اوتیسم وجود دشواری و مشکلات مداوم در استفاده اجتماعی در ارتباطات کلامی وغیر کلامی است.
در افراد اوتیسم به لحاظ حسی یا کاملاً کندکاری وجود دارد یا بالعکس با تندکاری مواجهیم. تفاوت افراد مبتلا به اوتیسم با افراد عادی در همین است که مبتلایان حد وسط و میانه ندارند در صورتیکه افراد عادی در میانه قرار دارند. به طور مثال یک فرد اوتیسمی ممکن است با صدای کم به هم بریزد اما در مورد یگری  فرد گوش خود را به اسپیکر می چسباند واحساس ناراحتی نمی کند ودرمواردی یکی به لمس وبغل کردن حساس است ولی در دیگری دوست دارد او را لای در بگذارند وفشارش بدهند. 

مهم ترین نشانه های اوتیسم در کودکان عبارتند از:

مشکل در تعامل: کودک شروع کننده ارتباط نیست
پرهیز از تماس چشمی : کودک تمایلی به تماس چشمی ندارد
مشکلات کلامی: کودک در ارتباط کلام تکراری است و یا اصلا کلام ندارد
به جای لغت من از تو استفاده می کند
رشد زبان وتکلم به کندی صورت می گیرد .
قادر به تشخیص نفع وضرر خود نیست: مثلاً ممکن است دوستان اوبرای دست انداختنش او را مجبور به خوردن آب فاضلاب و کثیف کنند کنند.  اگر به اتیسمی بگویی از خط جلوتر نیا ساعت ها در همان حال باقی بمانند .
تنهایی را ترجیح می دهند 
عدم پاسخ به اطلاعات احساسی 
خطر را حس نمی کنند 
تکرار حرکات بدن ، خشونت و تکرار یک نقش 

مراجعه به کلینیک شما برچه اساسی صورت می گیرد؟

·        بیشترین مراجعه ها با توصیه و معرفی پزشکان  است. از طریق بهزیستی  هم تعدادی مراجعه کننده داریم ولی متأسفانه مراجعه از طریق غربال وخانواده ها کمتر است.

علت بیماری اوتیسم چیست ؟

·        در مورد این بیماری مساله ژنتیک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اختلالات کروموزمی ومشکلات عصبی در افراد اوتیسمی مشاهده شده است. در مواردی رژیم غذایی ، تغییرات مجرای گوارشی و مسمومیت با جیوه را از علل این بیماری می دانند.

لطفا در مورد روش  درمان اوتیسم توضیح دهید؟

·        اولین چیزی که در مورد این بیماری باید بدانیم این است که؛ اوتیسم درمان ندارد بلکه روش هایی برای کنترل بیماری دارد که عبارتند از:

1.     دارو درمانی : در این روش دارو برای جلوگیری از خشم و عصبانیت ، مشکلات حواس،  بیش فعالی و زود رنج بودن تجویز می شود
2. کاهش محرک های حسی محیطی 
3. حساسیت زدایی و فراهم اوری مکانی آرام
4. صحبت درمانی 
5. رژیم غذایی فاقد گلوتن یا کازئین

در مورد عواقب این بیماری در صورت کنترل نشدن توضیح دهید؟

·        اُتیسم می تواند تداخلاتی را در مغز ایجاد کند که موجب عقب ماندگی ذهنی ، تصلب بافت و صرع شود

آیا بهره هوش کودکان اُتیسم یکسان است ؟

·        کودکان مبتلا به اوتیسم به هیچ وجه  شبیه هم نیستند. در بین بچه های اوتیسم هوش 130 هم داریم که در موسیقی فوق العاده است.

در شهر همدان  چند مرکز مربوط به اوتیسم وجود دارد واز چه  روش های درمان استفاده می کنند؟

·        در همدان تنها یک مرکز اوتیسم داریم وما در این مرکز همه روش ها را به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار می دهیم .

برخورد خانواده ها در مواجه با این بیماری چگونه است ؟

بیشتر خانواده در پذیرفتن بیماری فرزندشان مشکل دارند. اکثر آنها سعی می کنند این بیماری را امری عادی و طبیعی جلوه دهند. مثلاً می گویند انگار پدرش هم همین طور بوده  یا خود من هم همین طور بودم و با این جملات سعی دارند از بار روانی بیماری فرزندشان شانه خالی کنند. اما پذیرفتن و واقع بینی کمک شایانی به کنترل این بیماری می کند و برای فرزندانشان هم بهتر است.

انتهای پیام/ 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار