23. دى 1395 - 9:38   |   کد مطلب: 14755
آنچه مردم در مورد محصولات پروبیوتیک باید بدانند
جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری و سرطان با مصرف پروبیوتیک ها
محصولات غذایی جدید با عنوان پروبیوتیک با تحریک رشد باکتری های مفید در بدن بر سلامت انسان اثرات فوق العادهای ایجاد می کند که جلوگیری از ابتلا به سرطان یکی از آنها است.
شبنم ها , afkl ih, محصولات پروبیوتیک , shabnamha.ir

واژه های کلیدی: محصولات پرو بیوتیک , فواید پروبیوتیک ها , خواص ضد سرطانی پروبیوتیکها, افزایش ایمنی بدن, پروبیوتیک 

به گزارش شبنم همدان، 

بسیاری مواقع پیش میآید که برای خرید محصولی به بازار مراجعه می کنیم و با کلماتی بر روی محصولات مواجه می شویم که معنای آن را نمی دانیم. یکی از این واژه ها پروبیوتیک است. واژه ای که بر روی بسیاری از محصولات خوراکی وجود دارد و ما متوجه قیمت بیشتر محصولات پروبیتیک می شویم اما علت را نمی دانیم. محصولات غذایی مختلفی نیز با عنوان پروبیوتیک به بازار عرضه شده است محصولاتی نظیر ماست پروبیوتیک، ماکارونی پروبیوتیک، گز پروبیوتیک، نان پروبیوتیک و...اما پروبیوتیک چیست؟

 واژه پروبیوتیک  در لغت به معنای « برای زندگی»  از زبان یونانی مشتق شده است. پروبیوتیک ها فراورده یا محصولاتی حاوی میکروارگانیسم زنده و مشخص به تعداد کافی هستند که از طریق جایگزینی در بخشی از بدن میزبان،  فلور میکروبی بدن را تغییر داده و باعث اعمال اثرات مفید بر سلامتی میزبان میشود. در واقع اگر بخواهم به زبان ساده تر عرض کنم؛ پروبیوتیک ها مخلوطی از یک یا چند میکروارگانیسم اند که سبب تحریک رشد باکتری های مفید روده و کاهش بیماریزایی باکتری های مضر می شود.

البته هنوز صنایع غذایی ما به طور کامل به سمت روش پروبیوتیک پیش نرفته اند و شرکت های محدودی این فرایند را بر روی مواد غذایی انجام می دهند. اما آنچه مردم به ویزه بانوان خانه دار در مورد محصولات پروبیوتیک باید بدانند این است که مصرف پروبیوتیک ها از ابتلا به حساسیت های پوستی و غذایی در اطفال جلوگیری می کند و این تنها یکی از ویژگی این میکروارگانیسم زنده است.

پروبیوتیک ها خواص فراوانی دارند که تعدادی از آنها را برای شما ذکر خواهیم کرد؛ پروبیتیک ها از بروز  برخی عفونت های باکتریایی جلوگیری می کنند همچنین مصر آنها مانع زایمان زودرس می شود. از دیگر خواص مفید این مواد جلوگیری از بیماریهای التهابی روده است.

پروبیوتیک ها همچنین مانع خرابی و پوسیده شدن  دندان ها می شود  و در جلوگیری از بروز اسهال مزمن و مسافرتی  بسیار مأثر است  و حتی سبب کاهش کلسترول خون شده و با کاهش مواد سرطانزا از بعضی سرطانها هم جلوگیری میکنند.

یکی از مهم ترین ویژگی این محصولات غذایی تقویت سیستم ایمنی بد است. پروبیوتیک ها با تحریک سیستم ایمنی باعث افزایش مقاومت بدن فرد مصرف کننده می شوند و همین امر می تواند از بروز هر نوع بیماری جلوگیری کند.

 از مهمترین پروبیوتیک های انسانی می توان به لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتریوم ها اشاره کرد که تا حدودی از رشد باکتری های بیماریزا ممانعت میکنند. از محصولات لبنی مهم پروبیوتیکی می توان به ماست پروبیوتیک و شیر کم لاکتوز اشاره نمود.

در پایان باید متذکر شویم که علاوه بر مصرف پروبیوتیک ها در صنایع غذایی در صنعت دامپروری و پرورش ماهی نیز از پروبیوتیک ها استفاده میشود و سبب افزایش وزن روزانه دام ها ، کاهش ابتلا به اسهال و بیماریهای عفونی و  کاهش تلفات آنها میشود.

به طور کلی میتوان عملکرد پروبیوتیک ها را میتوان اینگونه جمع بندی نمود:

  • با رقابت برای دریافت مواد غذایی و یا چسبیدن به میکروب های بیماریزا وخذف انها از بدن میزبان و تولید ترکیبات ضد باکتری سبب حفظ باکتری های مفید دستگاه گوارش می شود.
  • پروبیوتیک های موجود رد روده با سنتز ویتامین ها و همچنین تحریک اشتها و افزایش ماندگاری مواد مغذی باعث بهبود هضم غذا می شوند.
  • سبب تحریک تولید پادتن ها و افزایش گلبول های سفید شده و موجب افزایش سیستم ایمنی فرد میزبان می شود.

یادداشتی از فهیمه نوش آبادی / کارشناس ارشد میکروبیولوژی

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار