شبنم همدان گزارش می دهد:
گرمای هوا بهانه خوبی است تا طراحان خارجی با ارائه و تبلیغ طرحهای تابستانی بی حجاب، جامعه را هدف بگیرند و پیکر زنان مسلمان ایران را هدف هجمه های فرهنگی خود قرار دهند. بازار پوشاک زنانه و تنوع لباس های بی حجاب نشان میدهد ما در عرصه حجاب و عفاف نیازمند اقدامات زیربنایی هستیم.
یکی از معضلاتی که با هجمه های جدید دشمنان گریبان جامعه ایران را گرفته است ترویج پوشش های نامناسب در بین بانوان است. پوشش هایی که در روزهای گرم فصل تابستان به بهانه گرمای هوا شکل خاصی به خود میگیرند و از یک الگوی خاص پیروی می کنند.
این روزها شاهد افرادی در جامعه هستیم که به بهانه گرمای هوا با حجابی که مغایر با شئون جامعه اسلامی در اجتماع حضور پیدا می کنند. گاهی این پوشش ها به اندازه ای نامتعارف و ناپسند هستند که توجه هر عابری را جلب می کند. به نظر می رسد در طراحی برخی لباس های تابستانی همه نکات از قبیل جنس رنگ ضخامت پارچه مدل لباس و ... جهت بی حجاب بودن لباس مورد توجه قرار گرفته است و جالب اینجاست که این قبیل لباس ها به راحتی و تعداد بیشتری نسبت به لباس های با حجاب در بازار به فروش می رسند.
در خصوص پوشش های تابستانی با افراد و بخش های مختلفی به گفتگو نشستیم که تو جه شما را به ان جلب می کنم .
برای اگاهی از سلیقه و خواست مردم به چند فروشگاه مانتو های زنانه در سطح شهر مراجعه کردم و با فروشندگان گفتگویی انجام دادم .
بازار پوشاک زنانه در هجوم مانتوهای جلوباز
آنچه در فروشگاههای عرضه لباس های زنانه توجه را جلب میکرد تعداد زیاد مانتوهای بدون دکمه و جلو باز بود. این قبیل مانتوها در اکثر مغازه ها در رنگها و طرح های مختلف وجود داشت. از یکی از فروشندگان سوال کردم با توجه به اینکه اکثر مدل های مانتو های ارائه شده در مغازه شما مانتوهای جلو باز هستند آیا مورد پسند مشتریان شما واقع می شوند ؟
مائده افشاری فروشنده این فروشگاه اذعان داشت: اجناس با توجه به تقاضای مشتریان تهیه می شود و مانتو های جلو باز در فصل تابستان نسبت به دیگر مدل ها فروش بیشتری دارد و اکثر مشتریان طالب جنس های خنک و مدل های بازتر هستند.
از وی پرسیدم ، طراحی مانتو های جلو باز توسط چه کسانی انجام می شود و ایا مطالبی که پشت اکثر مانتو ها نوشته می شود ایده و فکر خاصی را دنبال می کند ؟
مدلهای بی حجاب نتیجه کپی برداری از شبکه های ماهواره ای
افشاری اظهار داشت :شاید در نگاه نخست مشتری گمان کند این مانتو ها توسط طراح خارجی تولید شده است اما این مانتو ها در داخل شهر همدان و یا اکثراً دیگرشهر ها دوخته می شود. طراحی مانتوهای جلو باز با نمونه برداری از ماهوراه انجام می شود و سپس یک نمونه از این مانتو ها در اختیار تولید کنند گان قرار می گیرد. بنابراین هر یک ازتولید کنندگان با کپی برداری از طرح اولیه آن را تولید و راهی بازار فردش می کنند .
این فروشنده گفت: چیزی که در تجربه چندین ساله فروش مانتو به من ثابت شده این است که متاسفانه اکثر خریداران به مطالب پشت نویسی شده مانتو ها هیچ دقتی نمی کنند و برایشان اهمیتی ندارد. شاید برای عده ای که این مطالب را درک می کنند بسیار مضحک و مسخره به نظر بیاید .
شما به عنوان فردی که پوشش کامل دارید، چگونه این لباسها را به مشتریان عرضه می کنید ؟
این فروشنده محجب با لبخندی پاسخ داد: من لباس تفکر خود را بر تن می کنم و طبق اندیشه خود رفتار می کنم. مطمئنا سلیقه هر یک از مشتریان با من بسیار متفاوت است و در این فروشگاه طبق درخواست و سلایق مختلف مشریان لباس ها عرضه می شود. اگر ده مدل مانتوی جلو باز در مغازه ما وجود دارد در کنار دو مدل لباس دکمه دار هم هست و مشتری در انتخاب آزاد است.
به فروشگاه دیگری رفتم ,از فروشنده , خریدارانش درباره مدل مانتوها سوال کردم .
در بین مدل های مختلف مانتو کدام نوع خریداران بیشتری دارد ؟
فاطمه بهرامی فروشنده فروشگاه پوشاک زنانه پاسخ داد: اینکه بتونیم نتیجه گیری کنیم که مدل خاصی طرفداران بیشتری دارد کار ساده ای نیست چون فروشگاه ما در قسمت مرکزی شهر واقع شده است و اقشار مختلف با سلایق گوناگون به ما مراجعه می کنند، بنابراین نمی توان به راحتی گفت این مدل تقاضا کننده بیشتری دارد اما آنچه مسلم است همه مدلهای موجود در مغازه ما متقاضیان خاص خود را دارد.
یکنواختی و نداشتن رنگهای شاد مشکل لباسهای با حجاب
از یکی از خریداران که مانتویی با جنس کرپ بسیار نازک را انتخاب کرده بود سوال کردم چه چیزی در این مدل شما را به انتخاب آن جذب کرده است ؟
این بانوی جوان پاسخ داد :من به رنگ های روشن علاقه زیادی دارم ,این مانتو رنگ صورتی خاصی دارد و برایم بسیار جالب است.
نکته ای که این شهروند جوان به آن اشاره کرد همان چیزی است که از نظر طراحان داخلی پنهان مانده است. بیشتر مدلهای ماهواره ای و باز دارای رنگهای روشن و شادی هستند درحالیکه در تولید اکثر لباسهای باحجاب از رنگهای تیره و سنگین تر استفاده می شود. شاید اگر برای افرادی که طرفدار رنگهای شاد هستند مدلهای متنوع و محجبی ارائه میشد میتوانستیم مسیر حرکت حجاب در جامعه را کمی بیشتر به سمت هدف تغییر دهیم.
تنوع بالای مانتوهای جلوباز در مقابل تنوع کم لباس های پوشیده
از یکی دیگر از خریداران پرسیدم نظر شما در ارتباط با ویژگی مانتو های جلو باز چیست ؟
این خریدار بیان کرد :مانتو جلو باز حق انتخاب و تنوع بیشتری دارد. معمولا در رنگهای شاد و متنوع در بازار وجود دارد و برای هر سلیقه ای میتوان یک مانتو جلوباز پیدا کرد. یکی دیگر از مزایای آن این است که می توان از آن به عنوان یک شنل راحت در مهمانی ها استفاده کرد. مانتو های جلو باز بسیار خنک و راحت هستند و این از مزیت های آن به شمار می رود .
ایا از نظر شما این مانتو ها حجاب کامل را برای خانم ها ایجاد می کند ؟
وی پاسخ داد: حجاب کامل از نظر هر شخص بسیار متفاوت است مثل اینکه فردی بگوید حجاب کامل تنها با چادر امکان پذیر است و دیگری نیز بگوید با مانتو نیز می توان حجاب کامل داشت گمان نمی کنم تعریف همه از حجاب یکسان باشد.
بازار پوشاک زنانه و تنوع لباس های بی حجاب نشان میدهد در جامعه ما در عرصه حجاب و عفاف اقدامات زیربنایی صورت نگرفته است. اقدامات اساسی که جامعه امروز نیازمند ان است عبارتند از: کنترل بیشتر بر بازار پوشاک زنانه ، به ویژه کنترل بر طرح هایی که از سوی شبکه های ماهواره ای وارد کشور میشود، استفاده از طراحان خوش ذوق در طراحی لباس های محجب، به کارگیری معجزه رنگها در لباس های باحجاب و فرهنگ سازی در زمینه حجاب است.
پس از ارزیابی بازار به سراغ کارشناسان مذهبی رفتیم و در خصوص حجاب در جامعه و راهکارهای مقابله با بی حجابی با آنها گفتگو کردیم.
مسئله حجاب و عفاف نیازمند بررسی و تحلیل است
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن فاضلیان رئیس حوزه های علمیه خواهران در منطقه غرب کشور در خصوص حجاب در جامعه اظهار داشت: با وجود اینکه هفته حجاب گذشته است اما بحث عفاف و حجاب قابل گذشت نیست و نیاز به یک بررسی میدانی و تحلیلی عمیق دارد. کشوری که 82 سال قبل در زمان نظام طاغوتی در شهرهایی از جمله شهر مشهد هزاران کشته در راه حمایت از حجاب می دهد، چگونه ممکن است با این وجود پس از گذشت سالها در نظام جمهوری اسلامی ایران به این مسئله مهم بی توجه باشیم.
آنتن های ماهواره ای آفت ذهن مردم جامعه
وی افزود آنچه امروزه بسیار مطرح می شود این است که آیا وسیله نقلیه شخصی حریم خصوصی و ملک شخصی است یا خیر و آیا در ماشین امکان برداشتن حجاب وجود دارد یا خیر؟
حجت الاسلام فاضلیان در پاسخ به این مسئله بیان کرد: این تفکرات معلول تبلیغات خارجی دشمن های نظام است که از طریق آنتن های ماهواره و فضاهای مجازی به محدوده خصوصی اشخاص نفوذ می کنند.
رئیس حوزه های علمیه خواهران در منطقه غرب کشور : فضای مجازی قتلگاه هویت ملی و مذهبی جوانان ایرانی
فاضلیان تصریح کرد: متاسفانه امروزه فضا های مجازی قتل گاه جوانان ایرانی شده است .شبکه های 24 ساعته بی بی سی و فارسی وان و.....باعث از هم پاشیدگی بنیان خانواده میشود و صدها شبکه بر روی هویت ملی و مذهبی و قرآنی ما کار می کنند.
وی افزود: متولی این شبکه ها رابرت مرداک صهیونیست بین المللی و غول رسانه ای جهان است که در شبکه های ماهواره ای خانواده ستیزی را تبلیغ می کند تا جوانان دختر و پسر، تن به ازدواج ندهند. بالا رفتن سن ازدواج میلیون ها دختر وپسری که در انتظار ازدواج هستند و افزایش آمار طلاق از پیامدهای این شبکه های ماهواره ای است.
باید نقش های راهبردی دشمن از طریق رسانه تبیین شود
حجت الاسلام والمسلمین فاضلیان افزود :اردوگاه دشمن، تهاجم فرهنگی, توطئه فرهنگی و شبیخون فرهنگی است و امروز وظیفه رسانه نسبت به ترویج عفاف و حجاب در جامعه این است که یک وضعیت عینی در سطح جامعه در تبیین نقشه های راهبردی دشمن ایجاد کند. همچنین تاکید و اصرار و پافشاری بر آنچه عقیده دینی و اسلامی نسبت به مساله عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی محسوب می شود داشته باشند .
ناطقی معاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران در خصوص وظیفه حوزه علمیه در ترویج حجاب ابراز کرد : وظیفه حوزه علمیه در راستای ترویج حجاب جنبه پژوهشی ,دینی و تحقیقی دارد. همچنین حوزه علمیه 800 نفر مبلغ در مجامع علمی اموزش و پرورش,دانشگاه ,ادارات دولتی دارد. علاوه بر آن سالانه با برگزاری جشنواره علامه حلی که در شهریور ماه برگزار می شود از تفکرات و پژوهش های نوین دینی که یکی از مباحث گسترده ان به حجاب اختصاص دارد حمایت می کند.
استاد حوزه علیمه: متأسفانه حجاب دغدغه اصلی جامعه نیست
وجیه ملکی استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: متاسفانه حجاب به عنوان دغدغه اصلی جامعه مطرح نشده است چرا که اکثرا در حد ایده و صحبت به آن می پردازند. برای ترویج حجاب در جامعه باید همه ارگان ها بسیج شوند تا بتوانند نقش موثر تری ایفا کنند. به عنوان مثال نظارت اماکن بر بازار فروش دوره ای و ضربتی است در حالی که باید از تولید کننده و طراح حمایت شود. زمانی که در جامعه از روش تنبیه و جریمه به جای پاداش و تشویق استفاده می شود نباید انتظار داشته باشیم طراح و تولید کننده داخلی دلگرم شوند.
استفاده از طراحان داخلی برای ترویج حجاب در جامعه
وی افزود: در کشور می توان یک فراخوان برای طراحان حجاب عرضه کرد و از آنها در خواست کرد لباسهای متنوعی برای تولید انبوه داخلی طراحی کنند امسال در شهر قم نمایشگاه عفاف و حجاب با رویکردهای مختلفی راه اندازی شد در یکی از غرفه های نمایشگاه که با استقبال افراد زیادی مواجه شد غرفه تغییر حجاب بود افراد کم حجاب با مراجعه به این غرفه یک عکس قبل از محجبه شدن از خود می گرفتند و سپس یک عکس پس از محجبه شدن از خود می گرفتند و آنگاه تغییرات خود را ملاحظه می کردند تعداد زیادی از خانم ها تصمیم گرفتند محجبه باقی بمانند چون اذعان داشتند با حجاب زیباتر و کامل تر نشان داده می شوند .
انتهای پیام /
دیدگاه شما