28. شهريور 1396 - 12:06   |   کد مطلب: 18648
مزایا و معایب حضور زنان در جامعه؛
کاسه‌‌هایی داغ‌‌‌تر از آش برای حقوق زنان
بدون شک حضور عفیفانه و در خور شان زنان مورد تایید نه تنها عرف جامعه بلکه اسلام است و به همین دلیل نیز بعد از انقلاب اسلامی ایران حضور زنان در تمامی عرصه ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 حضور زنان در جامعه,اسلام دین ازادی,پوشش زنان,حقوق زنان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آناج : حضور زنان در جامعه جزء جدا نشدنی از اجتماع امروزی ایران است و دیگر زنان همپای مردان در سطوح اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی و ورزشی حضور دارند و در سطح جهانی نیز می‌درخشند، این حضور اما بایستی توام با عفاف و حیا باشد، این مساله نه تنها در ایران بلکه در قلب اروپا نیز مطرح است بدون شک نوع پوشش زنان در اروپا زمانی که بر سرکار حضور دارند با زمانی که در مهمانی هستند بسیار متفاوت است.

اگرچه در اروپا این مساله به عنوان پوشش رسمی کار و مسائلی از این دست مطرح است اما به تازگی خود اروپایی‌‌ها هم به حضور و پوشش عفیفانه زنان توجه دارند زیرا بیشترین آزار جسمی و جنسی متوجه زنانی بوده است که خطوط قرمز اخلاقی در پوشش را رعایت نکرده‌‌اند.

مزایا و معایب حضور زنان در اجتماع

از مزایای حضور در عرصه‌‌‌های اجتماعی، رشد و تعالی است و اگر شخصی در اجتماع حضور داشته باشد قطعا رشد پیدا خواهد کرد. در واقع حضور در اجتماع یک عامل رشد دهنده است و خانم‌‌ها هم طبیعتا اگر در اجتماع حضور داشته باشند؛ اولا رشد و تعالی پیدا می‌‌کنند و در گام بعد می‌‌توانند به جامعه رشد بدهند.

حضور درست بانوان عاملی است که جامعه بانوانی توانمند با سلامت جسمی، روحی و روانی خواهد داشت ولی اگر این حضور نباشد خانم‌‌ها دچار روزمرگی و افسردگی شده و سلامت جسمی خود را هم به تبع آن از دست می دهند.

امام علی علیه السلام در این باره به امام حسین علیه السلام سفارش می کنند که بیشتر از حد توان خانم ها روی دوش آن ها مسئولیت نگذارید، چون خانم ها مانند گل بهاری می باشند و قهرمان نیستند که بتوانند در معرض این طوفان ها و تندبادهای اجتماعی قرار بگیرند، خانم ها در یک حدی توانایی دارند و اگر از این حد بیشتر بشود برای خانم ها آسیب ساز است.

با حضور اجتماعی زنان در جامعه هم خدمت به جامعه می‌‌‌شود و هم خود بانوان در این حضور اجتماعی رشد پیدا می‌‌کند. ولی اگر حضور بدون ضابطه بوده و عفیفانه نباشد طبیعتا علاوه بر این که آثار و برکات ندارد، بلکه منشا بسیاری از مفاسد هم خواهد شد. یکی از عالی ترین نمونه‌‌‌ها حضور اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) است که ایشان در عرصه‌‌ها و مقطعهای مختلف زندگی حضور اجتماعی فعالی داشتند و دقیقا تمامی این ضوابط و حدود را رعایت می کردند.

 

کاسه هایی داغ تر از آش برای حقوق زنان

این روزها بحث حضور زنان در ورزشگاه و صحبت‌‌هایی از این دست به وفور شنیده می‌شود، فارغ از بحث این مساله که حضور زنان در ورزشگاه‌‌ها تا چه اندازه موثر خواهد بود این سوال پیش می‌‌آید که چرا مردان بیشتر از زنان دغدغه حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها را دارند و تا چه اندازه حضور در این ورزشگاه ها دغدغه بانوان است.

بدون شک حضور عفیفانه و در خور شان زنان مورد تایید نه تنها عرف جامعه بلکه اسلام است و به همین دلیل نیز بعد از انقلاب اسلامی ایران حضور زنان در تمامی عرصه ها به طور چشمگیری افزایش یافته است و بانوان ایرانی نیز افتخارات متعددی برای کشورمان کسب کرده اند.

عده‌‌ای آنور آب نیز بر طبل بی بند وباری می‌کوبند و طوری جلوه می‌دهند که حضور زنان در اجتماع تنها با برهنگی جسمی آزادی معنا دارد و در غیر این صورت هر حضوری به صورت موثر نیز بی‌‌رنگ است و مهم نیست که بانوان با حفظ شان زنانگی‌شان در جامعه حضور داشته باشند و بایستی این حضور با برهنگی خورده باشد.

 

اسلام دین آزادی در چارچوب عفت است

اگر به آموزه‌‌های دینی مان نیز توجه داشته باشیم در می‌‌یابیم که اسلام نه تنها با حضور زنان در جامعه و فعالیت آنها مشکلی ندارد بلکه خود نیز به نوعی مشوق این امر است و از روایات و احادیث نیز میتوان به این مساله پی برد، اما توام با حضور زنان در جامعه بر مساله حفظ ورعایت حجاب و عفاف نیز تاکید دارد.

بدون شک رعایت موازین اخلاقی و دینی زن را برای حضور راحت همراه با آرامش در جامعه آماده می‌کند و باعث می‌شود مشکلاتی که گریبانگیر زنان اروپایی شده است دامان زن مسلمان ایرانی را بگیرد و به جای پیشرفت در معرض مشکلات متعدد قرار گیرد.

انتهای پیام/ص
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار